Femeile în posturi de conducere, mai puțin capabile decât bărbații?

Un profesor decan, un chirurg șef de secție, un politician talentat, un manager capabil – te-ai gândit la o femeie? Puțin probabil. La concurență cu un bărbat pentru un post de conducere, o femeie trebuie să fie mai bine pregătită pentru câștiga în preferințe, pur și simplu pentru că oamenilor le este greu să accepte o femeie ca lider, spun cercetătorii. Și chiar ca profesor mai bun, după cum vom vedea. Și mai grav este faptul că facem această descalificare în mod inconștient.

femeile in posturi de conducere, mai putin capabile decat barbatii?


Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Un bărbat e considerat șofer bun doar pentru că e bărbat. O femeie candidată la același statut trebuie să demonstreze că are capacitățile necesare. E vorba doar de abilitățile la volan, dar dacă ne referim unele la mai complexe, cum ar fi acelea medicale, didactice sau manageriale? Între un chirurg bărbat și unul femeie, la fel de buni – pe cine alegi pentru o intervenție complicată? Între un profesor și o profesoară cu aceleași calificări – pe cine vezi la conducerea universității? Suntem încă sclavii stereotipurilor și preconcepțiilor noastre adânc înrădăcinate, chiar dacă ne declarăm altminteri? La competențe egale, cine va câștiga postul de manager sau lider?

Am ales două studii recente ale căror rezultate uluitoare demonstrează că, deși la nivel declarativ femeile au aceleași șanse profesionale și sociale ca și bărbații, în realitate nu e deloc așa.

Primul studiu a fost condus de dr Cecila Hyunjung Mo, asistentă universitară în științe politice la Universitatea Vanderbilt. „Pe baza cercetărilor, Hillary Clinton și Carly Fiorina (fostă CEO la HP, fostă candidată republicană la Senat și la nominalizările 2015 la președinție) trebuie să demonstreze alegătorilor că sunt mai calificate pentru același post decât omologii lor bărbați”, a declarat aceasta publicației Huffington Post. Chiar dacă alegătorii spun explicit că ar fi fericiți cu o femeie președinte, cercetările arată că preferințele lor inconștiente pot influența votul.

Femeile candidate la funcții de conducere trebuie să demonstreze că sunt mai capabile decât omologii lor bărbați

Pentru studiul publicat în ediția de iunie a jurnalului Political Behaviour, Mo a rugat 407 bărbați și femei din Florida să completeze Testul IAT, un test socio psihologic care măsoară cât de puternice sunt asocierile pe care le facem automat și convingerile pecare le avem în subconștient. În cadrul testului, participanții au avut de asociat numele și imaginea unor bărbați și femei cu cuvinte precum lider sau asistent (secund). Mo a ales în mod special locuitori din Florida datorită faptului că procentul femeilor alese în funcții publice în Florida la momentul studiului era similar cu cel național: 23% (față de 24% la nivel național). Apoi Mo i-a rugat pe bărbații și femeile din grupul de studiu să spună cum ar vota în situația ipotetică a unor alegeri cu 2 candidați. Unele dintre situații includeau un candidat femeie, aflată la un nivel egal de calificare sau superior oponentului ei bărbat. Comparând rezultatele de la Testul IAT cu scorurile voturilor din alegerile simulate, Mo a descoperit că persoanele care au declarat explicit că ar sprijini o femeie în alegeri și au reușit să asocieze nume de femei cuvintelor „lider”, aveau cea mai mare probabilitate să voteze cu un candidat bărbat, chiar dacă femeia candidată era la fel de calificată pentru post ca și oponentul ei.

Există și o veste bună: Mo a descoperit că influența „preferințelor ascunse” a fost mai mică atunci când femeia candidată era cu mult mai calificată decât oponentul ei bărbat, așadar avea șanse mari să câștige alegerile.

Ce putem face pentru a depăși preconcepțiile și atitudinile inconștient părtinitoare?

Să creștem reprezentarea femeilor și minorităților în politică, spune Mo. Cu cât alegătorii vor vedea mai des femei în posturi de conducere, cu atât vor putea schimba mai ușor asocierile automate pe care le fac în minte între oameni și funcții. Oamenii gândesc așa și pentru că nu au văzut prea multe femei ca lider. „Uimitor este faptul că multe persoane au ales totuși femeia, atunci când li s-a indicat că aceasta are calificări superioare candidatului bărbat”, spune Mo.

