Eisberg salata ambalată, mai sigură decât cea de la piaţă

Savurez un eisberg – o salată proaspătă şi crocantă, din frunze gata spălate şi tăiate, cu mixuri de legume şi seminţe; şi sosuri fără conservanţi. Preferata mea e gourmet italiano (rucola, salată, radicchio, baby spanac) la care adaug niste brânză de capră şi feliuţe de parmezan, dar mai sunt cel puţin vreo 5 combinaţii care îmi plac. Nu trebuie să fii chef ca să mănânci o salată de chef, preparată rapid, la birou sau în confortul casei tale. Când spui eisberg, te gândeşti la o salată delicioasă şi sănătoasă, la îndemână. Şi, de când cu pandemia, mai igienică decât cea cumpărată din piaţă. Eisberg are o mulţime de atuuri evidente, dar pe cele mai importante nu le-aţi aflat încă…

salata Eisberg

Mix italian cu pere şi brânză Foto: eisberg

Eisberg a scris istoria meniurilor fresh din restaurante şi retaileri de food şi a devenit substantiv comun în vorbirea curentă, precum adidas şi xerox. De când cu pandemia, salatele Eisberg sunt şi cea mai sigură alegere, pentru că în companie, măştile, mănuşile şi testele sunt normalitatea încă din ’95, de la înfiinţare, indiferent de prezenţa ori nu, a vreunei pandemii. Recent, Eisberg România a primit certificarea British Retail Consortium, cel mai prestigios program de standardizare din domeniu, recunoscut de Iniţiativa Globală pentru Siguranţa Alimentară.

Povestea Eisberg începe în anii ’70 în Elveția, când s-a înfiinţat compania care a adus pe rafturile magazinelor salate proaspete, simple și în combinații, gata spălate și ambalate, bune de pus într-un bol, în amestecuri cu alte ingrediente gata de consum. După căderea Cortinei de Fier în Europa, Eisberg și-a extins operațiunile către est, întâi în Polonia, iar în 1995, în România, unde afacerea a început furnizând salate proaspete lanțului Mc Donalds. Treptat, Eisberg România a început să ambaleze şi salate sub brand propriu, iar din 2012, sub deviza „simply fresh”, şi-a extins sortimentul de produse. Astăzi, Eisberg vinde 34 amestecuri de salate şi legume (Time, Picnic, De sezon, Gourmet, Green Bistro Ready to Eat, Mixuri pentru gătit şi Smoothie) şi 8 dressinguri (de încercat neapărat şi cele de Tokaj cu fructe! – zmeură, gutui, mere) gata de pus pe masa noastră.

Am vrut să ştiu mai multe despre drumul salatelor de la producător în farfurie şi dacă s-a schimbat ceva în pandemie. Mi-au răspuns 3 femei inimoase, mintea şi sufletul acestei afaceri de succes: Nicoleta Scarlat – Director Vânzări, Gabriela Boldeanu – Q&A Director şi Mariana Mayer – Manager Producție.

eisberg echipa de conducere

Gabriela Boldeanu – Q&A Director, Nicoleta Scarlat – Director Vânzări, şi Mariana Mayer – Manager Producție. Foto: Cristian Şuţu

Echipa Eisberg

Nicoleta Scarlat (Director de vânzări) lucrează la Eisberg din octombrie 2002, când în firmă erau 8-10 angajaţi cu totul. A început ca gestionar şi a ajuns, în mai puţin de 6 luni, lider de producţie. Pe-atunci, Eisberg vindea 200-300 kg de salată pe săptămână şi cam 2 tone către lanţurile de food (Mc Donalds). Anul trecut, vindea 60 de tone. Nicoleta a făcut de toate, de la curăţat ceapă („miroseam şi după duş”) până la planificarea fluxului şi a muncii în firmă, iar astăzi este director de vânzări. „Nu privesc firma ca pe un mamut unde sunt angajată, vin şi plec… Am reuşit să creăm o familie”, spunea ea anul trecut într-un interviu în romanialibera.ro. O familie la propriu, pentru că lucrează la Eisberg alături de sora ei, Mariana Mayer, care s-a angajat un an mai târziu.

Gabriela Boldeanu (Q&A Director) este absolventă a Facultăţii de Industrie Alimentară din Galaţi, a ajuns la Eisberg în 2006, ca Q&A Director. „Nu este cea mai iubită poziţie în companie, toţi îmi spun că sunt poliţist”, mărturisea ea în iunie anul acesta într-un interviu din revista-piata.ro

Mariana Mayer (Manager Producție) s-a angajat la Eisberg un an mai târziu, “la recomandarea soră-mii”, cum spune ea în martie, în avantaje.ro. A început ca muncitor pe linia de producţie, a ajuns şef de echipă şi în cele din urmă manager de producţie, cu 73 de oameni în subordine, în două schimburi şi pe mai multe linii de producţie. “Nu e uşor să ai grijă de ei”, mărturisea ea.

