„Cea mai mare dorință a oamenilor e să fie văzuți, plăcuți și apreciați, eu îi învăț cum pot să obțină toate acestea”, spune Alina Bota, care se prezintă ca „Business Skipper”. În navigație, skipper înseamnă căpitan. Și unde poți să înveți cel mai bine cum să fii căpitanul propriului destin altfel decât conducând… o barcă?
În aprilie 2014, Alina Bota a urcat pentru prima oară pe o ambarcațiune cu pânze, la Limanu, alături de vărul ei, Adrian Poparad, skipper și navigator. În larg, în liniștea, singurătatea și nesfârșitul mării, Alina a avut revelația sentimentului de libertate, așa cum numai un moment de comunicare deplină cu măreția naturii ți-l poate da. Aflată la intersecție de drumuri profesionale, a decis pentru libertate: și-a dat demisia de la Aegon Cluj, unde era manager în divizia de investiții private și manager parteneriate strategice și a decis să pornească pe cont propriu, ca administrator la propria firmă – Yachting Lifestyle.
Alina Bota e căpitanul propriei familii de mai mulți ani, de când a rămas să-și crească singură copilul. Pașii profesionali au purtat-o prin mai multe orașe din țară (Timișoara, Cluj, Deva, București) în mai multe companii și numeroase proiecte, unde s-a adaptat din mers cerințelor și a învățat continuu. La fiecare schimbare de direcție, Alina a avut o singură întrebare: „Ce învăț din asta”?
Trebuie ca oamenii să te placă pe tine, în primul rând. Imaginea ta e cea mai importantă.
De vânzări se ocupă de când se știe: întâi publicitate, ca director de marketing și vânzări la Ziua de Vest, apoi asigurări de viață la AIG Life. A participat la numeroase traininguri, unde a învățat să vândă servicii, produse și imagine. Și să predea celorlalți din știința ei. A fost director de vânzări și de proiecte la AIG Life, Allianz Țiriac, Generali și Aegon. Timp de 15 ani a conceput strategii de vânzări, planuri de afaceri și marketing și a școlit generații de angajați în arta vânzării, comunicare, vorbit în public, serviciul clienți, recrutare și selecție de personal, management de echipă. „Ca executive într-o multinațională înveți foarte mult, pentru că se investește foarte mult în pregătirea oamenilor”, spune Alina. „Iar în asigurări de viață cel mai mult, pentru că vânzarea de asigurări de viață cea mai grea meserie din lume.” Din 2009 a devenit și mai grea, pentru că piața s-a schimbat și în plină criză lumea se gândește de mai multe ori până să dea banii pe o asigurare de viață. „Trebuie să fii cât mai inventiv, ca să reușești. Dacă reușești să le vinzi, le faci un bine clienților tăi”, crede Alina. „Iar ca să le vinzi, trebuie ca oamenii să te placă pe tine, în primul rând. Imaginea ta e cea mai importantă, trebuie să le câștigi simpatia.” Care e secretul câștigării capitalului de simpatie? „Să-i asculți fără să-i judeci și să-i pui pe ei pe primul loc, întotdeauna. În vânzări, nu e vorba despre tine, ci despre nevoile clienților tăi.” Iar un vânzător bun nu acceptă să vândă un produs în care nu are deplină încredere, pe care el însuși nu l-ar cumpăra. Vânzătorul transferă produsului din propria credibilitate. În companiile în care angajații nu sunt și consumatori ai produselor companiei, treaba nu merge cum trebuie. Se face o separare între ei-clienții și noi-angajații, ceea ce dăunează afacerii. Eu cred foarte mult în proiectul la care lucrez și dacă el eșuează din motive independente de mine, e ca și cum mi-aș pierde copilul”, mărturisește ea.
![Cu echipa Yachting Lifestyle](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/YachtingLifestyle1.jpg)
Cu echipa Yachting Lifestyle
![Din știința navigației](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/11202867_866831490059299_6900097286441531058_n.jpg)
Din știința navigației
În toamna anului 2014, Alina a început un proiect pe cont propriu: Yachting Lifesyle SRL. „M-am simțit pregătită să construiesc ceva pe cont propriu. De fapt, eu am fost antreprenor toată viața. Antreprenor nu e neapărat cineva care are SRL, ci care are tot timpul idei și proiecte noi, care acționează!”
Yachting Lifesyle SRL are două divizii: una de „Corporate Saling”, în cadrul căreia compania oferă servicii de teambuilding pe mare, cursuri comunicare, personal branding, public speaking si leadership. Cealaltă divizie e de „leisure”, adică de concedii și vacanțe pe iaht. Alina tocmai a lansat un proiect intitulat „Lunch & Learn Yachting”, în care ea și Adrian, specialistul în navigare, fac mini-prezentări în companii, pe durata pauzei de prânz. ” În timp ce își mănâncă sandvișul, angajații află despre acest sport minunat și elegant, praticat în aer liber, în care poți învăța mai multe despre spiritul de echipă și competitivitate”, explică ea.
![](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/YachtingLifestyle2.jpg)
Sub însemnele propriei companii
„Și scump”, adaug eu. „Asta e o imagine pe nedrept lipită de yachting”, mă contrazice Alina. „Nu e mai scump decât tenisul, de exemplu.” Da, dar un iaht nu costă cât o rachetă de tenis, mă gândesc. „Nu trebuie să ai iaht ca să ieși pe mare”, îmi ghicește Alina gândurile. „Ca să faci parte din echipaj, nu trebuie decât să mergi la Limanu, la antrenamente. Acestea se țin de două ori pe lună, din aprilie până în octombrie, și costă în jur de 1000 euro/an. O dată pe lună se organizează concursuri pe mare, la care participă toată echipa. Dacă vrei să fii skipper, trebuie să faci Școala de Yachting, care costă 550 euro, teorie și apoi practică.” E greu ca femeie să fii skipper? – o întreb. „Cel mai bun skipper din România e femeie!”, zâmbește Alina. „Iulia Negoescu Fulicea.”