Trucul cu calificările nu merge întotdeauna. Există cazuri în care sexul candidatului este determinant, indiferent de pregătirea și calitățile acestuia. Bărbații sunt considerați nu doar șefi mai buni, dar și medici și profesori. Chiar și în educație, un domeniu considerat preponderent feminin, e suficient să fii bărbat ca să ai mai multă autoritate, carisma și inteligență, să fii considerat un profesor mai bun. Un studiu realizat la Universitatea de stat din Carolina de Nord arată acest lucru.

Profesoara despre care elevii au crezut că e bărbat a primit scoruri mai mari la evaluare

Cercetătoarea Lillian Mac Nell, doctor în sociologie la North Carolina State University, a găsit o metodă de a studia cât de important este sexul profesorului în aprecierea de care se bucură printre studenți. „Evaluările făcute de studenți profesorilor sunt foarte importante, pentru că sunt un ghid în luarea deciziilor la angajarea, promovarea și titularizarea profesorilor”, spune Lillian MacNell.

Pentru a afla dacă studenții au preconcepții bazate pe gen, cercetătorii au examinat un grup de 43 de studenți înscriși la un curs online. Aceștia au fost împărțiți pe grupuri de 8-12 persoane, 2 grupuri conduse de profesorul bărbat și 2 – de profesorul femeie. Profesoara a spus unuia din grupuri că e bărbat, iar celuilalt grup – că e femeie; la fel a făcut și profesorul bărbat. Datorită formatului cursului online, studenții nu și-au văzut sau auzit vreodată profesorul. La finalul cursului, aceștia au fost rugați să dea note prestației instructorului, la mai multe domenii (12) privind eficiența și abilitățile de comunicare. „Am descoperit că instructorul despre care elevii credeau că e bărbat a primit note mai mari la toate cele 12 capitole, indiferent dacă acesta era bărbat sau femeie”, spune Mac Nell. În „postul” de bărbat, ambii profesori au luat note mari la profesionalism, corectitudine, respect, laude, entuziasm și punctualitate.

Concluziile studiului au apărut în lucrarea „What´s in a Name: Exposing Gender Bias in Student Ratings of Teaching”, pe 5 decembrie 2014, în publicația Innovative Higher Education, co-autori dr Adam Driscoll, University of Wisconsin-La Crosse și dr Andrea Hunt, University of North Alabama. Rezultatele publicate au fost uimitoare: studenții au dat profesorului pe care îl credeau bărbat note mult mai mari decât celui pe care îl credeau femeie, indiferent de sexul real al acestuia. Atât profesorul cât și profesoara au fost cu mult mai apreciați atunci când s-au prezentat cu nume de bărbați și ambii au fost mai prost evaluați „sub acoperirea” de femeie. Persoanele fiind exact aceleași, rezultatul a fost pus pe seama discriminării de gen.

Studenții au dat profesorului pe care îl credeau bărbat note mult mai mari decât celui pe care îl credeau femeie, indiferent de sexul real al acestuia.

Diferența cea mai mare a fost la capitolul „punctualitate/ promptitudine”, explică MacNell la finalul studiului. „Condițiile de predare și notarea studenților au fost identice, realizate simultan. Doar că atunci când au fost rugați să-și evalueze dascălii la punctualitate, studenții au cotat instructorul pe care l-au crezut bărbat cu 4,35 din 5. Iar când au crezut că e femeie – cu 3,55!”

Rezultatul a fost evident în favoarea profesorului bărbat, chiar și atunci când acesta era, de fapt, femeie. Studiul a fost realizat la scară foarte mică, motiv pentru care rezultatele lui nu sunt generalizate, deși pot constitui un punct de plecare pentru cercetări ulterioare. Studenții au penalizat profesorul considerat femeie la toate cele 12 categorii, inclusiv la abilități considerate „atribute feminine”, cum ar fi preocupare și respect. Rezultatele susțin concluziile altor studii, care au arătat că, deși femeile profesor sunt judecate mai puțin sever dacă acționează conform stereotipurilor, bărbații sunt mai apreciați, în orice situație.

 

Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.