955

Cum poate postul să ne facă mai sănătoși

Din 11 martie și până pe 27 aprilie suntem în Postul Paștelui, conform calendarului ortodox. Dincolo de dimensiunea spirituală a postului, avem acum dovezi medicale privind beneficiile înfometării pentru sănătate. Cercetări recente au descoperit că postul negru (absența totală a hranei, timp de 24 de ore) ne influențează ritmul circadian, determinând o „resetare” a metabolismului, care duce în final la o sănătate mai bună și protecție împotriva afecțiunilor legate de vârstă.

postul negru, bun la sanatate

foto: Pexels

Lipsa hranei modifică ritmul circadian al ficatului și al mușchilor striați (scheletici)

În cadrul unui studiu (Cell Reports) realizat la Universitatea din California, cercetătorii au descoperit dovezi ale faptului că o restricție alimentară totală timp de 24 de ore influențează ritmul circadian după care funcționează ficatul și mușchii scheletici, forțându-i să își schimbe metabolismul, lucru care în final ne îmbunătățește sănătatea și ne protejează de bolile asociate vârstei.

Ritmurile circadiene ale corpului și organelor noastre funcționează ca un ceas intern, care reglează homeostazia (proprietatea corpului de a menține, în limite foarte apropiate, constantele mediului intern), în condițiile variațiilor de mediu.

„Am descoperit că, în absența hranei, ritmul circadian suferă modificări și determină reacții celulare diferite, care împreună acționează pentru reglarea genetică (reprimarea sau manifestarea unei anumite gene) temporală specifică”, spune conducătorul echipei de cercetători, Paolo Sassone-Corsi, profesor de biochimie la UCI School of Medicine. „Mușchii scheletici, de exemplu, par să fie de două ori mai sensibili la post (absența hranei) decât ficatul”.

Studiul a fost realizat pe șoareci, cărora nu li s-a dat nimic de mâncare timp de 24 de ore. În acest timp, cercetătorii au observat o reducere a consumului de oxigen, ratei de schimb respirator și consumului de energie, toate acestea dispărând complet la reluarea hrănirii. Observațiile paralele s-au păstrat în cazul oamenilor.

„Reorganizarea mecanismului de reglare genetică prin lipsire de hrană poate pregăti genomul (genele și informația ereditară) pentru o stare anume care îi permite să anticipeze următoarea masă și astfel să conducă la un nou ritm ciclic de exprimare a genelor. Cu alte cuvinte, postul (total) este capabil să reprogrameze o varietate de reacții celulare. Astfel, renunțarea la mâncare în mod organizat și pe perioade scurte de timp poate fi o strategie efectivă de modificare a funcțiilor celulare care ne îmbunătățesc sănătatea și ne protejează împotriva bolilor asociate vârstei.”

Studiul deschide noi căi de investigație, care ar putea duce la dezvoltarea unor strategii de nutriție în scopul îmbunătățirii sănătății noastre. Paoli Sassone-Corsi a arătat pentru prima dată legătura dintre ritmurile circadiene și metabolism în urmă cu 10 ani, când a identificat calea prin care proteinele circadiene detectează nivelul energetic celular.

Mihaela Doina Radulescu
follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.