Nu e uşor să lucrezi la Eisberg în general, pentru că standardele produselor sunt foarte ridicate şi nu e loc de greşeli. Odată cu patentul, Eisberg a moştenit de la elveţieni rigoarea, precizia şi atenţia la detalii, condiţionări care definesc „normalul” organizaţiei. Mănuşi, mască şi combinezon? Nu intri fără ele în sala de producţie ca într-o sală de operaţie, indiferent că eşti CEO-ul companiei sau un vizitator. Şi mergi pe trasee marcate pentru angajaţi, adică nu ieşi pe unde ai intrat, în locurile de contact cu salatele.

Salata Eisberg – controlată atent, de la sămânţă până la frigider

Practic, salatele Eisberg sunt maximul de calitate şi siguranţă pe care îl poţi avea în domeniu, iar certificarea BRC o confirmă: „Asta înseamnă siguranță pentru consumator”, explică Gabriela Boldeanu. „Înseamnă că produsul nostru respectă standarde de producție pe care le și putem proba. La legume, provocarea este mai mare decât la alte produse alimentare. Pentru mulți pare că e un capăt de țară dacă salata e ofilită, dar adevărul este că e mult mai problematic dacă salata a fost stropită cu apă poluată. Noi avem dovada că legumele noastre sunt tratate corect.” Şi Mariana Mayer completează: „Producția știe că trebuie să livreze prospețime, consecvență în calitate, seriozitate, rigurozitate, siguranță a alimentului. Asta livrăm.”

Pare simplu de vândut un astfel de produs, care se recomandă singur. Dar românii au fost reticenţi la început şi unii nu cred nici acum în salatele gata spălate, direct în farfurie. „Cred că le este teamă că vor fi păcăliți și că nu o să primească ceea ce declarăm că vor primi”, spune Gabriela Boldeanu. „Vedem uneori reticența în vânzare. Există și o percepție greșită, cum că produsele noastre sunt pentru leneși, ori știm sigur că nu e așa. Salatele noastre nu sunt doar spălate și mixate cu legume, astfel încât să faci economie de ingrediente, salatele noastre sunt analizate și controlate de la sămânță până la frigiderul clientului.”

salate Eisberg

Mix italian cu roşii cherry şi crostini Foto: eisberg

Eisberg s-a impus cu greu pe piaţa din România, dar definitiv. Pe lângă siguranţă şi calitate, brandul mai are un secret: echipa. „Cucerim piața din România la baionetă, în echipă”, spune Nicoleta Scarlat. „Nu există, la Eisberg, un department mai important decât celălalt, așa facem echipă. Masa managerilor este rotundă, capul mesei este acolo unde stă consumatorul”.

Au făcut campanii de promovare, testare şi degustare în magazine. Şi în cele din urmă, au avut reuşit: „Iau punga aceasta acasă şi, dacă găsesc un fir de nisip sau mi se pare ceva ciudat, să nu mă mai contactezi!” i-au spus cei de la Billa lui Lucian Trofin, directorul general al companiei Eisberg România, prin 2005, când încercau să încheie un contract. Evident că nu a fost nicio problemă şi a doua zi au încheiat contractul. Este una dintre modalităţile prin care au reuşit să alunge neîncrederea retailerilor şi a consumatorului şi să le deschidă gustul pentru salate de calitate. Şi au câte o poveste frumoasă cu fiecare retailer în parte, îşi aminteşte Nicoleta: „De exemplu, un șef de department dintr-o rețea de retail a văzut că Sabina Cornovac mănâncă salate fresh-pack și a dorit imediat să le aibă și rețeaua lui la vânzare. Asta, în condițiile în care eu mă străduiam de ceva vreme să le pun pe raftul lor, doar că se pare că nu am crezut îndeajuns în… victorie.

Fază amuzantă? Aveam activare în supermarket și la fiecare 2 pungi primeai un dressing gratis. Clientul care cumpărase 12 pungi a vrut pentru el doar 2 plicuri de dressing,după care ne-a explicat că iguana lui nu consumă dressing, dar că e înnebunită după salata iceberg cu varză și morcov, adică Mixul Roman!”

