Alina Miron, fotojurnalist și blogger: „Pe toți ne fascinează mâncarea”

„Toți postează ce mănâncă. Cina arsă. Cârnatul din pauză. Mâncarea de la restaurant sau din excursii. Cuptorul de cărămidă construit în grădină. Este mai mult decât o pasiune, e o necesitate. Pe toți ne fascinează mâncarea.” – Alina Miron, jurnalist, specialist în imagine și online, ne spune care sunt secretele unui blog de mâncare, ne dă câteva trucuri din culise și ne învață cum să alegem cele mai bune rețete.

Fostă redactor șef la o serie de reviste pe print între 2004 și 2008, Alina Miron s-a aventurat în freelancing acum nouă ani. Și freelancer a rămas până astăzi. Între timp s-a specializat în fotografie și web design. A colaborat cu diverse publicații, site-uri și agenții de publicitate. A urmat o școală de fotografie, apoi de una de montaj video. Are o mică firmă de fotografie și webdesign, un blog de food Hobby Bucătar și încă două site-uri. Face site-uri pentru terți și întreține pagini de social media din domenii diverse. E parte din echipa revistei vinul.ro, pentru care face fotografii culinare. E fotograf colaborator la o serie de publicații, printre care Avantaje și mai nou – Men`s Health. Și scrie. Mult. Acum doi ani, vara, în lipsă de clienți timp de câteva luni, în loc să își ia vacanță a folosit timpul liber ca să scrie o carte. Un fantasy 100% românesc, pe care plănuiește să-l publice anul acesta, în regie proprie.

Pe toți ne fascinează mâncarea - Alina Miron, fotograf și blogger

24life.ro: Cum ți-a venit ideea să faci blog de mâncare?

 AM: Am început blogul în 2008, cu multe visuri și fără pragmatism. Nu mă gândeam să fac bani din asta. Voiam să scriu rețete, dar să fac și jurnalism culinar. Reportaje de prin lume, interviuri, sfaturi de nutriție etc. Din păcate, a coincis cu o perioadă dificilă financiar pentru mine. Abia ieșisem din „corporațieˮ și trebuia mai întâi să îmi câștig banii de chirie. Așa că întrețineam blogul doar în timpul liber. Pe atunci eram abia la început cu cunoștințele de web design sau cu cele de fotografie. Așa că a durat mult și a fost nevoie de răbdare ca să ajung, abia anul ăsta, la ceea ce voiam să fac inițial. Nouă ani, așadar. Timp în care am postat pe site rețete făcute de mine sau culese de pe la alții, plus tot felul de articole de nutriție. Fără nici un profit. Primul profit l-am făcut din AdSense abia anul trecut, în noiembrie. Fotografiile pe care le făceam la început arătau rău. Designul era oribil. Eram pe blogspot, nu pe domeniu.ro. Dar am evoluat pas cu pas. Am învățat. Acum am ajuns cu blogul de food la 22 mii de unici pe lună. Iar publicul a crescut exponențial în ultimii doi ani. Hobbybucătar este încă în curs de îmbunătățire. Mereu este ceva de făcut la el.

24life.ro: Care dintre rețete a avut cel mai mare succes?

AM: Culmea, mult timp a stat în top „Secretul unor găluște reușiteˮ. E o rețetă simplă, românească. Te-ai aștepta ca toată lumea să știe să facă găluște. Ei bine, nu. Eu adoram supa cu găluște când eram mică. Bunica (mamaia, cum îi spuneam eu) îmi făcea asta ori de câte ori voia să îmi facă o bucurie. Și mă învățase să fac găluștele. Îmi mai plăceau chifteluțele și salata orientală, cu cartofi fierți până ce aproape se sfărâmau, măsline, ceapă și ouă. Cu ulei și oțet din plin, ca să îmbrace bine cartofii. Îmi plac și acum toate astea!

24life.ro: Sunt foarte multe bloguri culinare pe piață, apar tot mai multe si totusi au succes in continuare! La fel emisiunile de gătit, concursurile, demonstrațiile de chefi etc. Nu e ciudat și paradoxal faptul că, pe măsură ce lumea are tot mai puțin timp pentru gătit, e tot mai preocupată de aceast îndeletnicire?

Alina Miron, blogger - Toți suntem pasionați de mâncare

AM: Oamenilor le place să-și fotografieze mâncarea. Uită-te pe Facebook sau Instagram. Nu contează că-s bloggeri de food sau nu. Toți postează ce mănâncă. Cina arsă. Cârnatul din pauză. Mâncarea de la restaurant sau din excursii. Cuptorul de cărămidă construit în grădină. Este mai mult decât o pasiune, e o necesitate. Pe toți ne fascinează mâncarea. Pe de altă parte, cu cât are lumea mai puțin timp pentru gătit, cu atât devine mai interesantă pentru industria culinară, pentru că lumea va ieși să mănânce în oraș. Iar aici este deschis drumul pentru foarte mulți producători și restaurante. Gastronomia este atât de vastă încât are loc pentru orice, de la crătiți la deshidratatoare, de la vitamine la roboți de bucătărie. Atâta timp cât se vehiculează bani în asta, industria culinară va merge bine. Ajută pe toată lumea, inclusiv publicul, care devine din ce în ce mai educat și pretențios.

