356

Românii, cei mai buni turiști

„Înainte era așa, o isterie, toată lumea voia turiști străini. Pe mine mă bucură dacă vin turiști, indiferent de unde, pentru că tarifele sunt aceleași”, spune Fülöp Nagy János, director general General S.C. Balneoclimaterica SA Sovata, manager al hotelurilor Danubius din Sovata. „Nu știu de ce am fi mai fericiți dacă vin turiști străini. Vă spun din experiență – cei mai buni sunt turiștii români. Și nu ar pleca în Thailanda sau în alte destinații exotice dacă ar găsi și în țară oferte de turism serioase, calculate la un raport corect preț-calitate.”

img_9067Exact asta vrea să le ofere dl Fülöp Nagy János, directorul general al Balneoclimaterica SA Sovata, managerul hotelurilor lanțului Danubius în România. Mărturie stau investițiile și modernizările realizate în ultimii ani în hotelurile, baza de tratament și ștrandurile deținute de societate. Balneoclimaterica SA Sovata este succesoarea fostei întreprinderi Balneoclimaterica Sovata, care deținea la momentul privatizării, în 2001, 5 hoteluri, 76 de vile, două baze de tratament, camping, două popasuri turistice și dreptul de a administra 2 lacuri din cele 5: Lacul Ursu și lacul Aluniș. Din 2007, pachetul majoritar (97,97%) e deținut de Danubius Hotels Group al concernului CP Holdings, proprietate a familiei Schreier, cu hoteluri în 5 țări: Cehia, Slovacia, Ungaria, UK și România. Restul de 2% e deținut de mici investitori „cuponari” din țară, în jur de 2.800 de persoane, printre care și managerul general dl Fülöp Nagy János. Grupul Danubius este cel mai mare operator de pe piața turismului balnear din centrul Europei și a adus în Sovata know-how-ul odată cu investiția de capital.

szovata-094

Hotelurile Brădet, Făget și Sovata

3

5

Piscina interiorară Hotelul Danubius Health Resort Sovata

4

Jacuzzi și piscine Hotel Danubius Sovata

_mg_5501

Restaurant

20160902_175449

Beauty Salon la parter

4 _mg_5538

Fülöp Nagy János, directorul general al Balneoclimaterica SA Sovata, managerul hotelurilor lanțului Danubius în România: „În hotelul Sovata s-au investit 5,1 milioane de dolari și 90 de miliarde de lei, din care s-au modernizat 169 camere (Danubius) și restaurantul care le deservește. În 2014 s-a modernizat și Brădet, nu din banii proprietarilor (grupul Danubius), ci din profitul realizat și reinvestit. Astăzi, mai deținem doar 3 hoteluri din 5: Sovata și Brădet, care au fost modernizate și denumite comercial Danubius Health Spa Resort Sovata, respectiv Brădet.

Investiția totală se ridică până acum la 25,2 milioane de euro, în Hotelul Sovata, Hotelul Brădet, Baza de tratament și ștrandul Lacului Ursu. Pentru Hotelul Sovata, ne-am propus o perioadă de recuperare a investiției de 10-12 ani, dar am recuperat-o în opt. În prezent, marja de profit anual este de 800-900 mii euro net.

1

Cu vedere spre Lacul Ursu

Planuri mari

Făget e și el pe lista de modernizare care va începe curând și va dura 1 an. Camerele și partea de alimentație publică vor fi modernizate de la 2 stele (cam palide, cum sunt acum) la 3 stele corecte, conform normelor de clasificare românești, care sunt mai stricte decât cele internaționale. (De exemplu, între un hotel de 4 stele la Paris și unul de 4 stele la București e o mare diferență, în favoarea celui de la noi, care e mult mai bun.)

În subsolul hotelului vom amenaja o bază de tratament cu piscine, corespunzător celor 3 stele. Nu știm care va fi valoarea exactă a investiției – în jur de 5-6 milioane euro.

În acest moment, Hotelul Făget se adresează mai ales pensionarilor, celor care vin cu bilete prin Casa Națională de Pensii. După modernizare, el va rămâne în continuare deschis pensionarilor, dar vom avea și alte pachete turistice, cu prețuri diferite. Nu dorim să întrerupem relația contractuală cu Casa de Pensii, dar vrem să ne adresăm și altor categorii de turiști.

