„Viața noastră pe pământ e iubire. Atât. Din păcate, ne pierdem în foarte multe detalii, care n-au legătură cu iubirea. Ba, de multe ori, sunt chiar opusul ei”, spune Ana Wagner, creatoarea bijuteriilor și obiectelor din porțelan Wagner Arte. Este ceea ce își dorește să transmită prin colecțiile ei tuturor amatorilor de artă autentică pe porțelan. Ea speră ca în curând marca Wagner să devină pentru români un punct de referință în creația de obiecte și bijuterii din porțelan pictat manual, așa cum este pentru austrieci Freywille, renumitul brand de bijuterie emailată.
Expoziția e amenajată în Ligne Roset, de pe strada Paris, un showroom cochet de mobilă de interior, fabricată în Franța. Bijuteriile Casei Wagner strălucesc pe masa din living, perfect încadrate în decor, fiecare cu propria sa poveste. Coliere, broșe, cercei, brățări – piese unicat din porțelan pictat manual, cu motive grafice delicate, din aur și argint, în montaje cu pietre semiprețioase. Toate sunt fascinante și îmi atrag privirile ca un magnet, nu mă pot decide să trec la următoarea, de teamă să nu pierd vreun detaliu. Fiecare e o minune în sine – de viziune, strădanie și talent. Este cea mai spectaculoasă și strălucitoare colecție de bijuterii din portofoliul consacrat al Anei Wagner. Am șansa să vorbesc cu creatoarea, cunoscută deja în lumea amatorilor de artă.
Ana a studiat grafica la UNARTE București, în anii 2000-2005, gravura în metal, piatră și lemn. Ultima (xilogravura) i-a plăcut cel mai mult și i-a fost temă a lucrării de diplomă. „Grafica presupune gesturi minuțioase, lucrul cu penița, cu acul, lucruri de foarte mare detaliu”, îmi explică Ana. De la grafica pe lemn la cea pe porțelan nu a fost decât un pas, pe care l-a făcut chiar din anii facultății, când a început să-și transpună lucrările de pe hârtie sau placa de gravură, pe un obiect tridimensional. Cu aceleași gesturi fine, minuțiozitate și analiză a detaliului. „Și cu multă răbdare”, precizează ea. „Pentru că asta înseamnă pictura pe porțelan.”
Dar nu numai asta. Restul secretelor artei le-a aflat de la ceramiști autohtoni și din vizitele la manufacturi de porțelan din Franța, la Limoges și Sèvres (Paris), unde se organizează cursuri de pictură pe porțelan și de unde Ana își achiziționează și astăzi parte din materiale. „În ani și ani am studiat și descoperit tehnica picturii peste glazură”, povestește ea.
La început, numai décor de obiect. În ultimii ani și bijuterii, care sunt preferatele Anei. „Deși continuăm să facem în atelier și decorul pe obiecte funcționale din porțelan, eu semnez doar designul pentru fiecare colecție. De execuție se ocupă colaboratorii noștri. La bijuterii, în schimb, pentru că piesele din porțelan care urmează a fi integrate sunt mult mai mici și prețioase, mă implic direct. Și îmi face mare plăcere să gândesc piesa de la cap la coadă – întâi ca design, apoi ca realizare. Schițez desenul în caietul de schițe, apoi îmi adun componentele – piesa din porțelan și pietrele semiprețioase care urmează a fi montate în argint sau aur.”
Colecții cu iubire
Anul trecut, Casa Wagner Arte Frumoase și Povești a lansat colecția ”The Journey”, cu motto-ul ”Life is a beautiful journey to the realm of love”. „O poveste despre iubire”, spune Ana. „Iubire care, de fapt, contează cel mai mult. Este exact energia care ne conduce pe toți, dar nu ne dăm seama că ea este numărul unu în viețile noastre.” Tema colecției de anul acesta este aceeași – iubirea. Doar că, de data asta, este vorba despre iubirea copilăriei, „The Journey. Childhood”: „Iubirea aceea în stare pură, care ți-e oferită necondiționat de cei dragi, de părinți și de bunici. Asta vreau să transmit cu colecțiile noastre – că iubirea este de fapt viața noastră pe pământ. Atât. Dar ne pierdem în foarte multe detalii, din păcate. Care nu au legătură cu iubirea. Ba de multe ori sunt chiar opusul ei.”
