1,229

Un român din echipa Candy Crush, despre cum îți câștigi pâinea din joacă

Mai există cineva care n-a auzit de Candy Crush? Vă surprindeți că dați o tură de bombonele la pauză, când așteptați ceva sau doar vreți să vă omorâți timpul? Ei bine, dacă rămâneți blocați la vreun nivel sau nu puteți să lăsați jocul din mână, „de vină” este Claudiu Butnariu, parte din echipa King. El locuiește la Stockholm și are cel mai tare job: level designer la Candy Crush.

Claudiu Butnariu, level designer Candy Crush

Claudiu Butnariu și-a început cariera în gaming acum 5 ani, pe când lucra în București, în Quality Assurance, la Electronic Arts. A auzit de un post similar la King biroul din București, unde și-a trimis o cerere de angajare și a fost acceptat. Aici a lucrat timp de un an în QA, apoi ca designer. Acum doi ani a schimbat orașul, jocul și norocul, trecând de la AlphaBetty și BubbleWitch 1 din București, la Candy Crush în Stockholm. „A fost o schimbare majoră”, spune el. „De la două jocuri interesante, dar mici, la jocul cel mai mare și mai important din întreaga firmă.” Claudiu e level designer, cel care menține jocul viu și trează atenția jucătorilor, lansându-le permanent noi distracții și provocări. L-am rugat pe expertul român de la King să ne povestească despre experiența suedeză și despre munca lui. „Diferența între un designer și un jucător este ca aceea dintre un scriitor și cititorii de carte; sau dintre un chef bucătar și un gurmand”, îmi explică el. Și îmi spune cum a început totul și cum a ajuns la next level:

24life.ro: Cum ai ajuns să lucrezi pentru King și Candy Crush?

CB: Prima mea zi de muncă a fost la început de iulie 2013, imediat după ce King a sărbătorit succesul cu Candy Crush la Dubai. Până atunci doar auzisem de companie și vedeam colegi care jucau Candy Crush în pauze, dar nu era neapărat stilul meu de joc, așa că nu îi dădeam mare atenție. Pe-atunci lucram la Electronic Arts, iar doi dintre cei mai buni testeri ai noștri plecaseră să lucreze la King. Asta mi-a stârnit interesul. Auzisem că doar cei mai buni testeri ajung acolo și am decis să-mi încerc norocul. După un lung proces de recrutare, în care toți oamenii (de la viitorii colegi de breaslă până la directorul departamentului QA global) m-au întrebat de motivație și trăsături de caracter, am fost acceptat.

24life.ro: De ce crezi că ai obținut postul, care crezi că a fost cel mai important atu al tău?

CB: Am spus-o atunci la interviuri, o spun și acum. King a ajuns dintr-o companie relativ mică și necunoscută la un gigant în industria jocurilor, într-un timp relativ scurt. Acest rezultat este o combinație între a fi unde trebuie, atunci când trebuie și a avea un grup de oameni eficienți și talentați. Eu voiam să particip și să contribui la această ascensiune. Cred că asta îmi relevă o parte din personalitate, și anume că îmi place să evoluez constant, în orice direcție îmi vine. Pe langă asta, cred că am o atitudine pozitivă, sunt prietenos și sunt pasionat de munca mea.

24life.ro: Ce te-a impresionat cel mai mult la King?

CB: Primul, și unul dintre cele mai surprinzătoare lucruri pe care le-am observat în King a fost ierarhia plată din companie. Directori, team leaderi, developeri, artiști, designeri, testeri – toți sunt egali, ceea ce pentru mine în acel moment era ceva foarte străin, testerii fiind un fel de carne de tun și cetățeni de mâna a doua în fosta companie.

