2,883

Nutriția copilului, de Sărbători și în fiecare zi

Câte ouă poate mânca de Paște? Cum ne dăm seama că e supraponderal și de la ce vârstă greutatea în exces devine periculoasă? Care e treaba cu făinoasele și dulciurile? Ne răspunde la toate Diana Voican, medic pediatru, specialist în nutriția copilului.

nutriția copilului

Diana Voican este medic pediatru, cu specializare în nutriție și nutriție pediatrică și Coordonator al Programului de Educație Nutrițională pentru Preșcolari Sănătos de mic, dezvoltat de Asociația SAMAS și Danone România.

Diana Voican, medic pediatru, cu specializare în nutriție și nutriția copilului

24life.ro: Se stie că bebelusii, cu cât mai grăsuți, cu atât mai fericite mamele. De la ce vârstă și câte kilograme în plus ar trebui să ne facem griji privind supraponderalitatea copilului?

DV: Copiii grăsuți nu sunt neapărat și cei mai sănătoși. Greutatea ideală se calculează foarte exact, matematic, în funcție de vârsta și înălțimea copilului și se înscrie în niște grafice numite ”percentile”. Cu ajutorul lor apreciem dacă un copil se încadrează  într-un interval normal sau dacă este supraponderal, obez sau invers, subponderal. Este necesar ca medicul pediatru sau medicul de familie să verifice periodic copilul prin examenul de bilanț care, la copiii de vârstă preșcolară, este indicat să se facă minim o dată pe an. Excesul de greutate trebuie să ne îngrijoreze la orice vârstă și este indicat să ne adresăm unui specialist atunci când se depistează o problemă.

Exemplul personal e important, copiii observă și vor ceea ce văd că mănâncă „oamenii mari”.

24life.ro: Care sunt cele mai frecvente greșeli de alimentație pe care le fac părinții cu copiii lor și de ce?

Eu nu aș spune că părinții fac „greșeli”, ci mai degrabă că nu respectă niște reguli, pe care sunt convinsă că le cunosc foarte bine. Stilul actual de viață ne cam împiedică să respectăm aceste reguli de alimentație sănătoasă și cel mai des întâlnit este un program dezorganizat, cu ronțăieli între mese, cu dulciuri peste măsură, oferite uneori seara.

Asocierea mesei cu televizorul, tableta sau telefonul este foarte des întâlnită și nu este deloc un obicei sănătos.

De asemenea, mâncatul pe canapea, fotoliu sau în alte locuri decât cele destinate servirii mesei nu este un obicei bun; este bine să mâncăm și să pregătim masa cât mai des în familie, împreună cu copilul pe care trebuie să-l implicăm în treburile pe care le poate face și el.

24life.ro: Vine Paștele – câte ouă are voie copilul să mănânce pe săptămână?

DV: Din meniul unui copil nu trebuie să lipsească oul. Supranumit „comoara cu vitamine”, oul furnizează nutrienți esențiali în dezvoltarea copilului: proteine de bună calitate, grăsimi necesare dezvoltării sistemului nervos, vitamine și minerale esențiale în dezvoltarea armonioasă a organismului.

Introdus în alimentația copilului printre primele alimente în diversificare, la început doar gălbenuș, apoi și cu albuș, oul poate fi prezent în meniul copilului de 3-4 ori pe săptămână; pentru copilul preșcolar este indicat un ou la două zile.

În perioada Paștelui, sărbătoarea care ne aduce bucuria ouălor minunat colorate, nu va fi o mare problemă dacă vom depăși această cantitate, păstrând totuși o limită: să zicem un ou zilnic, ca atare sau în preparate.

Este indicat să spălăm ouăle înainte de preparare, să le fierbem bine, să evităm oul de rață (din cauza riscului infestării cu Salmonella), să încercăm să procurăm ouă cât mai ecologice, de la găini crescute la sol și să verificăm cât mai temeinic termenul de garanție. Astfel, sărbătoarea nu va fi umbrită de evenimente nedorite.

