Pandemia: cum ne-a schimbat viaţa, definitiv

Poate că pandemia de covid-19 mai rămâne o vreme, se întoarce la toamnă, la primăvară sau dispare pentru totdeauna. Nu şi fără urmări. Pentru unii, acestea înseamnă pierderi grave, de persoane dragi sau companii. Pentru ceilalţi, doar amintirea unei perioade dificile de viaţă. Şi câteva obişnuinţe nou intrate în cotidian, de la gesturi mărunte la schimbări importante, cu consecinţe pe termen lung. Poate că am gătit mai mult, am petrecut mai mult timp cu familia, am grădinărit sau ne-am specializat în teme şcolare sau în aplicaţii digitale. Mulţi spun că pandemia ne-a schimbat viaţa, în multe feluri. Aici găsiţi doar 5…

pandemia de covid-19 - cum ne-a schimbat viaţa

foto: Pexels

1. Ne-am obişnuit să ne igienizăm mâinile, de 10 ori pe zi. Sau de o sută. Da, toată lumea se spală sau îşi dezinfectează mâinile după ce a mers la toaletă, chiar şi bărbaţii. Acum şi după ce deschid o uşă în spaţii publice sau s-au sprijinit de bară în tramvai. Unii (femei şi bărbaţi deopotrivă) se spălau şi înainte de pandemie şi o vor face şi de-acum înainte, doar că mai mult timp şi mai conştiincios. Cu apă şi săpun, alcool, dezinfectant sau şerveţele umede. Pe toate degeţelele şi unghiuţele şi între ele, timp de 20 de secunde.

Pentru că, dintr-un gest obligatoriu indus de pandemie, spălatul pe mâini a devenit o obişnuinţă.

Compania americană Lemi Shine (soluţii de curăţare antibacteriene,  dezinfectante, săpun lichid şi detergenţi) a raportat o creştere a vânzărilor de 350% doar în martie, cu o creştere spectaculoasă de 270% a vânzărilor numai pe Amazon, trend care se menţine. Stocurile de alcool medicinal şi substanţe dezinfectante au fost epuizate temporar peste tot în lume din pricina cererii uriaşe, dar şi-au revenit rapid, iar producătorii continuă să facă faţă cererii, crescând producţia. Este o industrie în plină ascensiune pentru următorii ani, indiferent de evoluţia covid-19.

2. Ne facem mai des cumpărăturile online. De toate, de la electronice şi electrocasnice (pe care poate că le comandam şi până acum online) la îmbrăcăminte, încălţăminte, alimente, mobilă, articole sportive, farmaceutice sau de curăţenie. Cum majoritatea magazinelor au fost închise (cu excepţia celor alimentare), aprovizionarea s-a reorientat către vânzarea online. Acum toată lumea are glovo şi alte aplicaţii pe telefon, unde îşi poate comanda orice online, de la flori la mâncare gătită, alimente sau medicamente. Chiar şi cei mai puţin tineri şi-au extins aria de achiziţii online. Foarte mulţi dintre noi vom renunţa la shopping-ul fizic prin mall-uri în favoarea comenzilor online. După ce în perioada de izolare am fost nevoiţi să ne comandăm cumpărăturile acasă, mulţi dintre noi au rămas cu obiceiul. De ce aş mai căra sticlele de apă şi băcănia cu maşina sau pe scări, când pot să le primesc acasă?

Un studiu publicat în SUA pe 1000 de utilizatori UPS (United Parcel Service),  arată că 9 din 10 participanţi obişnuiesc acum să folosească magazinele digitale, iar 64% au înlocuit tradiţionalul shopping săptămânal cu comandarea produselor online, 55% dintre ei de pe site-uri pe care nu le-au mai folosit înainte. Cei mai mulţi (61%) comandă alimente, 45% îmbrăcăminte, iar 34% vitamine şi suplimente.

Amazon a raportat pentru primele 3 luni ale anului o creştere excepţională în vânzări, de 33 milioane de dolari pe oră! În ultima lună, compania a făcut peste 100.000 de noi angajări. “Când totul va fi trecut (pandemia-n.r.) vom constata că aceasta a fost cea mai mare creştere din istoria Amazonului”  – David Kahan, US CEO al brandului de pantofi Birkenstock.

3. Ne vopsim, tundem şi ne aranjăm părul la domiciliu. De când ne-au dat liber, mă aşteptam ca lumea să dea năvală la frizer şi coafor, dar paradoxal, nu a fost cazul. Adică există clienţi, dar nu stă nimeni la coadă. Saloanele sunt goale, iar gradul de umplere cu doritori de tuns, frezat şi coafat este incomparabil mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Mulţi dintre noi au învăţat probabil să-şi aranjeze singuri podoaba capilară în cele 2 luni de izolare şi s-ar putea ca de-acum să aplice în continuare ce au învăţat. Sau poate că, treptat, scăpaţi de ameninţarea coronavirusului, ne vom relua bunul obicei de a merge la specialişti. Dar precedentul există şi putem oricând să ne exersăm talentele hairstyling-ului, câştigând timp şi bani.

4. Lucrăm mai mult de-acasă. Unora le place, altora nu. Indiferent de emoţiile care i-au încercat, oamenii au fost obligaţi să lucreze online. Să-şi încarce aplicaţii şi să le folosească cu succes. Companiile şi instituţiile au fost obligate să-şi optimizeze reţeaua, procedurile şi viteza de comunicare şi transmitere a datelor. Cei mai mulţi şi-au reluat mersul zinic la serviciu, dar acest precedent a deschis calea către lucrul de-acasă, care va fi folosit mult mai frecvent, poate chiar în mod regulat, la anumite intervale de timp.

5. Ne uităm la filme de-acasă. Vrem să ieşim, dar nu în spaţii închise, iar sălile de spectacol nu vor mai fi pline cum au fost odată. Cineva spunea că aşteaptă cu nerăbdare deschiderea cinematografelor, dar a fost o singură voce. Alte zece au spus că s-au abonat la Netflix şi altele 50 au mărturisit că nu vor mai merge la film în mall, când pot să vadă filmul pe canapeaua de-acasă. Şi chiar dacă ar vrea, nu vor mai avea unde, pentru că industria cinematografelor e în cădere liberă. La Hollywood, de unde ne vin majoritatea filmelor, compania Universal a detonat bomba, lansând pe internet premiera Trolls 2 (pentru copii), care a putut fi văzut pentru prima dată online, contra 20 de dolari vizionarea. Disney i-a urmat exemplul, cu cel mai nou succes „digital” – Onward. Cinematografele au avut dintotdeauna exclusivitate timp de 90 de zile înainte ca filmul să poată fi difuzat în altă parte. Era modalitatea prin care făceau bani. În 2011, Universal a încercat să difuzeze online filmul Tower Heist, odată cu lansarea în cinematografe. Cinemark (al doilea cel mai mare lanţ de cinema din SUA) a ameninţat că nu mai cumpără filmul dacă acesta apare în altă parte. În pandemia de coronavirus, cu toate cinematografele închise, producătorii de film au găsit pretextul ideal de a-şi lansa filmele online. Iar Universal a declarat că nu va mai acorda niciodată exclusivitate cinematografelor. Acestea se luptau deja să supravieţuiască în SUA, probabil că nici în Europa nu stau mai bine. Milioane de familii vor alege să vadă filmul de-acasă, iar pandemia de coronavirus este încputul sfârşitului cinematografelor. Experţii spun că, în 5 ani, acestea vor fi o amintire.

Citeşte şi:

Covid-19 şi pandemiile secolului: simptome, virulenţă, durată, risc

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.