5 obsesii românești

Adânc înrădăcinate în conștiința colectivă, 5 obsesii românești dintre cele multe care ne bântuie și pe care le purtăm cu noi prin lume.

5 obsesii romanesti

1. Mâncarea. Românul e obsedat de mâncare. A moștenit de la părinți tradiția bucatelor pregătite cu dragoste, dedicație și multă grăsime, pe care le împarte generos cu oaspeții. Românul te așază la masă de cum îi treci pragul: scoate palinca din dulap și porcul din untură, aduce murăturile de pe balcon și slănina din cămară. Mâncarea e la mare preț și de multe ori singura bucurie. Toamna își face conserve pentru iarnă ca pentru era glaciară. De Sărbători își face provizii ca înainte de dezastru. Nu cumpără 3 fripturi – ci un miel, un porc, găini, rațe și curcani. În weekend, iese in natură la grătare „cu muzica mai tare”. Își îndeasă în mașină familia, lăzile de bere și mâncarea și parcurge mulți kilometri pentru a găsi locul potrivit de îmbuibare. După ce ritualul hrănirii s-a încheiat, aruncă pe jos resturile și pleacă înapoi acasă, fericit că s-a bucurat de „natură și mișcare”.

obsesii romanesti

2. Sursele alternative de aprovizionare. „Fie viața cât de grea noi ne descurcăm cumva.” Românul e fire inventivă și întreprinzătoare. Găsești la el ce nici nu gândești. Greu încercat de lipsurile anilor de comunism, românul a învățat să se descurce cu bani puțini și în afara comerțului „la vedere”. Nu se mulțumește cu ce găsește la supermarket, ci le obține din surse alternative, dacă nu e chiar el producătorul: vin, țuică și alte băuturi făcute în casă, miere de la „cineva care are stupi”, legumele și fructele din grădina și livada vărului sau bunicului, brânza de la stână și ouăle de la găini „de țară”. Nu există mamă care să nu se facă rost pentru puiul ei de ouă, pui proaspeți și legume din sursele alternative. Acestea se extind de la mâncare la îmbrăcare, încălțare, decorare și ce-ți mai trece prin cap. Întrebarea zilei e „Știi pe cineva?…” care face mobilă, pantofi, haine, torturi, genți, bijuterii etc?

3. Reclamele TV. Românii sunt fascinați de reclame. Le privesc, le îngână, le comentează, știu melodia și versurile: ultima reclamă la bere, salam, pate, ulei de gătit, pizza congelată, jeleuri, biscuiți, medicamente, unguente, farmacii și asigurări de viață – adesea le regăsești în folclorul autohton. Reclamele cu „vedete” sunt gustate în mod special. Ce credeți că face românul după ce vede la TV soluția pentru unghii, pastilele contra durerilor sau crema de picioare? O tastează rapid pe google, ca să vadă cât costă! Advertiserii inteligenți știu că cea mai bună campanie e aia în care ai produsul pe TV și online în același timp.

Parchează întotdeauna la intrare, chiar dacă asta înseamnă pe linia de tramvai

4. Mașinile de lux și parcarea la scară. Într-o țară săracă și fără drumuri, vânzările autoturismelor de lux cresc inexplicabil: Aston Martin, Bentley, Cadillac, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Maserati, Maybach, Porsche si Rolls Royce. Românul stă într-un apartament de 50.000 euro și în fața blocului o mașină de 150.000. Mersul pe jos e pentru amărâți și proști. „Șmecherii” parchează întotdeauna la intrare. Circulă pe sensuri interzise, își lasă mașina în cele mai imposibile locuri, blocând alte mașini și chiar mijloace de transport in comun, uneori pe linia de tramvai!, doar ca să nu facă vreun pas pe jos.

5. Capra vecinului. Românul e fire sociabilă, bârfa e sport național. Îi place să împartă veștile bune, dar mai ales pe cele rele, care îl atrag ca un magnet. Dacă are un necaz, ar fi bine ca de el să aibă parte și alții – vecinul, prietenul sau colegul de serviciu. Urmând firul logic al acestei păreri personale, își canalizează eforturile nu pentru a îndrepta răul făcut, ci pentru a-l îndrepta… către ceilalți! Ghinioanele și eșecul altora sunt sursele lui de optimism. Propriile neîmpliniri devin succese la auzul nenorocirii generale. Îl fascinează presa de scandal și reality show-urile – certurile și problemele celorlalți sunt condiția relaxării lui cotidiene.

 

Mihaela Doina Radulescu
follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.