Muzica pe care o ascultăm ne influențează alegerile, ne schimbă gusturile, percepțiile și comportamentul. Sunt concluziile unor studii recente, care au descoperit că muzica preferată poate da chiar și unele indicii asupra personalității celui care o ascultă.
Vinul face muzica
Credeai că îți alegi vinul conform propriilor preferințe? Mai gândește-te! Un studiu realizat la Universitatea din Leicester și publicat în 1999 în Jurnalul de psihologie aplicată, a descoperit că atunci când în magazin rula muzică ambientală franțuzească, vinurile franțuzești se vindeau mai bine decât cele germane, în proporție de 5 la 1! Dimpotrivă, când în difuzoare se auzea muzică nemțească, brandurile germane de vin erau în topul vânzărilor…
Muzica și marketingul
Studii conduse în anii `90 de cercetătorii francezi și publicate recent în Business Insider au descoperit câteva lucruri uimitoare privind legătura dintre muzică și comportamentul nostru de consumatori:
- Muzica la volum tare îi determină pe cumpărători să se grăbească în supermaket, fără să reducă volumul cumpărăturilor
- Muzica lentă încetinește ritmul, clienții se vor mișca mai lent, dar vor cumpăra mai mult.
- Situația e similară în restaurante, unde muzica lentă îi determină pe consumatori să mănânce încet și să comande mai mult. În mod similar acționează muzica clasică din restaurant, determinând consumuri mai mari decât muzica pop sau absența oricărei muzici.
- S-a mai constatat că muzica clasică pur și simplu schimbă gustul vinului, inducând ideea de calitate și preț ridicat, așadar fiți atenți ce muzică ascultați când vă alegeți vinul!
- Muzica clasică induce ideea de magazin scump, ceea ce nu este neapărat adevărat, în orice situație.
- V-ați întrebat de ce vi se pune muzică la telefon la apelurile în așteptare? Pentru că se pare că asta vă va convinge să stați mai mult pe fir, înainte de a închide! Și pentru că s-a constatat că timpul pare mai scurt atunci când asculți muzica ce-ți place.
Muzica clasică îmbunătățește atenția vizuală
Nu doar copiii beneficiază de avantajele lecțiilor de pian sau de vioară, ci și adulții! Un studiu de mici dimensiuni a stabilit că pacienții cu accidente vasculare și-au îmbunătățit atenția vizuală ascultând muzică clasică, comparativ cu un fond sonor oarecare (zgomot) sau în liniște deplină. Dintre toate, liniștea a dat cele mai proaste rezultate.
Cicliștii care ascultă muzică în timpul pedalării folosesc cu 7% mai puțin oxigen decât cei care pedalează în liniște.
Muzica și exercițiul fizic
Cercetătorul american Leonard Ayres a descoperit încă din 1911 că cicliștii pedalau mai rapid în timp de ascultau muzică. Se pare că muzica ne distrage atenția de la faptul că suntem obosiți. Și asta pentru că semnalele de oboseală ale corpului sunt în competiție pentru captarea atenției creierului cu emoțiile induse de muzică, cele din urmă fiind câștigătoare. Lucrul este valabil în cazul exercițiilor fizice de intensitate joasă și medie. La intensitate ridicată, exercițiul primează asupra muzicii, care nu ne mai poate distrage atenția de la durerea provocată de efort.
Muzica ne ajută să exersăm mai mult și mai greu, dar și să ne utilizăm energia mai eficient. Un studiu publicat în 2012 a arătat că cicliștii care au ascultat muzică în timpul pedalării au folosit cu 7% mai puțin oxigen decât cei care pedalau în liniște.
Și tempo-ul muzicii e important, studiile precizând că există un plafon peste care muzica nu mai induce niciun fel de motivație, iar acesta este de 145 bpm (bătăi pe minut). Muzica disco se situează la 120 bpm, pop și hip-hop – 110-140, tobe și bas – 150-180.
Te recunoști? Care e muzica ta preferată?
Studiul a cuprins un grup restrâns de adulți și listele lor de top 10 preferințe muzicale, dar a conturat câteva predicții privind personalitatea ascultătorilor. Unele trăsături (extravertit, amator de experiențe și stabil emoțional) au fost mai bine reliefate decât altele (conștiincios, meticulos).
Iată și câteva corespondențe între genul de muzică preferat și trăsăturile de personalitate, așa cum au fost stabilite de studiul condus la Universitatea din Heriot-Watt (Edinburgh, UK):
- Amatorii de blues, jazz, soul și muzică de operă au o înaltă stimă de sine, sunt creativi, sociabili și prietenoși
- Și cei cărora le place muzica clasică au o stimă de sine ridicată și sunt creativi, dar introvertiți
- Genul country atrage persoane muncitoare și sociabile
- Fanii reggae au o bună stimă de sine, sunt creativi, nu prea se omoară cu munca, dar sunt sociabili, familiari și prietenoși
- Muzica dance e preferata creativilor și amatorilor de distracții, dar mai puțin amabili sau prietenoși
- Fanii de indie au o respect de sine scăzut și sunt creativi, dar nu prea silitori sau amabili
- Muzica rock/heavy metal atrage persoane cu o stimă de sine scăzută, creativi, care nu se dau în vânt după muncă și nici distracție, dar sunt amabili și prietenoși.
foto: Shutterstock
- Primark și Rita Ora prezintă noua colecție de toamnă - September 11, 2024
- OPI cucerește topurile toamnei cu noua colecție Metallic Mega Mix - September 8, 2024
- IKEA a aflat de ce dormim prost și cum ne îmbunătățim somnul - September 8, 2024
Comments