1,216

Școala în Germania: copiii stau mult în aer liber

Maria Samoilă are un băiețel în clasa a doua, la o școală primară din Munchen. De 7 ani în landul Bayern, ea povestește despre școala în Germania: „Și la grădiniță și la școală, copiii stau mult în aer liber. Ies pe orice vreme, iarna au fost la săniuș, vara au avut o zi de bătut cu apă în curtea școlii și de făcut grătare… Totul, organizat de profesori.”

Țin legătura cu prietenii din țară și văd diferențele. Sistemul de învățământ este diferit față de cel românesc. La sfârșitul clasei a 4-a, copiii sunt evaluați și dau niște teste. În funcție de rezultatele acestor evaluări, pot merge pe unul dintre următoarele 3 drumuri: Gymnasium, care este forma cea mai grea, cu finalitate Abitur (bacalaureat) și facultate; Realschule, unde se fac 13 ani de școală, finalizați cu bacalaureat; și Hauptschule – școlile de meserii, pe care copiii le termină pe la 15-17 ani. În orice meserie este obligatorie practica plătită de 1-2 ani, pentru a obține diploma, astfel încât la sfârșitul școlii, absolvenții chiar sunt pregătiți pentru meseria pe care și-au ales-o.

Luca este acum clasa a doua, la o școală normală din cartier. Am avut posibilitatea să îl înscriem la un „program toată ziua”, în care copiii au ore pana la 15:30, după care after school, până la 17:30. Programul are niște costuri suplimentare, dar care se plătesc în funcție de veniturile părinților – și din nou, copiii defavorizați au prioritate și gratuitate.

O dată pe an, părinții sunt invitați să mănânce exact ce mănâncă și copiii, pentru a decide dacă școala păstrează serviciile aceleiași firme de catering.

Nu vă închipuiți că stau numai la clasă, de la 8 la 15:30. Până la 11:30 au două pauze, una de 10 minute și alta de 20 minute, când își mănâncă gustarea. La prânz au aproape două ore pentru masă, când merg pe grupe la cantina școlii, unde se servește mâncare bio, sucuri naturale, apă. O dată pe an, părinții sunt invitați să mănânce exact ce mănâncă copiii și decid împreună dacă în anul următor școala va contracta serviciile aceleiași firme de catering. La 15:30 au a doua gustare a zilei plus, de la școală, fructe proaspete în permanență, după masă.

Un alt punct în plus: și la grădiniță, și la școală, copiii stau mult în aer liber. Ies pe orice vreme, iarna au fost la săniuș, vara au avut o zi „de bătut” cu apă în curtea școlii și de „făcut grătare”. Totul, organizat de profesori. Merg la muzee, la teatru, în pădure.

Au două învățătoare la clasă, iar la „Tagesheim”, adică programul de după școală, au 3 pedagogi. Își fac temele la școală, fac șah, înot, fotbal, handbal și participă la diferite ateliere creative și experimente; învață un instrument și, ca să înțeleagă care anume le place, timp de un an iau prin rotație, câte un instrument acasă, timp de 4 săptămâni. Anul ăsta am cărat acasă contrabasul, flautul și chitara. Când am ajuns la tobe, s-a sfârșit și toleranța mea 😊

Au de ales între religie și etică, iar Luca ales etica. Toate programele extra curiculare sunt alese exclusiv de copii, părinții nu semnează decât că au luat la cunoștință și, eventual, plătesc câte o contribuție de 5-10 euro pe an, pentru materiale. Copiii au foarte puține teme pentru acasă. La noi, doar vinerea vine cu teme, care și acelea se pot face în 15-20 minute. Ce trebuie sa facem suplimentar este cititul, unde se insistă ca toți copiii de clasa a doua să citească fluent (nu neapărat foarte repede) și să înțeleagă un text la prima vedere. Nu au o problemă să lase un copil să repete anul, dacă acesta nu face față.

Există o comunicare reală între părinți și școală. Comitetul de părinți are întâlniri lunare, unde discută toate evenimentele din ultima perioadă, precum pregătiri pentru teste, absența unor profesori din cauze de boală, situația curățeniei în toalete, dacă sunt probleme cu masa, activitățile extra. Toate acestea se discută apoi cu conducerea școlii. Tot comitetul de părinți este și cel care organizează împreună cu școala – Sommerfest și Winterfest, varianta germană a serbărilor de vară și de iarnă, unde copiii cântă de obicei cel mult două cântecele și apoi se joacă câteva ore, în timp ce părinții interacționează și mănâncă împreună prăjituri făcute acasă. Reprezentanții comitetului de părinți din fiecare școală participă la alegerea un comitet pe oraș, care le reprezintă interesele în fața autorităților locale.

Educație pentru orice nație

La școală,  copiii sunt pedepsiți dacă vorbesc urât unii cu alții sau cu profesorii sau dacă încalcă regulile, în mod repetat. Pedepsele te afectează și pe tine ca părinte, pentru că trebuie să mergi împreună cu el la psiholog, să vadă care e problema. La fel, dacă lipsește nemotivat de la școală, primești amendă acasă.

În clasa lui Luca, din 24 de copii, 16 sunt din familii de imigranți

Au programe de integrare pentru copiii din toate mediile. În clasa lui Luca, din 24 de copii – 16 sunt copii de imigranți, așa că pentru el nu este o problema sa discute azi despre Allah, mâine despre Buddha și poimâine despre Iisus; sau despre țări sărace și bogate, cu  obiceiuri diferite, despre zone de confllict sau țări liniștite – îmi vine acasă cu tot felul de concluzii, care mai de care mai surprinzătoare…

foto: Maria Samoilă

Despre viața în Germania, povestită de Maria Samoilă, după 7 ani la Munchen, citiți în Viața e mai simplă și mai puțin stresantă aici

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.