Mixul Roman este şi astăzi în topul preferinţelor, alături de Chef Salad. Gabriela Boldeanu: „Cele mai bune combinații, care plac cel mai mult consumatorilor, sunt de pildă Chef Salad – un mix de salate cu semințe de dovleac şi Mixul Roman – iceberg cu varză roșie și morcov, sau simpla rucola. Ca noutăți, ar fi mixurile de gătit – supe, stir fry, thai curry. Suntem încă la început în această categorie de produse, deşi sunt pe raft de ceva vreme.”

Reţetele? Şi le concep singuri şi le testează personal o vreme, înainte de a le lansa pe piaţă, spune Mariana Mayer: „Avem NPD Green – New Product Development Green. Practic, mâncăm mult și așteptăm câte 21 zile să vedem dacă ce am mâncat este OK și din punct de vedere al calității gastronomice, al «satisfacției gustului»”.

Ce a rămas şi ce s-a schimbat în pandemie

În pandemie, salatele şi mixurile şi-au păstrat frecvenţa, calitatea şi prospeţimea, furnizorii şi echipa, dar au pierdut din clienţi. Asta, în principal din cauza încetării activităţii în sectorul Horeca. Şi nici dezinteresul românilor pentru mâncarea sănătoasă nu i-a ajutat prea mult, comparativ cu obişnuinţele alimentare ale altor ţări. Sau cu vânzările din Elveţia, de exemplu, de la compania mamă.

„Volumele au scăzut, da”, spune Nicoleta Scarlat. „Cam 50% din vânzările noastre sunt în sectoarele Horeca, iar vânzările din rețelele de supermarket au scăzut și acestea, cu un 25% în lunile aprilie-mai – e perioada în care nu prea am văzut multe salate postate pe facebook, nu?! Nu prea putem vorbi acum de plan de creștere – sperăm ca 2021 să fie măcar cât 2020 și vom vedea despre ce va fi vorba în 2022. Nu știu dacă este OK să ne comparăm cu restul țărilor din grup, sau cu Elveția, în mod special. Aici mă gândesc la dispariția, aproape, a unui model de cultură gastronomică la români – masa în familie. Citeam un studiu de piață (din 2017!) care spunea că doar 4 din 10 români și-ar dori să ia masa în familie mai des iar psihologii spun că mesele în familie ajută la dezvoltarea unor obiceiuri pentru mâncat sănătos, echilibrat. Elvețienii și polonezii, de pildă, încă au acest obicei care la noi dispare. Această diferență culturală face o astfel de comparație dificilă”.

La Eisberg, masca e obligatorie din 1995

Pe linia de producţie, schimbările au venit de la sine. Educaţia şi disciplina igienei deprinse în sectorul alimentar şi-au spus cuvântul, atunci când au venit restricţiile. „S-a dovedit încă o dată că paza bună trece primejdia rea”, spune Mariana Mayer. „La Eisberg se poartă mască în anumite camere încă din 1995, când am apărut pe piața din România – acum se poartă peste tot, inclusiv la birou. Ne adaptăm.”

pregătire salate eisberg

Foto: eisberg

„Pandemia prin care trecem nu este ceva obișnuit pentru societatea noastră. Nu pare că știm, ca societate, să o gestionăm prea bine”, spune Gabriela Boldeanu. „Şi de aceea noi, românii, am luat-o pas cu pas, ca și cum am merge noaptea, pe un teren necunoscut. La Eisberg e cu totul altfel decât la nivel de ţară. Educația pe care o primești în momentul în care lucrezi în industria alimentară își spune cuvântul. La noi, a fost vorba doar de reglaj fin la regulile pe care deja le aplicăm de ani buni deja în fabrică. Le-am adăugat verificarea temperaturii și a stării generale de bine la intrarea în companie”.

Producţia a mers la foc continuu, ca de obicei, materia primă şi aprovizionarea «au mers brici», pentru că Eisberg lucrează cu oameni şi companii selectaţi cu atenţie, de-a lungul anilor. Ce le lipseşte însă? Mâna de lucru şi furnizorii locali, care nu îndeplinesc întotdeauna condiţiile de calitate impuse de Eisberg. „Producția a mers pentru că nu există varianta să nu meargă, chiar dacă am dus lipsă de personal”, spune Mariana Mayer. „Nucleul de personal este bun, dar încă mai avem nevoie de mână de lucru. Chiar foarte tare”.

„Materia primă a venit la secundă, furnizorii noștri sunt foarte disciplinați, aprovizionarea a mers brici. Din nou, vorbim despre educația la care mă refeream și mai sus”, completează Gabriela Boldeanu.