24life.ro: Unii medici susțin că nu trebuie să dăm copiilor (mai ales la vârste mici) legume și fructe exotice, ci doar pe cele obținute din solurile în care s-au născut, pentru a evita riscul alergiilor. Este greșit ca un copil de 1-5 ani să mănânce avocado, cartofi dulci, mango, arahide, portocale, papaya? Trebuie să ne limităm la mere, pere, morcovi și ardei?

Fructe și legume de sezon, conform planului corect de diversificare,  apoi „nou-veniții”, în cantități mici, testând toleranța copilului.

DV: România a intrat în comunitatea internațională și pe piața noastră se găsește o mare varietate de fructe și legume, inclusiv specii care nu cresc la noi. Părerea mea este că trebuie să profităm de această oportunitate și să oferim copiilor alimente cât mai variate.

Ca regulă de bază însă, e bine să ne axăm pe fructele și legumele de sezon, specifice zonei noastre, pe care să le introducem în alimentație conform unui plan de diversificare corect și care să reprezinte o proporție mai mare în meniu și apoi să aducem un plus de substanțe nutritive cu acești „nou-veniți”, testând toleranța copilului cu cantități mici, inițial, pentru a evita riscul apariției unei reacții alergice.

Putem prepara, de exemplu, o budincă de chia în care să adăugăm câteva căpșuni exact în această perioadă, în care ele se coc în grădinile noastre. Sau o pastă de pește în care să punem din belșug avocado, acest fruct „de aur”, despre care știm că ne aduce un important aport de grăsimi omega3.

24life.ro: Făinoasele – integrale sau rafinate? Știm că cele integrale sunt mai bune pentru adulți, dar este pregătit sistemul digestiv al copilului pentru făinoasele integrale?

DV: Asemeni adultului, copilul trebuie să consume predominant făinoasele integrale. În coaja cerealelor este concentrată cea mai mare parte de nutrienți: avem vitamine, minerale și prețioasele fibre, care sunt extrem de importante în procesul de digestie, contribuind la obținerea senzației de sațietate, la asigurarea unui tranzit intestinal normal și la echilibrarea florei intestinale; fibrele scad absorbția glucozei și a unor compuși toxici.

Cerealele integrale în exces împiedică absorbția fierului și calciului

Dar atenție și la reversul medaliei: consumate în exces, cerealele integrale pot împiedica absorbția unor minerale, cum ar fi fierul și calciul, prin fitații concentrați în coajă.

Recomand alternarea cerealelor integrale cu cerealele rafinate, acestea din urmă în cantități mai mici.

24life.ro: Cum reușim să obișnuim copilul să nu mănânce dulciuri, când toată lumea în jurul nostru mănâncă înghețată, ciocolată, napolitane, clătite, tortul e nelipsit la aniversări, iar reclamele la prăjituri preambalate se difuzează la tv în ore de maximă audiență?

DV: Obișnuința este regula de bază în comportamentul alimentar și în formarea gustului și preferințelor pentru alimente și mai ales pentru anumite alimente cum ar fi dulciurile, de aceea este foarte important cum învățăm copilul să mănânce când este foarte mic.

Exemplul personal este de bază, copiii observă ce mănâncă „oamenii mari”.

O altă regulă importantă este să nu avem dulciuri nedezirabile în casă sau să le înlocuim cu fructe, prăjituri de casă.

Trebuie și să explicăm pe înțelesul lor ce rău pot face, dacă le consumăm în exces, dulciurile concentrate pe care le văd în reclame sau magazine și cum ne pot afecta sănătatea; să promovăm, să le oferim frecvent și să le povestim despre variantele sănătoase, de exemplu fructe sau preparate cu fructe.

În cazul evenimentelor este indicat să preparăm acasă prăjiturile și tortul sau la grădiniță, dacă petrecerea se organizează în clasă, cu colegii.

Și, foarte important este să nu interzicem total consumul acestor alimente pentru a nu da naștere fenomenului de „fruct oprit”. Dulciurile industriale, bogate în zahăr, cum ar fi ciocolata, bomboanele, înghețata, prăjiturile de cofetărie se pot consuma ocazional, o dată sau de două ori pe săptămână.

24life.ro: Un sfat pentru părinți?

DV: Fiți echilibrați! Extremele nu ajută niciodată.

 

 

 

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.