717

4 pastile pentru inimă

Image courtesy of nuchylee at FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of nuchylee at FreeDigitalPhotos.net

Sunt multe lucruri pe care le poți face pentru sănătatea inimii, indiferent de vârstă, moștenirea genetică sau nivelul de stres. Stilul de viață e determinant, dar există 4 pastile pentru inimă și sănătatea vaselor de sânge, care, la o adică, fac diferența.

Asta e o întrebare care mă preocupă de multă vreme – dacă nu reușesc să mănânc nuci și pește în fiecare zi și nici nu prea mă omor cu alergatul, oare pot să-mi protejez inima printr-o metodă mai comodă, „acordată” zilelor noastre? Și în cele din urmă am găsit, v-o împărtășesc și vouă:

1. Aspirina – pe asta o știți deja. Sunt tot mai multe dovezi că aspirina ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare. Se pare că aspirina poate reduce incidența infarctului de miocard cu până la 44%. Și face acest lucru în mai multe feluri: prin reducerea inflamației în artere și scăderea aderenței trombocitelor la pereții vasului. Ce nu știam este că e nevoie de administrarea a 140 mg zilnic, timp de 3 ani, până să-i simți efectele benefice. Tratamentul menține tinerețea sistemului circulator, făcând ca un om de 55 de ani să fie cu 2,3 ani mai tânăr!

Aspirina e bună și la zborurile lungi cu avionul – luați 1-2 tablete mici (75 mg) înainte de decolare, pentru a reduce riscul apariției trombozei (și mișcați picioarele!).

Problema e că aspirina are un efect advers care nu trebuie neglijat – irită și poate chiar leza mucoasa stomacului! Poți reduce din acest efect acid luând aspirina cu un pahar de apă călduță.

2. Magneziul și potasiul: Magneziul (400 mg/zi) menține un ritm cardiac stabil, iar împreună cu calciul (600 mg) scade tensiunea arterială; potasiul asigură sănătatea arterelor. Bananele, avocado și pepenele galben sunt bune surse de potasiu.

3. Vitamina C (500 mg/zi) are efect antioxidant, protejează pereții vaselor de sânge. Sau mănâncă multe legume și fructe nepreparate termic.

4. Acidul folic este o vitamină B care joacă un rol esențial în buna funcționare a inimii. O doză zilnică de 700-800 micrograme scade nivelul de homocisteină la niveluri normale. Homocisteina este un aminoacid, un produs intermediar toxic, rezultat din metabolismul proteinelor în organism. Descoperirea acțiunii homocisteinei e de dată relativ recentă – duce la apariția de leziuni și inflamații în pereții arterelor. Nivelul de homocisteină se poate măsura foarte simplu, la o analiză de sânge și trebuie să fie până în 9mg/dl. Ia acid folic împreună cu B6 și B12, pentru un efect mai bun.

Plan de acțiune pentru menținerea tinereții inimii și vaselor de sânge

Dacă un părinte sau o rudă apropiată are (a avut) suferințe cardiace și boala arterelor coronariene înainte de vârsta de 60 de ani, riscul crește și pentru tine. Și anomaliile legate de producția de lipide sunt moștenite, respectiv tendința către niveluri ridicate de colesterol rău sau hipertensiune arterială. Dacă părinții au fumat, riscul crește și pentru tine. Dacă și tu fumezi – nu te-ai lăsat încă?… riscul de îmbolnăvire cardiacă e și mai mare. Nu mai vorbesc de stres, alimentația cu grăsimi saturate sau trans și sedentarismul – tot atâția factori de îmbolnăvire.

  • Mișcare. Ai nevoie de o activitate cardiacă zilnică în care ritmul cardiac să crească la 80% (cât să transpiri într-o cameră răcoroasă) timp de minim 60 minute de antrenament (3 reprize a câte 20 minute în aer liber fac minuni). Orice fel de mișcare fizică scade atât tensiunea sistolică cât și pe cea diastolică, cei mai importanți factori în îmbătrânirea arterială. Chiar și mersul pe jos câteva minute în plus pe zi poate scădea nivelul colesterolului rău, scade inflamațiile și întărește mușchiul cardiac. Antrenamentele zilnice întineresc cu 8 ani un bărbat de 55 de ani și cu 9 ani o femeie de aceeași vârstă!
  • Analize: verifică-ți valoarea tensiunii arteriale și valorile colesterolului bun și rău, homocisteinei și proteinei C-reactive – indicatori importanți ai inflamației în organism și în artere. Măsoară-ți glicemia- nivelul crescut de zahăr în sânge inactivează fosfokinaza, o substanță care face posibilă dilatarea și contractarea vaselor. Fără această substanță, riscul afectării pereților vasculari crește semnificativ
  • Eliberează-te de stres și emoții negative. Acestea cresc tensiunea arterială și pot întrerupe procesul de refacere a organismuluui, duc la constricția vaselor de sânge, îngreunând circulația. Depresia pe perioade lungi de timp este asociată bolilor de inimă. Cei care suferă de depresie sunt de 4 ori mai expuși producerii unui infarct miocardic decât ceilalți. Studiile au arătat că depresia crește acumularea de trombocite în artere – ceea ce duce la blocarea și îmbătrânirea acestora. Stresul e cel mai puternic factor de îmbătrânire – e vorba de stresul determinat de lucrurile pe care nu le puteți controla.

Dar despre stresul cronic și metodele prin care putem scăpa de el – într-o postare viitoare!

 

Sursa: dr Michael F Rozen și Dr Mehme C Oz: ”You – The Owner`s Manual, An Insider`s Guide to the Body That Will Make You Healthier and Younger”

 

follow me

Mihaela Doina Radulescu

managing editor at 24life.ro
Jurnalist, cu experiență de peste 20 de ani în presă (BBC București, revistele Viva! și Avantaje), vă invit să vă bucurați de un jurnalism de calitate (interviuri, reportaje, știri, documentare) și promovare inteligentă (PR, copywriting, creative writing), de data asta pe 24life.ro. Motto: ”Life is an experiment. The more experiments you make the better”
Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.