24life.ro: Care este cel mai greu lucru de făcut la un blog de mâncare?

AM: Cel mai greu este să fii singur. Pentru că atunci când gătești, fotografiezi, scrii, editezi, faci interviuri, te ocupi și de web design, mentenanță, publicitate etc. te simți suprasolicitat. Și clachezi repede. După ce te consumi două zile pentru un articol pe care îl dai complet gratuit pentru publicul tău, începi să te întrebi dacă merită. Așa că mai postezi ceva nou abia peste două săptămâni. Din fericire, uiți cât timp ai pierdut data trecută și revii iar pe blog. Pentru că e pasiune acolo. Pentru că nu poți sta departe de asta.

În teorie, mâncarea pe care o fotografiezi se numește „hero foodˮ, iar hero food nu se mănâncă, tocmai pentru că e dată cu lac, plină de scobitori, agrafe etc. Numai că eu vreau să și mănânc ceea ce fotografiez.

24life.ro: Lumea crede că food blogging-ul este o activitate fermecătoare și amuzantă, în care arunci cu clătite în aer, condimentezi bucate, guști și deguști, te întâlnești cu vedete și chefi – o viață pasionantă și trepidantă… Cât e muncă grea și rutină și cât e glam în această meserie?

AM: Lucrurile stau așa: este pasionant și trepidant, dar e și de muncă. Nu doar gătești. Mai trebuie și să planifici, fotografiezi și scrii. Investești timp, bani, energie. Uite un secret: cred că 99% dintre persoanele care au un blog de food nu trăiesc din asta. Fac altceva pe lângă. Blogul le servește drept carte de vizită pentru alte proiecte.

Există cel puțin trei tipuri de bloggeri. Cei cu bloguri arătoase, cu rețete cu adevărat testate, care dau și sfaturi valoroase, sunt adesea și chefi de vocație. Ei sunt și owneri de bistrouri, celebrități locale, proprietari magazine online cu produse naturiste etc.

Mai există o zonă a bloggerilor de food care lucrează în presă sau în publicitate și fac asta pe lângă job. Sau vedete care au o întreagă echipă în spate, cineva care le face fotografiile, filmările, scenariile. Din zona asta, unii știu să-și monetizeze blogul pentru că au legături directe cu agențiile de publicitate, alții nu.

Și mai sunt blogger-ii pasionați, cei aflați cu totul în afara industriei gastronomice, care fac doar din plăcere treaba asta. Și ei au alte job-uri, dar de cele mai multe ori au destui bani ca să își permită să-și întrețină pasiunea. Își cumpără cele mai bune cuțite, roboți de bucătărie, ustensile, aparate foto etc.

24life.ro: Îmi amintesc de shooting-urile de mâncare pentru reviste, unde mâncarea de fotografiat primește niste ajutoare vizuale speciale, cum ar fi lacuri și vopsele ca să arate mai bine, mai lucioasă, mai apetisantă – ai facut și tu asta vreodată la sedința foto?

AM: Nu îmi plac „ingredienteleˮ artificiale în mâncarea mea. În teorie, mâncarea pe care o fotografiezi se numește „hero foodˮ, iar hero food nu se mănâncă, tocmai pentru că e dată cu lac, plină de scobitori, agrafe etc. Numai că eu vreau să și mănânc ceea ce fotografiez. Nu îmi place să risipesc. Dar artificii am mai făcut. Lucruri simple, legate de aranjament, care pun în valoare mâncarea. De exemplu, într-o ciorbă, legumele stau la fundul castronului. Dar dacă nu ai o supă limpede, ci o ciorbă cu smântână în ea vezi în poză doar o suprafață galbenă, cu picături de grăsime plutind deasupra. Nu e prea apetisant. Așa că pui în castron o coajă zdravănă de pâine, ca să stea sub legumele respective, pentru ca ele să iasă la lumină și să se vadă în poză ce are ciorba în ea: ardei roșu, cartofi galbeni, morcovi portocalii. Mult mai bine, nu? Dar nu aș folosi niciodată spray. Prefer să ung o frunză cu ulei de măsline, dacă vreau puțin luciu. Uneori, scot legumele mai devreme din tigaie, ca să își păstreze culoarea naturală. Fasolea verde sau spanacul arată rău când sunt fierte. Așa că le fac al dente. Apoi le mai gătesc puțin, dacă e cazul. M-a tentat în schimb să-mi cumpăr gheață artificială, pentru băuturi. Arată mai bine și, cel mai important, nu se topește. Iar până te tot rotești tu în jurul paharului… Cu înghețata, la fel, e o problemă.

Alina Miron, food blogger

24life.ro: Care este secretul unei poze bune cu mâncare?

AM: Sunt mai multe secrete, dar cel mai important este să ai lumină bună. Dacă nu ai un studio și lumini, folosește doar lumina naturală. Ai grijă să nu cadă soarele direct pe mâncare. Asta ar crea umbre și contraste prea puternice. Și, atunci când prelucrezi fotografia, ajustează măcar levels-urile imaginii.

