Iarnă, zloată, bate vântul, știi cum e. Ai ajuns mai devreme, comanzi un espresso, să te trezești. Scoți tableta, frunzărești știrile. Clinchet vesel de lingurițe, cești și glasuri potolite, pe o melodie care-ți place. În aer, aroma de croissante cu unt se adună îmbietor cu cea de cafea proaspăt râșnită și ceai verde, cu petale, fructe și mirodenii. Închizi ochii și te gândești ce idee bună ai avut să vă întâlniți la Rendez Vous. Dar dacă Rendez Vous ar fi ceainăria ta?…
La asta s-a gândit și Mădălina Rădulescu, acum 11 ani, pe când era studentă la Strasbourg, la Institutul Superior de Gestiune, Management și Afaceri Internaționale. Căuta un job cu jumătate de normă pe durata studiilor, când a văzut un anunț : „Vendeuse part time, L’été des Muses”. „Am crezut că e un magazin de flori”, își amintește Mădălina. La fața locului, a descoperit că „vara” era „ceai”, iar florăria – ceainărie… „M-am mirat să dau peste o mică ceainărie cu numele «Le The des Muses», un boutique nou deschis în noiembrie 2002, în Strasbourg. Așa am intrat în lumea miraculoasă a ceaiurilor și m-am îndrăgostit de ea, la prima vedere.” Impactul cu ceaiul a fost puternic și hotărâtor: „Cutiile mari de ceai mă copleșeau în fiecare zi, a fost un coup de foudre. Eram la începutul anulului trei de facultate, dar deja se contura ceea ce urma să fac.
Trei pliculețe de ceai care i-au schimbat viața
M-am întors acasă de Crăciun, cu trei pliculețe de ceai: Plein d’Epices, un ceai verde cu mirodenii, Rooibos cu portocale și Etoile des Neiges, un ceai negru cu vanilie, scortișoară și portocale. Le-am povestit părinților și familiei – ce făceam, unde lucram, cum ma îmbătam în fiecare zi cu un nou miros și ce frumos ar fi să existe și în București un astfel de loc, al poveștilor, prieteniei și armoniei. Cadoul meu de Crăciun la 21 de ani a fost un certificat de înregistrare al unei firme cu nume compus din numele meu și numele companiei părinților mei. MADIROL – Madi pentru că așa îmi spun apropiații, și ROL de la ROLEM, compania părinților (în industria lemnului). Am fost foarte emoționată atunci și am decis să deschid prima ceainărie din București.
S-a întors la Strasbourg, la școală și la jobul part time. Le-a povestit proprietarilor ceainăriei despre ideea ei, iar ei au decis să o ajute cu prima comandă de ceaiuri și know-how-ul necesar unei ceainării. Așa a început povestea ceainăriilor Rendez Vous, cu primul local deschis pe 2 martie 2003, pe strada Tudor Ștefan, în zona Dorobanți. „Am avut parte de oameni extraordinari lângă mine, proprietarii micii ceainării din Franța și familia mea – care m-au sprijinit și susținut în realizarea acestui proiect. A fost o idee îmbrățișată de toată lumea, prieteni și familie. Prima mea echipă a fost formată din prieteni și cunoștințe ale prietenilor. Părinții mei m-au ajutat cu toată partea administrativă, cu găsirea spațiului, cu amenajarea și echiparea cu mobilier și aparatura necesară. Am făcut împreună planul de buget, nu prea ne-am încadrat în el, însă am beneficiat de condiții de plată avantajoase de la furnizori și așa am reușit să deschidem ceainăria foarte repede.” Deschiderea a fost cu peripeții, amânată cu o zi, dar entuziast primită de toată lumea. Invitațiile au fost trimise pentru 1 martie, dar barul – cea mai importantă piesă de mobilier, ajungea abia pe 2! Așa că invitații au fost anunțați să vină la deschidere pe 2 martie. Nu chiar toți, câțiva rătăciți au ajuns pe 1, dar în tot stresul și agitația, nu s-a supărat nimeni.
