Atenție mare când vă cumpăraţi parfumul preferat la fețele celor jur, pentru că ele s-ar putea să vă influenţeze alegerea. La fel, când dăruiți un parfum, puneți-vă pe față un zâmbet larg, dacă vreți ca darul vostru să fie bine primit. Un studiu recent a descoperit că expresia feței celorlalți ne influențează felul în care percepem un miros și dacă acesta ne place sau nu. Și că preferința pentru un miros sau altul nu depinde doar de nasul nostru, ci mai ales de mimica celor din jur.
Emoțiile celorlalți au o influența covârșitoare asupra felului în care percepem un miros. La baza descoperirii acestui efect, spun cercetătorii, stă detectarea unei activități crescute în zona din creier care corespunde simțului mirosului, cu mult înainte ca mirosul să fie în aer! Descoperirea aparține neuropsihologilor de la Universitatea Ruhr, din Bochum (Germania), care și-au publicat rezultatele studiului în Journal Scientific Reports. „Când vedem pe cineva care se strâmbă, pentru că ceva miroase urât, același miros pare și pentru noi la fel de neplăcut, indiferent care ar fi acela!”, spune Dr Patrick Schulze, unul dintre autorii studiului.
Parfumul miroase diferit, în funcție de starea de spirit
Echipa (formată din dr Patrick Schulze, dr Anne-Kathrin Bestgen și prof Dr Boris Suchan) a investigat cu ajutorul tehnicii de rezonanță magnetică funcțională (care măsoară circulația sangvină din creier asociată activității neuronale) felul în care creierul procesează combinația dintre emoții și mirosuri. Ei au rugat participanții la studiu să privească fotografiile unor persoane care exprimau fericire, dezgust sau aveau o expresie neutră. Apoi au fost rugați să dea note apreciative unuia dintre din 12 mirosuri incluse în experiment.
Astfel s-a constatat că expresia facială a avut o mare influență asupra percepției mirosurilor. Participanții au dat note mai mari unui miros atunci când au văzut o față fericită și mai slabe când au privit întâi o expresie de dezgust. Efectul a fost același indiferent că mirosul a fost de caramel, lămâie, transpirație sau usturoi! Doar mirosul de fecale nu a primit nicio notă apreciativă, oricât de pozitivă ar fi fost expresia feței.
Așteptările ne influențează percepția
Nu mirosim doar cu nasul, ci și cu ochii! Informația vizuală are o contribuție majoră la ceea ce simțim olfactiv.
Cortexul piriform este partea de creier responsabilă de activarea simțului olfactiv. S-a descoperit în cadrul studiului că această zonă de creier este activată înainte chiar ca cineva să simtă vreun miros. Cortexul piriform procesează ceea ce vedem și creează o așteptare asupra felului în care ceva urmează să miroasă. Această așteptare influențează felul în care experimentăm mirosul, cu adevărat. Datele înregistrate au arătat că celulele cortexului piriform sunt activate înainte ca mirosul să fie în aer.
În cadrul unor cercetări anterioare, fotografiile și mirosurile au fost prezentate întotdeauna simultan. „Este pentru prima dată când analizăm interacțiunea dintre informația vizuală și olfactivă într-un mod separat în timp și așa am fost în măsură să observăm activarea zonei din creier corespunzătoare mirosului cu mult înainte să simțim mirosul”, explica Suchan. Echipa plănuiește să extindă studiul asupra rolului cortexului piriform în percepția asupra corpului. „Presupunem o componentă socială”, spune Suchan.
- Magia cristalelor naturale în Anul Șarpelui de lemn - January 23, 2025
- Psoriazisul se agravează iarna? Cauze și remedii - January 23, 2025
- Colorare profesională a părului la prețuri avantajoase, tot anul - January 22, 2025
Comments