Cea mai surprinzătoare experiență a fost atunci când managerul studioului a venit la mine cu zâmbetul pe buze și o atitudine relaxată și prietenoasă, ca să-mi dea parola provizorie pentru noul meu calculator. Instinctiv, am presupus că era un tip nou de la IT, la ce atitudine avea, complet lipsită de aere de șef și atât de diferită de cea care se practică în România. Am fost ușor șocat să aflu mai apoi că, pe lângă că era managerul studioului, fusese cândva chiar redactorul șef al revistei de gaming a copilăriei mele – „Level”…

Era și prima dată pentru mine când lucram într-un studio relativ mic de oameni și mi-a plăcut imediat camaraderia naturală ce se dezvoltase între colegi. E firesc să fii apropiat de cei 20-30 de oameni cu care te vezi în fiecare zi.

Claudiu Butnariu și Alfred, în birourile Candy Crush

Cu Alfred, level designer intern, în sala de meeting a companiei

Ultimul lucru care m-a impresionat și încă mă impresionează la King este nivelul de autonomie care îți este conferit ca angajat. Venind dintr-un mediu strict controlat și structurat, mi-au luat câteva luni să mă ajustez la noua situație, în care puteam și chiar eram încurajat să îmi găsesc propria cale. În continuare este un gând eliberator, dar și înfricoșător în același timp.

24life.ro: Care este rolul tau in echipă? Ce faci, efectiv?

CB: Lucrez în echipa Candy Crush și sunt level designer. În esență, eu și colegii mei facem nivelurile noi ce se lansează săptămânal, având grijă în același timp de nivelurile deja lansate. De asemenea, orice altă echipă are nevoie de sfaturi legate de level design și munca lor. Pe lângă asta, personal mai lucrez și în game design, unde vin cu idei de elemente noi de gameplay și altele.

Cu Elena, româncă, developer

24life.ro: Ce îți place și ce nu la acest post?

CB: Iubesc faptul că am libertatea de a-mi dezvolta și ulitiza creativitatea. Este o plăcere să lucrezi în domeniul care ți-a adus atât de multă bucurie și cunoaștere și să o transmiți mai departe, altora.

În Stockholm, apreciez și faptul că lucrez cu un grup atât de divers de oameni: suedezi, spanioli, britanici, români, etc, fiecare cu povestea și personalitatea lui.

Însă, cum am menționat și mai devreme, nivelul de autonomie este o sabie cu două tăișuri. Toată această libertate mă face responsabil, la nivelul meu, pentru viitorul firmei. Atât eu cât și colegii mei creăm un produs de succes, care trebuie să rămână de succes. Acest gând te poate da pe spate uneori.

Poți deveni rapid irelevant în domeniul tău, de aceea trebuie să studiezi și să fii mereu la curent. Asta dacă vrei să excelezi, desigur.

24life.ro: Ai descoperit vreun ingredient secret pentru succes?

CB: Depinde la ce te referi. La nivel professional, individual, cred că trebuie să îți găsești un domeniu care să îți permită un nivel de trai decent, dar care să îți și placă, să îți ofere și mulțumire.

Din punct de vedere al producției de jocuri, asta e o întrebare foarte dificilă. În primul rând trebuie să îți știi audiența. Diverși oameni caută divese feluri de jocuri. Apoi, în ziua de azi, marketingul de orice fel este foarte important. De asemenea, trebuie să aduci permanent ceva nou în această piață suprasaturată de jocuri asemănătoare.

24life.ro: Ai vreun sfat pentru tinerii români care visează să lucreze în IT/soft/games development, într-o companie de mare succes, cum e King?

CB: Dacă este să ofer un singur sfat pentru oricine dorește să lucreze în IT, ar fi următorul: studiază singur și menține-te la curent, permanent. Tehnologia se schimbă într-un ritm din ce în ce mai rapid. Poți deveni tot mai rapid irelevant în domeniul tău, de aceea trebuie să te adaptezi constant mediului în care te afli, ca să nu rămâi în urmă. Asta dacă vrei să excelezi, desigur.

Mihaela Doina Radulescu
follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me

Latest posts by Mihaela Doina Radulescu (see all)

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.