24life.ro: Dar secretul unui food blog de succes?

AM: Să ai o bucătărie bine amenajată, bani de investit și răbdare. Îmi pare rău, dar nu doar materia primă costă, ci și aparatura, farfuriile, tacâmurile, decorurile, cuțitele etc. Chiar dacă îți faci fotografiile cu telefonul, decorurile de calitate schimbă calitarea imaginii. Dar dacă ai din ce, recomand DSLR și obiectiv macro. Un blog de food din care vrei să obții și profit este ca orice business. Până când câștigi, trebuie să investești. Știu bloggeri de food care au organizat și eveniment de relansare a blogului, pentru presă.

24life.ro: Cum putem deosebi adevărații maeștri culinari de diletanți?

AM: E simplu. Cei care știu meserie lucrează deja în gastronomie sau Horeca. Caută-le cartea de vizită. Caută-i pe net. Și se mai vede după fotografiile postate. Lucrând în industrie, au mereu cele mai bune ingrediente și ambientul potrivit pentru fotografii.

Supa de dovleac, cu tapenade, Alina Miron, blogger Hobby Bucătar – http://www.hobbybucatar.ro/2016/10/supa-crema-dedovleac-cu-tapenade.html

24life.ro: Se poate trăi din food blogging?

AM: Dacă vinzi ceva pe site, cărți, ustensile de bucătărie etc., da, se poate trăi din blog, fără să depinzi de advertiseri. Dar mulți folosesc blogul doar pentru a fi vizibili, pentru că ei de fapt fac tot soiul de alte proiecte. Mai bine se câștigă acum din vloggingul de food, adică din video bloguri. Depinde însă foarte mult de cum te pricepi să vinzi și să te vinzi.

24life.ro: E adevărat că bloggerii de la noi practică și un soi de concurență neloială? Cum se poate rezolva problema, în avantajul tuturor?

AM: Culmea, în România unii câștigă din blogging niște sume uimitoare. Bloggerii bulgari sunt de zece ori sub prețul nostru, chiar dacă au și ei trafic pe net foarte bun. Dar sumele astea uriașe sunt câștigate de un număr redus de persoane. Cred că persoanele astea pur și simplu fac ceva ce restul de bloggeri nu știu să facă. Cum nu cunosc nici eu secretul, nu mă pot pronunța. Nu știu dacă să le mulțumesc că au ridicat cota pieței sau să povestesc cum un grup de câțiva bloggeri destul de influenți m-au sabotat și pe mine o dată, scoțându-mă efectiv dintr-un proiect ca să intre ei. De aceea prefer să lucrez întotdeauna cu oameni cu principii, care respectă un contract sau un gentleman agreement.

Cât despre cea de a doua întrebare: nu prea cred că este ceva ce se poate rezolva în avantajul tuturor. O să iasă mereu în față cel care știe să iasă în față. Dar asta îl și face un „influencerˮ interesant pentru publicitari: dorința de a răzbate. Ăsta e adevărul. Vestea bună este că și tu poți să ieși în față, dacă muncești la asta. Cu mijloacele aferente. Iar dacă există bloggeri cu adevărat rău intenționați pe piață, sunt sigură că lucrul ăsta tot se va întoarce împotriva lor, la un moment dat!

24life.ro: Un sfat pentru cei care vor sa se apuce de food blogging si unul pentru cei care caută o rețetă bună.

AM: Sfatul pentru bloggeri: dacă vrei să ieși din mulțime, învață să faci fotografii bune, pune-ți blogul pe un domeniu.ro, alege un template curat. Fă-ți un brand din numele tău, asta dacă nu ai un nume prea comun. Și ai răbdare minim doi ani. Întâlnește-te cu alții ca tine. Postează frecvent, atât pe blog, cât și în social media. Și nu uita: alege-ți o nișă, nu scrie haotic despre orice. De exemplu, oamenii își doresc să mănânce bine și sănătos, chiar dacă noi românii mâncăm tare prost. Educă. Oferă informații cu adevărat utile. Da, știu, sună ca un al doilea job, nu? Partea bună e că nu ai și șef la jobul ăsta.

Sfat pentru oamenii care caută rețete: lăsați site-urile mari, pline de rețete. Este evident că sunt rețete făcute la normă, neverificate, cu fotografii de la cu totul alte produse, luate separat. Știu că de regulă căutați pe Google o rețetă anume. Ce-ar fi să porniți invers? Să vă lăsați inspirat de un blogger sau mai mulți care vă plac? Alegeți blogurile personalizate, unde vedeți că omul ăla chiar a gătit și a testat dacă îi iese mâncarea pe care o recomandă. Alegeți bloggeri interesați să vă învețe să mâncați. Deveniți fani ai blogului, ai paginilor de social media. Înscrieți-vă să primiți noutăți. De multe ori veți primi idei noi de-a dreptul uluitoare, grozave și simple.

Alina la lucru. Video-ul aparține paginii de facebook Belvedere Brașov, cu preparat românesc reinterpretat (creier haiducesc), realizat de masterchef Ioan Florescu.

Mihaela Doina Radulescu
follow me