„In primele 3 luni a fost destul de complicat”, își amintește Mădălina. „Prezentam fiecare cutie de ceai în parte, îi explicam beneficiile, când anume se bea ceaiul, timpul de infuzie, țara de proveniență. La final, oamenii comandau cappuccino!” Între timp, oamenii au învățat mai multe despre ceaiuri, știu să deosebească unul verde de unul alb, negru sau roșu, știu să-i aprecieze calitățile și savoarea. Ceainăriile deschise recent nu mai au de povestit nimănui care e treaba cu ceaiurile. „Ce mai dificil a fost la început lucrul cu echipa”, spune ea. „Explicarea conceptului și controlul. Eram pe o piață virgină, produsul fiind necunoscut, așa că munca de informare și prezentare a fost voluminoasă. Încet încet, au început să învețe, iar după un an, să fie încântați de ceaiuri.”
Atât de încântați, încât Mădălina s-a gândit că ar fi nevoie de încă una. Și a deschis a doua ceainarie în octombrie 2005, pe strada Edgar Quinet, aproape de Universitate. După alți doi ani, pe cea de-a treia, în Floreasca. Care e marca ceainăriilor Rendez-Vous? „Eu am vrut întotdeauna să promovez ceaiul ca o stare de spirit, ca un moment de liniște, prietenie și frumos. Promovăm ceaiuri de nișă, suntem unicul importator în România al Casei de Ceai George Cannon, aflată deja la a 6-a generație de degustători și producători. Proprietarul companiei, Oliver Scala, este denumit „aristocratul ceaiului” și este Președintele Comitetului de Ceai Francez.”
Și, pentru că ceaiul merge de minune cu ceva bun, prăjiturile de casă de la ceainărie s-au diversificat, s-au înmulțit și au primit un nume: Coffet. „Am vrut să dezvoltăm și laboratorul, cu produse pentru cei care își serbează zilele de naștere acasa, la birou sau au nevoie de ele la evenimente de o amploare mai mare – nunți, aniversări, botezuri. Mama mea este cea care se ocupă de rețete și de angajarea cofetarilor – e o tradiție de familie, bunica mea a fost cofetar.
La 11 ani de la deschiderea primei ceainării, Rendez Vous se adaptează din mers noilor vremuri. „Avem în fiecare săptămână o petrecere sau o lansare, un cocktail sau o aniversare. Laboratorul nostru poate asigura mâncarea și dulciurile pentru petrecere, de la început la final, împreună cu locația. Anul acesta am lansat și proiectul Ceainăriei Mobile, pe care îl vom menține și anul următor, prin prezența unei mici ceainarii la târgurile Internaționale din Complexul Expozițional Romexpo. Vrem de asemenea să lansăm un magazin online și să continuăm dezvoltarea brand-ului Coffet. Trebuie sa fii pasionat și implicat, dar înainte de toate, perseverent !”, spune Mădălina.
O zi din viața managerului ceainăriilor „Rendez-vous”: „Mă trezesc la 8:00 dimineața, plec către birou, îmi fac planurile pentru ziua în curs, stabilesc noile priorități, verific gestiunea, vorbesc cu echipa, rezolv problemele de contabilitate și cele administrative, pregătesc noile evenimente, mă implic foarte mult în partea de marketing, țin legătura cu frunizorul meu din Franța și toți ceilalți furnizori. Nu cred că termin niciodată treaba, este mereu ceva de făcut, însă găsesc momente de liniște în compania unui ceai – atunci îmi pun cel mai bine ordine în gânduri.”
Ce altceva i-ar fi plăcut să facă, dacă n-ar fi avut ceainăriile: „Am stat de multe ori să mă întreb”, mărturisește ea. „Probabil că aș fi avut tot o activitate pe bază de cultură și frumos. Întotdeauna mi-am dorit să ofer ceva oamenilor, un loc frumos, prietenie, liniște, poezie, artă. Toate acestea se regăsesc în tradiția servirii ceaiului și cred că asta m-a atras cel mai mult. Și, pe lângă cultul pentru frumos, ceaiul este o băutura foarte sănătoasă! Nu cred că m-aș descurca foarte bine să fac ceva în care nu cred.”
Dorințe pentru noul an. Îmi doresc liniște, exact ceea ce oferim și noi prin sloganul „O clipă de liniște” ; o echipa pregătită și dedicată, să fim sănătoși și să ne trăim viața frumos.”
- Casa Dusita lansează Pelagos, noua senzație parfumată a verii - May 24, 2024
- Primark va deschide un magazin și la Cluj-Napoca - May 14, 2024
- Fără azil: capitolul neștiut din povestea Annei Frank - April 12, 2024
Comments