2478 Views

De ce arta populară e în tendințe și Zestrea are succes

Cu designerul Liliana Țuroiu, lector universitar la UNARTE, despre criza economică și întoarcerea la rădăcinile culturale, de ce arta populară e în tendințe și colecția „Zestrea” se bucură de mare succes, chiar dacă autoarea ei nu crede într-o rețetă a succesului.

deschidere

Designer vestimentar, lector universitar la Universitatea Națională de Artă București, doctor în estetică, Liliana Țuroiu este creatoarea unor colecții vestimentare recunoscute și apreciate local și internațional, cu expoziții de artă, fotografie și costum organizate în țară și străinătate (Veneția, Milano, Paris, Lille, Dusseldorf și Koln, New York, Atena, Sofia etc). În 2008, Liliana Țuroiu a fost aleasă designerul oficial al ținutelor purtate de reprezentanții României la Summitul NATO organizat la București.

La invitația Universității Sapienza din Roma – universitate europeană de tradiție – designerul Liliana Țuroiu a participat pe 9 iunie anul acesta la conferința „Food and Culture. History, Society and Communication” cu o prelegere intitulată „Fashion, Food and Travel”. A fost cea de-a doua ei participare la acest eveniment de prestigiu, care reunește anual 100 de profesori ai facultăților de modă și design din întreaga lume, alături de cercetători în istorie, sociologie, filozofie, comunicare, artă și literatură.

La ediția de anul trecut, Liliana Țuroiu a fost prezentă cu o lucrare pe tema „IA, pașaport de identitate culturală”.

Proiectul cultural Zestrea semnat de Liliana Țuroiu (o colecție vestimentară modernă inspirată din costumul tradițional românesc și albumul de artă costum expuse la Castelul Bran în vara anului trecut) s-a bucurat de un binemeritat succes în țară și străinătate. Itinerariul ei este impresionant și cuprinde, printre altele, Muzeul Național Peleș, Academia Română din Roma, Expo 2015 Milano, în Germania – la Berlin și Stuttgart, Paris – Sala Walgram și Viena – la Palatul Hoffburg.

7

Anul acesta, la Gala celei de-a 13-a ediții a Concursului internațional de vinuri de la București (cel mai mare din Europa de Est), Liliana Țuroiu a primit un premiu de excelență pentru activitatea de promovare a culturii și tradiției românești prin proiectul Zestrea. Periplul cultural al Zestrei va continua în această toamnă cu participarea Lilianei Țuroiu la expoziția de artă și costum organizată cu ocazia  sărbătoririi a 150 de ani de regalitate în România. Evenimentul va fi găzduit de Castelul Jagerhof din Dusseldorf, Germania, locul istoric din care Principele Carol de Hohenzollern-Sigmaringen a plecat spre România pentru a deveni rege; un loc încărcat de istorie, în care se află și Muzeul Goethe.

Liliana Țuroiu si gazdele IWCB, purtand tinute Zestrea

La Concursul Internațional al Vinului, gazdele poartă ținute „Zestrea”, de Liliana Țuroiu

„Am fost si continui să fiu un artist preocupat de eleganță, artă și tradiție. Am căutat frumusețea în tot ce mă înconjoară și m-au preocupat întotdeauna atât noutatea, cât mai ales relevanța, semnificația fiecărei colecții. În cariera mea, mai puțin am acordat atenție senzaționalului, chiar dacă trăim într-o societate care îl caută cu orice preț…”, spune Liliana Țuroiu.

Am vrut să aflu mai multe despre destinul ei profesional iar Liliana Țuroiu a avut amabilitatea să răspundă întrebărilor noastre:

24life.ro: De ce Modă?…

: Am absolvit Secția Modă a Universității de Arte din București. Deși eram olimpică la matematică și se prefigura o carieră didactică în acest domeniu, ultimul an de liceu a fost hotărâtor. Cred că vocația artistică – moștenită se pare de la cei doi bunici ai mei – a fost mai puternică decât pasiunea pentru matematică. Am absolvit ca șefă de promoție Facultatea de Arte Decorative. Au urmat apoi un master și un doctorat în estetică.

