Succes în lumea pesimiștilor

Lydia Sarfati

Lydia Sarfati în România, la lansarea oficială Repechage Red-Out

Lumea nu se împarte în aproape 200 de națiuni, ci în două tipologii de oameni: optimiști și pesimiști, crede Lydia Sarfati, un nume legendar în industria saloanelor de beauty din SUA. Lydia are succes în ambele, aflați cum.

Lydia Sarfati este fondatoarea și CEO companiei și brandului Repêchage, prima care a lansat, acum aproape 40 de ani, conceptul de îngrijire cosmetică bazat pe alge. Lydia vorbea despre seruri minerale și alge pe vremea când ceilalți habar n-aveau ce înseamnă acești termeni în cosmetică. Astăzi, „serum” e cuvântul de ordine în îngrijirea de top, iar mineralele sunt prezente în toate produsele din domeniu, de la îngrijire corporală și SPA până la make-up și hair style. Lydia Sarfati conduce un centru de producție, cercetare, dezvoltare și training pe o suprafață de peste 4000 mp în Secaucus, New Jersey. Dar succesul nu a venit ușor și nici peste noapte. Secretul lui? „Perseverență. Tenacitate. Muncește. Zâmbește. Nu renunța niciodată!”,  spune Lydia.

Lydia Sarfati s-a născut în Polonia, de unde a emigrat cu familia în SUA prin anii 70, unde a lucrat întâi ca angajată într-un salon de cosmetică apoi și-a deschis împreună cu soțul ei și o prietenă primul salon de frumusețe în Manhattan. Conceptul lansat de ea se regăsește astăzi în peste 150 de saloane din 40 de țări, iar ideile ei au devenit un standard pentru cosmetica internațională. Ține prelegeri despre afaceri în industria de beauty peste tot în lume, a realizat 11 video-uri step-by-step și a publicat The Lydia Sarfati Postgraduate Book of Esthetics, un manual complet despre îngrijire și tratamente corporale, inclusiv protocoale medicale pre și post proceduri estetice. Participă cu opinii și sfaturi la revista Les Nouvelles Esthetique and Skin Inc Magazine și este autoarea cărții Success at Your Fingertips, lansată la noi cu titlul „Succesul la îndemâna ta”.

Este președinte fondator al EMDA (Esthetics Manufacturer and Distributor Alliance) și directoarea Skin Care Council of Intercoiffure America and Canada, președintă de onoare EstheticsAmerica/CIDESCO USA. Este membră a mai multor asociații profesionale de cosmetică și wellness, distinsă cu premii pentru cosmetică, antreprenoriat și educație, inclusiv Dermascope Legend Award.

Lydia Sarfati a intrat în industria cosmeticii la sfârșitul anilor 70, ca deschizatoare de drumuri, creatoare a conceptului de „tratament facial în 4 straturi” produs de Repêchage și a tratamentelor corporale pe bază de alge și săruri de mare, foarte bine primite în SUA și apoi în mai multe țări din lume.

Lydia Sarfati

Album de familie, cu soțul ei David și fiicele Ires și Shari, de-a lungul anilor

Cum și-a construit din nimic o afacere de succes internațional? Cu tenacitate și perseverență. „Never give-up!”, spune Lydia. Poartă o bluză albă, colier de perle alb cu negru și o brățară Chanel. E machiată discret, zâmbește, emană liniște și siguranță, are răspunsuri clare la fiecare întrebare. „Dacă ai o viziune și crezi în ce vrei să faci, fii acolo unde e nevoie de tine! Nu fi leneșă, mai ales în România! Eu m-am născut în Polonia”, continuă ea. „Slavii au mai degrabă o privire pesimistă decât optimistă asupra vieții. Românii sunt aproape la fel, chiar dacă vorbesc o limbă romanică”, spune Lydia, arătând că știe multe despre noi. „Americanii sunt foarte optimiști, le place totul. Când beau coca-cola spun «I love it!» Când mănâncă un burger – «I love it!» Când am ajuns în America, prima mea impresie a fost: Wow! Sunt încântați de orice, dispuși să încerce orice. Dacă îți spun ție «Bea te rog paharul acesta cu apă ca să arăți cu 10 ani mai tânără», probabil că mă vei întreba «Și cum o să se întâmple asta?» Pe când americanul zice – ok, dă-mi să beau apa! Prin natura lor, americanii sunt oameni optimiști, pozitivi. America e o țară a oportunităților și îți dă șansa să reușești. Am observat asta imediat ce am ajuns acolo. Mi-am spus că am de ales. Și am ales succesul.”

America e o țară a oportunităților și îți dă șansa să reușești. Am observat imediat, mi-am spus că am de ales. Și am ales succesul.