În colecția prezentă, Ana și-a împachetat mesajul în simbolurile copilăriei: cercul, care înseamnă de fapt viața, drumul, călătoria; casa, spațiul cald și primitor, care îți oferă în copilărie sentimentul de siguranță; sfera din porțelan sau piatră semiprețioasă; și mai ales sfere fațetate, care dau acel efect fantastic al caleidoscopului (la care ne uitam fascinați în copilărie); și pietrele semiprețioase colorate: cuarțul, citrinul, peridotul, toate în rezonanță cu culorile picturii pieselor din porțelan.
O întreb de unde se inspiră. „Din ceruri”, râde Ana. „Nu urmăresc trendurile. Răsfoiesc reviste de specialitate să văd ce se întâmplă la case mari de creație, mai ales în Franța, dar nu copiez nimic și pe nimeni.” Îi plac William Morris (designer de țesături) și Fornasetti, dar călătoriile și viața sunt marile ei surse de inspirație. „Călătoresc mult și asta mă inspiră – un element de arhitectură sau un tip de vegetație. Din Belgia am venit cu forma căsuțelor – mai ales din Brugges. Din Italia și sudul Franței am preluat cromatica mediteraneeană. Și bineînțeles, mă întorc uneori pentru o bucățică de frunză sau un fel de plantă sau arbore, la Leonardo (da Vinci). Deschid albumul să văd cum a făcut el asta. De la Renaștere încoace mă uit la toți marii maeștri.”
Colecția de anul acesta e mai colorată decât anul trecut. Mai strălucitoare. Mai „de efect”. „De ce facem bijuterie din porțelan?” mă întreabă Ana, retoric. „Pentru a obține o piesă de efect. Prin strălucire sau culoare. Ca accent în vestimentație. Și apoi ca să atragă privirile. Mi se pare firesc să fie preferate bijuteriile cât mai strălucitoare și colorate. Cu condiția ca acestea să fie în armonie, bineînțeles.”
Știu că au participat la târguri în lume și o întreb pe Ana ce se mai poartă în materie de bijuterii. „Se poartă culorile. Albastrul e printre preferințe. La fel verde, turcoaz, lila, rozaliu. Porțelanul primește culorile în mod special, cu o strălucire și transparență aparte. Lucrările pe porțelan sunt ca niște lucrări de acuarelă fine.
Latinii rezonează imediat și entuziast la piesele foarte colorate și de mari dimensiuni. Germanii – la piese cât mai mărunte, mai puțin colorate, sintetizate și delicate. La englezi merg decorurile extravagante. Londra e teribil de cosmopolită și cu influențe de tot felul. Acolo am văzut vestimentația cea mai variată și de o excentricitate extremă. Din ce am vândut la Londra, știu că preferă piese cât mai puternice, cât mai statement – brățări late și colorate, montate în argint aurit, cercei cu pietre mari și culori pe porțelan, turcoaz, verde.”
Aflu că la noi se vând cel mai bine bijuteriile, dar și obiectele de decor pentru cadouri la nunți, botezuri, evenimente. Și că în curând va fi activ un magazin online, wagnerarteshop.com.
Mai multe despre unde și cum vinde Casa Wagner și evoluția afacerii în cei 13 ani de când s-a lansat, aflăm de la Irina Wagner, sora Anei și partea de marketing și promovare a brandului.
„Ar trebui să devenim pentru români un brand cum e Freywille pentru austrieci, care se mândresc cu marca lor de tradiție în bijuterie”, spune Ana. „Sper să ajungem o marcă de referință în ce privește decorul obiectelor și bijuteriilor din porțelan. Astfel încât mulți români, când pleacă din țară și nu știu ce cadou să ducă în străinătate, să se gândească automat la Wagner, ca prima alegere. Pentru că la noi găsesc obiecte autentice, semnate de un designer român și realizat de o echipă de artiști autohtoni; un obiect care transmite o poveste și energia creativă a creatorului.”
- Casa Dusita lansează Pelagos, noua senzație parfumată a verii - May 24, 2024
- Primark va deschide un magazin și la Cluj-Napoca - May 14, 2024
- Fără azil: capitolul neștiut din povestea Annei Frank - April 12, 2024
Comments