24life.ro: De ce e atât de apreciată combinația modern – tradițional? Ce îi încântă pe oameni?

: Mai degrabă decât o combinație sau o tendință apreciată de public, cred că este vorba de o soluție estetică, vizuală și spirituală într-o perioadă de criză. Există paralele evidente între ceea ce se întâmplă în economie, în societate și ceea ce se întâmplă în modă și artă. În prezent asistăm la o mobilizare impresionantă pentru a redescoperi valorile și semnificațiile cu care este încărcat costumul popular. Traversăm o perioadă de criză economică, socială, dar cea mai importantă este criza identitară. Este motivul pentru care individualitățile sau chiar națiile își caută repere în rădăcinile culturale. Portul tradițional românesc nu este un simplu stil vestimentar reinterpretat azi de designeri, ci un întreg dicționar de semnificații prin care ne afirmăm originea. Ne identificăm cu el și ne cunoaștem prin el.

Traversăm o perioadă de criză economică, socială, dar cea mai importantă este criza identitară.

Cea mai recentă colecție a mea, „Zestrea”-  este o colectie ce se îndreaptă cu reverență către trecut, dar și cu multă forță către viitor, în dorința mea declarată de a redescoperi și potența valori autentice românești. Am vrut să descriu în acest proiect „femeia de acum”, cu stilul de viață, silueta, dar și cu aspirațiile, dorințele, visele sale. Am dorit să aduc, în egală măsură, un omagiu „femeii creatoare de zestre”, acelei  femei „de atunci”, pe care o consider o ființă extraordinară, ce a reușit să transpună o întreagă istorie românească într-un veșmânt.

24life.ro: Care este modelul popular tradițional cel mai aproape de inima ta?

: După o documentare de câțiva ani, mi-am ales câteva simboluri a căror forță, dar și expresivitate plastică m-au atras în mod deosebit: „pătratul reginei”, pe care l-am descoperit întâmplător pe o ie foarte veche, crucea, rombul, coloana, geometriile inegalabile de pe fotele din zona Muscel-Argeș și compozițiile alb-negru ale iilor din zona Sibiu. Cu aceste semne am recompus în broderii noi, executate manual și industrial, cu mașini de brodat de ultimă generație, broderii pe care le-am integrat în croiuri moderne, feminine, în acord cu tendințele actuale. În cuprinsul colecţiei „Zestrea”, materialele moderne contrastează puternic cu cele de inspirație tradiţională, dar au în egală măsură şi valoarea unui „liant” ce mijloceşte legătura dintre informaţia documentară primară şi nevoile estetice sau de confort actuale. Este o abordare subiectivă asumată – de inserare a broderiilor de inspiratie tradițională într-un context contemporan. Este în acelaşi timp un joc între plin şi gol, un contrast puternic între transparent şi mat.

24life.ro: Care a fost modelul cel mai apreciat în străinătate?

: Aș vrea să numesc unul, dar au fost mai multe modele care au atras atenția și s-au vândut imediat, atât la finalul expozițiilor cât și direct de pe site. Piesa cheie a colecției este bluza albă de mătase sau pânză topită cu broderie sau aplicație de dantelă geometrică sau florală. Este piesa cea mai cunoscută, piesa de pe afișul expozițiilor mele. Este foarte ușor de purtat în combinații casual, dar și pentru a crea ținute elegante. Fiind extrem de versatilă, multe femei s-au regăsit în acest tip de veșmânt.

colectie
O altă piesă foarte apreciată este rochia neagră cu intarsii de tull și dantelă alături de pelerinele cu gulere brodate sau paltoanele și sacourile cu broderie pe piept și mâneci.
Evenimentul cultural „Zestrea”, dincolo de o lăudabilă performanță creativă, este un manifest al feminității. O invitație pentru femeia modernă care încearcă să se redefinească, ieșind din tipologiile actuale, uneori simplificate și limitative. În lipsa unui model arhetipal al feminității contemporane, întoarcerea la stilul și reperele artistice ale Reginei Maria și reinterpretarea acestora în cheie modernă este unul din cele mai valoroase înțelesuri ale colecției.