Românii sunt cei mai buni turiști

La Sovata, 80% dintre turiști sunt români. Cam 12% vin din Republica Moldova, iar restul de 8% din Ungaria, Israel, Germania și Olanda. Înainte era așa o isterie, toată lumea voia turiști străini. Pe mine mă bucură dacă vin turiști, indiferent de unde, pentru că tarifele sunt aceleași. Nu știu de ce am fi mai fericiți dacă vin turiști străini. Vă spun din experiență – ce mai buni sunt turiștii români. Și nu ar pleca în Thailanda sau în alte destinații exotice dacă ar găsi și în țară oferte de turism serioase, calculate la un raport corect preț-calitate. În aceste condiții, vă garantez că rar și-ar mai dori să plece, n-ar mai fi exodul acesta în fiecare vară către Turcia și Grecia.

2

Lacul Ursu

Cel mai mare boom turistic în Sovata din 90 și până acum a fost în 2007-2008. În 2010-2011 s-a simțit o tendință de precauție în cheltuielile turiștilor. Iar din 2012 există o tendință reală de creștere. În primele 8 luni ale acestui an, gradul de ocupare în hotelurile Balneoclimaterica SA a fost de 72,4%, în creștere cu 5% față de anul trecut, atât ca volum de turiști, cât și ca tarif mediu. Vara, gradul de ocupare tinde către 100%.

Cei 115 mii de turiști care iau cu asalt ștrandul lacului Ursu în fiecare vară se apropie de nivelul maxim admis de exploatarea durabilă a zonei. În Sovata sunt în prezent în jur de 4200 locuri de cazare – nu știu ce s-ar întâmpla dacă acesta ar fi dublu, de exemplu, la cazare sau tratament. Există niște norme privind exploatarea sănătoasă a lacului, stabilite în urma cercetărilor biologice, geologice și hidrologice, pe care trebuie să le respectăm. Tot ce luăm din lac – nămol, apă sărată, este returnat în lac, altfel în 20 de ani îl pompăm și îi dăm drumul pe pârâu… Numărul de turiști trebuie păstrat în așa fel încât el să nu distrugă ambientul natural și să permită lacului să se regenereze și să-și mențină nivelul heliotermic.

Lupta cu autoritățile și legislația proastă

Cel mai greu ne-a fost în lupta cu autoritățile și legislația proastă. Dacă nu faci nimic și stai la pomana statului ești un om plăcut, dar dacă vrei să faci ceva în țara asta, nu te lasă – intri într-o tevatură întreagă de aprobări și autorizații.

Cred că ar trebui soluționată cât mai repede situația impozitului forfetar. Eu, în calitate de vicepreședinte al Organizației Patronale a Turismului Balnear, cred că ar trebui să-i punem și pe cei mai mici să plătească impozite. Acum, cei care au mai puțin de 5 camere de închiriat, nu plătesc nici un impozit. Impozitul forfetar trebuie legiferat și la categoria sub 250 de angajați. Aceste companii mici ne fac concurență neloială și ne fură personalul, pentru că își permit să plătească ceva mai mult angajații, de vreme ce nu plătesc impozite. Noi nu suntem altceva decât școală de formare a cadrelor pentru companiile mici.

O altă problemă sunt administrațiile publice locale, care sunt avide după bani și stabilesc tot felul de taxe și impozite specifice, pe care eu le-aș numi „taxe cu dedicație”, pentru că sunt făcute pentru noi. Administrația publică din Sovata, Buziaș, Tușnad – toată lumea crede că din activitatea de turism poate să-și tragă impozite ca să supraviețuiască. Și-așa plătim impozite destule, nu mai trebuie să finanțăm și SRL-urile consilierilor locali.

Sovata mai are nevoie de multe investiții

Noi am cheltuit și la ștranduri (Ursu și Aluniș), pentru care avem contract de concesiune pe 20 de ani, pentru rezerva de nămol și apă sărată de la Sovata. Prin contract avem și obligația de a realiza foraje pentru stabilizarea solului și lucrări de consolidare a malului. Plătim taxe miniere și avem obligația de a analiza apa și nămolul o dată la 3 ani, pentru a verifica dacă nu și-au schimbat caracteristicile și nu au fost poluate.

Peste tot sunt probleme, iar Sovata are nevoie încă de multe investiții: problema parcărilor auto insuficiente, a vilelor restituite foștilor proprietari și care strică aspectul general (nu au mai fost renovate de la 1800). Noi degeaba modernizăm și investim în hoteluri, dacă atunci când iese din hotel, turistul dă peste câini fără stăpân și cerșetori. Sau merge cu trenulețul prin stațiune și vede niște „găuri negre”…

Despre Sovata și beneficiile terapeutice ale apei și nămolului din Lacul Ursu poți citi în „Minunile de la Sovata

Mihaela Doina Radulescu
follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.