Ar fi avut același succes și prin alte părți ale globului, mai puțin optimiste? După 40 de ani de ascensiune continuă, Lydia crede că da: „E adevărat, Repêchage a avut mare succes în America. Dar în 1998 am lansat-o în UK, cu același succes. La fel în Africa și Asia. Colegii mei au spus – Oh, dar englezii sunt diferiți! Japonezii și coreenii sunt diferiți! Asta aud de câte ori mă duc într-o țară nouă”, mărturisește Lydia. „Dragii mei, nu există diferențe între culturi și națiuni. Există doar oameni optimiști și pesimiști. E doar o chestiune de alegere. Decizi în fiecare dimineață dacă să fii optimist sau pesimist!”

Lydia a ales să fie optimistă. Și să folosească exact aceeași metodă de abordare, indiferent de țara în care își extinde afacerea: „Abordarea mea e aceeași indiferent unde mă aflu și se bazează pe încredere în inteligența oamenilor, inclusiv emoțională. Sunt pur și simplu norocoasă ori entuziasmul meu e molipsitor și inspiră pe toată lumea. Repêchage e acum numărul 1 în Korea. După 20 de ani de la lansare, anul trecut a fost probabil cel mai bun an, iar anul acesta avem o creștere în vânzări de 100%.”

dr samuel si joni shatkin

Cu dr Dr Samuel și Joni Shatkin de la Trés Auraé Spa in Buffalo, NY. In fotografiile de sus, Repêchage e gazda celei de-a 17-a conferințe anuala internaționale Salon & Spa Professionals, unde dr Samuel primește premiul Trendsetter-ul Anului de la Lydia și David Sarfati. Dr Samuel Shatkin, membru în Societatea Americană de Chirurgie Estetică și denținătorul Centrului pentru Chirurgie Estetică și Îngrijire Medicală avansată a pielii din Buffao, a descoperit în cadrul unui studiu factorii care declanșează rozaceea și modalitățile de tratament.

O întreb în ce zonă a globului a fost cel mai bine primit Repêchage și unde a avut cea mai mare surpriză. Aflu că Thailanda deține ambele recorduri: „Avem distribuitori grozavi acolo, medici cu toții”, îmi spune Lydia. „Unul dintre ei e apropiat familiei regale și astfel am reușit să o avem pe Înălțimea Sa Prințesa Thailandei la Grand Opening Repechage Spa. Surpriza a venit sub forma unei cerințe de la Palat, în care eram rugați, conform protocolului, să ne întindem pe burtă la trecerea Prințesei, în semn de respect pentru familia regală… Am negociat un compromis, să stăm doar în genunchi”, râde ea. „Le-am spus că le apreciez cultura și înțeleg protocolul, dar acesta este împotriva a ceea ce reprezint ca persoană și femeie și că tot ce putem face e să îngenunchem.” Lansarea a fost un mare succes. „Când am fost prezentată Prințesei, i-am spus că și eu sunt regină – Regina Algelor!” râde Lydia.

Algele Repêchage au avut mare succes în toată Asia. Prima lansare a fost în Japonia, în 1981. „Am luat-o pe Shiri cu mine și i-a plăcut foarte mult, s-a îndrăgostit de Japonia. Avea 16 ani. Apoi a studiat japoneza timp de 4 ani la Columbia University și a locuit la Tokyo în anul trei de facultate. Nu știi ce experiențe îți aduce viața și cum ele te modelează, te schimbă și te îmbogățesc. Dumnezeu ne-a dat ochi și urechi să le ținem deschise tot timpul, pentru că așa învățăm foarte mult.”

Și riscurile? Controlate sau întâmplătoare? Ce riscăm? Bani? Timp? Muncă? Viață?… Totul!, vine răspunsul. „Am învățat să înot sărind în râu și acum înot foarte bine”, spune doamna Sarfati. „Trebuie să riști totul sau nimic. Nu te poți opri la jumătatea drumului. Iar dacă dai tot ce ai mai bun, șansele să câștigi sunt mult mai mari decât cele să pierzi. Dacă nu pui tot ce ai, nu câștigi. În 1977, când mi-am deschis afacerea, voiam să fie perfectă. Am investit în asta (cu soțul și prietena mea) 50 mii de dolari. Dar puteau foarte bine să fie și 5 milioane, pentru că erau toți banii noștri. Am avut recenzii foarte bune, iar grija noastră autentică pentru clienți a făcut diferența. Lumea lor a devenit a noastră. Mama mi-a dat samovarul să le fac ceai, voiam ca totul să fie diferit și încântător. În fiecare dimineață călcam cu fierul prosoape, halate, cearșafuri… timp de un an, până am reușit să angajăm pe cineva pentru asta.”