3

Dracula Bride, foto Virginia, SUA, model Anna Reynolds

6

Ținută „Zestrea”

1

24life.ro: Care a fost cel mai frumos lucru pe care l-ai auzit vreodată despre arta ta?
: Se spune în mod frecvent despre hainele mele ca sunt „altfel” sau că se situează întotdeauna la granița dintre modă și artă. Dar cel mai frumos lucru cred că a fost subtila comparație a liniei „Zestrea” cu opera lui Brâncuși, pe care profesorul Cristian-Robert Velescu a subliniat-o în prefața albumului „Zestrea” : „Liliana Ţuroiu este plastician şi creator de modă deopotrivă. O atare «dublă competenţă» conferă complexitate demersului său de designer şi, în planul semnificaţiei, relief şi adâncime creaţiilor sale… Chiar dacă nu sunt un adept al interpretării operei marelui sculptor Constantin Brancuși în cheie folclorică, pot afirma totuşi că fragmentele de broderie – cu care Liliana Ţuroiu lucrează în acest moment – şi geometrica etajare a Coloanei vin în întâmpinarea noastră din orizonturile succesive ale aceloraşi depărtări…”
Maestrul Gheorghe Zamfir pe care am avut bucuria și onoarea să îl întâlnesc într-o emisiune TV, a spus despre una din piesele colecției „Zestrea”: „Niciodată nu am văzut ceva atât de simplu și cu un mesaj atât de complex, de echilibrat. Oare mai putem reinventa frumosul? Se pare că Liliana a reușit!”

Fashion Dowry – Vienna Schonbrunn Palace

Cu „Zestrea” la Viena, Palatul Schonbrunn

Liliana Țuroiu premii

La Paris, Sala Wagram

24life.ro: Care este secretul unei colecții de succes?

: Nu cred că există rețete ale succesului. Cred în școală, în pregătirea temeinică, în munca bine făcută și participarea la târguri și expoziții internaționale, în echipa din jurul oricărui designer ce dorește să facă performanță.
Referindu-mă la succesul proiectului „Zestrea”, cred că principalul „beneficiu” pe care colecția îl oferă privitorului este de natură spirituală și conține implicit câteva valențe importante: una vizuală, în care elementele originale sunt recompuse în geometrii moderne, una documentară susținută de povestea fiecarui brâu sau fotă devenite acum surse de inspirație; și o puternică valență emoțională, exprimată negreșit de toate femeile „purtătoare” ale acestor piese. Am creat o colecție, apoi un album și un film cu același nume și le-am prezentat împreună, încercând să depășesc granițele modei și să creez evenimente culturale complexe, aducând împreună mai multe tipuri de exprimare artistică.
Dincolo de strădania mea artistică și de dorința de a da viață unui proiect inspirat din arta românească, „Zestrea” are propriul său destin: a plecat din atelierul meu în urmă cu un an și jumătate, a călătorit în 5 țări și încă nu s-a întors. Poposește din muzeu în muzeu, se simte acasă în locuri încărcate de tradiție și istorie, în castele, în galerii de artă sau în expoziții și pavilioane ale României. Expoziția este găzduita acum de Cetatea Făgărașului și de Muzeul Orașului Sinaia și va continua să călătorească în Germania, Italia, Portugalia și apoi va onora o altă invitație în România, într-un alt castel istoric. Este cu siguranță drumul unui proiect de succes, 100% românesc.

2

24life.ro: În ce directie crezi că se îndreaptă moda anilor noștri?

: Mergând în direcția noilor tendințe, materiale inteligente și tehnologii moderne și depășind această sferă, cred că moda devine din ce în ce mai mult un limbaj, în acord cu nevoile de exprimare ale individului, grupului ori habitatului cultural din care face parte. Cel mai important lucru la un veșmânt cred că va fi nu atât silueta sau tendințele, cât mai ales personalitatea și nevoia de exprimare a celui care urmează să îl poarte.

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.