Îmi place să transform oameni, să-i fac să strălucească. Asta am făcut toată viața
În cadrul proiectelor noii firme, responsabilitățile sunt împărțite: Adi îi învață să conducă barca, Alina – să-și conducă afacerile și viața. „Cea mai mare dorință a oamenilor e să fie văzuți, plăcuți și apreciați”, îmi explică ea. „Astfel obțin bani, carieră și iubire. Ca să obțină aceste calități, trebuie să învețe să comunice bine, să aibă un brand personal și să fie buni lideri. Pe mare, comunicarea e o problemă de supraviețuire. Dacă nu comunici bine, n-ai nicio șansă.” Alina își ilustrează învățăturile despre viață și afaceri cu istorioare și exemple din navigație. „Mi-au plăcut oamenii dintotdeauna și cele mai mari realizări ale mele au fost legate de evoluția lor. La un moment dat am convins o colegă din presă să intre în asigurări, unde a ajuns mai sus decât mine! Îmi place să transform oameni, să-i fac să strălucească. Asta am făcut toată viața. Apoi i-am observat cum fac bani, carieră, cum o duc mai bine ei și familia lor.” Alina îi învață cum să promoveze la locul de muncă sau să-și conducă propria firmă spre succes. „La început, nu au încredere. Spun că nu pot să-și împlinească visurile. Ba poți, hai să-ți arăt cum! Îți schimbi limbajul, comportamentul, lumea începe să observe schimbarea, devii placut şi apreciat, te simți altfel. Apoi ai recunoaştere, câştigi bani, ai succes.”
![Cu Adrian Poparad, partenerul de afaceri pe mare](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/ym_39.jpg)
Cu Adrian Poparad, partenerul de afaceri pe mare
![marea neagra](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/marea-neagra.jpg)
Pe Marea Neagră
![Au ancorat undeva în zona unei insule grecești unde după cum se vede distractia e in toi.](http://24life.ro/wp-content/uploads/2015/10/31.jpg)
Au ancorat undeva în zona unei insule grecești unde după cum se vede distractia e in toi.
Am un vis, ce fac cu el
„Dacă ai un vis, tai toate parâmele și îl duci la îndeplinire, altă variantă nu e”, spune Alina. Ce-i împiedică pe oameni să și-l urmeze? „Frica!”, spune Alina. „Teama că nu sunt destul de buni ca să reușească”. Selectez dintr-un post cu acelasi titlu pus de Alina pe blogul ei: „Ți-e frică de eşec, de gura lumii, de nou. Te gândeşti că o să îţi lipsească locurile, obiceiurile pe care le-ai avut, oamenii pe care îi ai în jur, stilul tău de viaţă. Zona de confort te trage înapoi de fiecare dată când îndrăzneşti să faci un pas în faţă. Te gândeşti că poate nu meriţi mai mult şi ar trebui să te mulţumeşti cu ceea ce ai. Te uiţi în jur, la oamenii care sunt mulţumiţi şi fericiţi cu mai puţin decât ceea ce ai tu şi uite-aşa mai trec câteva luni. Sau ani. (…) Zilele trecute mi-am imaginat că sunt în 2020 şi mi-am aşternut pe hârtie viaţa pe care o să o am atunci: cum arată cariera mea, cum arată familia mea, cum mă simt eu atunci. Este o tehnică folosită în coaching care te ajută să îţi setezi intenţii pentru viitor. Mulţi spun că este un exerciţiu inutil, pentru că nu ai cum să ştii cum va arăta viaţa ta în viitor. Eu zic că e un plan. Asta vreau, înspre asta mă îndrept. În coaching am învăţat să îmi pun întrebări. Una dintre ele este: Tu, Alina din 2020, ce sfaturi i-ai da Alinei din 2015? Răspunsul a fost imboldul pentru schimbare: Să pornească la drum cu încredere. Chiar dacă acum, în 2015 nu vede tot drumul până la capăt, oportunităţile vor apărea pe parcurs.” Aşa că am pornit din loc: am schimbat jobul călduţ într-o mare companie financiară, pentru antreprenoriat. Schimb casa, schimb oraşul, renunţ la toate relaţiile care mă ţin în loc. Nu e ușor, ştiu încotro mă îndrept, chiar dacă nu văd drumul până la capăt, dar sentimentul de eliberare e fantastic!”
O întreb cum stă cu banii și dacă se încadrează în buget: „Mi-am propus să investesc un an și să nu mă gândesc la bani. Anul ăsta am făcut multe tâmpenii”, râde ea. „Pentru noi, anul ăsta a fost ca un training MBA, doar că mult mai scump!…” Și cum toamna se numără realizările și se fac planuri, Alina și-a terminat lista cu proiecte pentru anul viitor și a anunțat-o deja clienților și partenerilor, se întrevede un 2016 foarte activ. Îi urăm succes și vânt în vele!
Foto: arhiva personală a Alinei Bota
- 5 Soluții inteligente în domeniul medical beauty-tech 2025 - January 10, 2025
- Tendințe în manichiură. Ce purtăm pe unghii în 2025 - January 10, 2025
- Primark lansează cea mai extinsă colecție de îmbrăcăminte sport - January 10, 2025
Comments