„Noi vorbim despre siguranța alimentului de mulți, mulți ani”, spune Nicoleta Scarlat. „La fel și despre faptul că activăm în România din 1995. Este tare, tare greu să ți se spună «lasă că voi sunteți corporație, voi aveți bani, acum ne uităm la producătorii locali». Dar noi ce suntem?! Că nu avem niciun cetățean de altă naționalitate angajat al Eisberg SRL. Ne plătim dările către statul român, așa cum face orice altă entitate fizică sau juridică din România. Asta e greu pentru noi – mai ales  în contextul în care ne dorim furnizori locali, doar că, spre deosebire de un cumpărător privat care cumpără pentru familia lui, noi controlăm marfa și, dacă nu e conformă…”

Salatele Eisberg merg după soare… şi standarde de calitate

Eisberg îşi selectează furnizorii după zone de climatice, anotimpuri şi standarde foarte precise. „Urmărim temperatura pe glob”, explică Nicoleta Scarlat. „Cumpărăm din România ce România poate oferi, iar restul, de unde se pot cultiva. Majoritatea salatelor noastre cresc pe câmp, de aceea temperatura este esențială pentru acestea. Până în 25 grade C și peste 4 grade C. Iarna luăm marfă din sudul Europei, vara – din jumătatea nordică a continentului. Pentru ce este în solarii, avem Italia și chiar ceva și în România”.

„Selectăm furnizorii după standardele unui sistem foarte bine pus la punct, după o certificare făcută de o terță parte. Aceștia intră în baza noastre de date, testăm furnizoriul pe durata unui sezon de recoltare și cam aia e. Dacă face față, continuăm. Dacă nu, nu”, precizează Gabriela Boldeanu.

Etapele procesului de selecţie, curăţare şi ambalare

Despre cum se alege, spală şi ambalează salata la Eisberg, ne spune Mariana Mayer: „Salatele se curăță de frunzele de acoperire, li se înlătură cotorul, după care se spală, mixează, se usucă și se ambalează. Sigur că vă puteți aștepta la un proces complicat, și nu e tocmai simplu – cuvântul de ordine este, însă, control, în orice moment, în orice etapă.

eisberg, procesul de selectare si ambalare

Procesul este împărțit între manual și automatizat. Oamenii curăță, îndepărtează părțile nefolositoare din salate, oamenii verifică dacă sunt insecte și tot oamenii verifică starea de sănătate a salatei – aceste aspecte sunt subiective, de aceea sunt operațiuni manuale. La fel și mixarea ingredientelor.

Tăierea, spălarea, uscarea, cântărirea și ambalarea sunt acțiuni automatizate. Salatele sunt spălate cu apă rece, nu există un tratament chimic pe care îl aplicăm. Pare greu de crezut, dar este vorba despre controlul foarte riguros, aplicat pe tot lanțul de aprovizionare și atât”.

salata eisberg, in depozit

Comenzi online? Nu, pentru că transportul costă mai mult decât salata!

În perioada de izolare impusă de pandemie, prietenii m-au întrebat dacă pot face comenzi online la Eisberg. Am întrebat şi eu mai departe, iar Nicoleta Scarlat mi-a explicat de ce nu: „Suntem listați în cam tot retailul modern, nu știu cât de important ar fi să facem noi livrări directe, în actualele condiții logistice. Nu îmi pare eficient să transporți printr-un livrator care are o taxă de livrare de 15 lei  una-două-trei salate, care însumează mai puțin de 10 lei. Probabil că am putea avea această variantă de livrare dacă traficul din București ar fi mai fluent. Până atunci, cine vrea să comande Eisberg acasă o poate face laolaltă cu celelalte cumpărături din supermarket, livrate de diversele firme specializate”.

Investiţii şi planuri

Chiar dacă au înregistrat pierderi în ultimele luni, ca de altfel toată economia, Eisberg investeşte în continuare. „Majoritatea investițiilor”, spune Mariana Mayer, „sunt făcute în producție; utilaje noi, mașinării care vin în completare, spații mai mari pentru depozitare, spații sociale mai mari. Sperăm ca la 1 septembrie să fim 100% operaționali pe toate spațiile – deocamdată s-au dat în folosință spațiile sociale și cam jumătate din spațiile de producție noi”.

Ce îşi doresc pentru Eisberg, în 2021?

Nicoleta Scarlat: „Să fim judecați cu toții după aceeași măsură”.

Gabriela Boldeanu: „Ne-am dori să menținem încrederea voastră, a consumatorilor”.

Mariana Mayer: „Aș vrea să avem materie primă locală bună și în standard”.

Le dorim succes!

Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.