2012, Repechage Biolight launch in NYC

Repechage a început ca o afacere de familie și a continuat astfel, chiar dacă astăzi e un concern cu afaceri peste tot în lume. New York 2012, cu Shiri și David, la lansarea Repechage Biolight

ShiraWeinbergerPhotography940

Cu familia la nunta lui Shiri

O întreb dacă faptul că e femeie a ajutat-o sau dimpotrivă, a fost un obstacol pentru business: „La salon, a fost un atu să fiu femeie. Dar în producția de cosmetice am spart gheața într-un domeniu dominat de bărbați, fiind prima femeie care a reușit să lanseze un brand profesional, cu distribuitori profesionali, în US. Ani mai târziu am fost invitată să fac parte din board-ul ABA (American Beauty Association) unde sunt doar 2 femei, restul bărbați. Secretul meu? Integritate, profesionalism, etică. Și să știi despre ce vorbești.”

Lydia a luat cursuri de cosmetologie, bussiness, marketing etc. Susține prelegeri ca profesor invitat în programe de master, e președintă de onoare CIDESCO USA (Comité International d’Esthétique et de Cosmétologie) și ține cursuri în toată lumea. Iar pentru asta, studiază la rândul ei. „Pentru mine, procesul educației nu se oprește niciodată. Învăț în fiecare zi. Trebuie să înțelegi trecutul ca să ai viziune, să știi ce va aduce viitorul. În 2008, când a venit criza, am pierdut mulți bani, pentru că SPA-urile și-au pierdut clienții. Atunci am venit cu ideea lansării unui „facial bar” cu tratamente expres, de 15-20 minute, în locul clasicelor tratamente cosmetice, de o oră. Am prezentat conceptul la întâlnirea Intercoiffure Mondial la Waldorf Astoria în New York și toată lumea a exclamat încântată – avem o soluție!” Pentru că a salvat industria aflată în impas, Lydia a primit de la Intercoiffure Mondial prestigiosul premiu Chevalerie Knight Award, cea mai importantă distincție acordată pentru contribuții aduse în domeniu. O întreb cum i-a venit ideea barului pentru „tratamente în viteză” și îmi spune că a luat-o de la supermarket-uri. ”Peste tot îți oferă mostre, te îmbie să încerci bucățele de brânză și tot felul de aperitive. Pe de altă parte, cu toții avem idei minunate, execuția e cea mai importantă. Iar pentru asta îți trebuie perseverență și tenacitate.”

la sediul professional brands

Am primit un exemplar cu dedicație și l-am citit din scoarță-n scoarță, ceea ce vă doresc și vouă. E un manual foarte util pentru cele care vor să lucreze în industria frumuseții sau să înceapă o afacere în domeniu, să-și deschidă un salon de beauty sau un SPA. Cartea e un izvor de înțelepciune practică, care face din călătoria Lydiei spre succes o călătorie posibilă tuturor.

Mantra Lydiei pare să fie: muncește, perseverează, ai grijă de tine și imaginea ta. Îngriirea personală are un capitol întreg dedicat în cartea ei despre succes. Rutina ei zilnică cuprinde, conform indicațiilor de la pagina 158: exerciții de stretching și respirație, timp de 10 minute, apoi 45 de minute plimbare, 4 pastile de alge și 15 minute de baie relaxantă cu alge, în fiecare seară. Și, evident, tratamentul facial „Four Layer Facial”, care a făcut-o celebră.

Chirurgie estetică? În niciun caz. „Poate fi o opțiune pentru unele persoane, dar nu și pentru mine. Coco Chanel spunea că la 20 de ani ai fața pe care ți-a dat-o Dumnezeu, la 50 ai fața pe care o meriți. Eu cred că frumusețea vieții ți se citește pe față. Dacă elimini de pe față supărările și bucuriile vieții, atunci cine mai ești la 60 sau 70 de ani? Vreau să mă uit în oglindă și să mă văd pe mine.” Îi cer un sfat pentru românce: „Stop smoking!” spune Lydia, mai în glumă, mai mult în serios. „Fumatul nu e doar rău pentru sănătate, dar te și omoară și îți distruge tenul!” După ce scapi de fumat, fă același lucru cu persoanele toxice din viața ta. Sfatul numărul 2 al Lydiei: „Scapă de persoanele negativiste, pentru că îți distrug viața!”

Cartea Lydiei Sarfati se sfârșește tot cu un sfat, în cunoscutul ei ton optimist: „Amintește-ți, visurile devin realitate. Tot ceea ce ai de făcut este să faci ceea am făcut și eu: muncește mult, bucură-te de muncă și amintește-ți să zâmbești.”

Mihaela Doina Radulescu
follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me