Schimbă destine cu o lovitură de ciocănel

3768885Nu e judecător, ci comisar de licitație. Și nu schimbă destine omenești, ci ale obiectelor de artă, cărora le adjudecă proprietarul. Adina Matei, conducătoarea comisarilor de licitație ai Casei Artmark mi-a spulberat mitul maitre priseur-ului „bărbat între două vârste, cu voce tunătoare”: este o femeie tânără, frumoasă, cu o voce caldă și profundă, care ține sala în priză, aparent fără efort.

„…558 oferă 900 euro am ajuns la 1000 de euro cine oferă am 900 euro o dată am 900 euro de două ori 842 cu 1000 de euro mulțumesc 1200 am 1200 de euro online 1400 – 1200 euro o dată 1200 de două ori 1200 de trei ori și 1400 pleacă online 1600 – 1600 euro Ludovic Basarab 1400 la prima strigare la a doua strigare 1400 și la a 3-a și ultima pentru 1400, adjudecăm pentru 1400 euro. Adjudecat!”

Sala foșnește, murmură din când în când, vibrează la unison cu maitre priseur-ul, a cărui voce dictează destinul fiecărui obiect de licitație. Totul se desfășoară cu o viteză amețitoare, participanții iau decizii importante în zecimi de secundă, pasiunile ating apogeul într-un minut și se curmă brusc, la lovitura ciocănelului.

Am fost curioasă să aflu mai multe despre Adina Matei și profesia ei fascinantă. Știam de pe site-ul Artmark că are un background juridic și că a lucrat 8 ani în domeniul bancar. În 2012 și-a luat certificatul în Art Management prin intermediul Institutului Artmark, este consultant de strategie pentru achiziția de clienți pentru piața de lux de la noi, prezentă la absolut toate licitațiile Artmark de la deschiderea Casei (2008) și comisarul de licitație cu cele mai multe licitații la activ. Extrag din prezentarea de pe site: „Cu o perseverență rară, o capacitate de concentrare remarcabilă și un rafinat simț al situației și al umorului, Adina reușește să mențină vie tensiunea sălii, fie că vorbim de licitații de jumătate de oră sau evenimente în sistem duplex, ce se prelungesc adânc în miezul nopții. Adina Matei conduce echipa de maitre priseuri ai casei și își propune să oficializeze profesia de maitre priseuri în România la standardele internaționale impuse de Artmark.”

Aflu din interviu că profesia a ales-o pe ea și nu invers, că vorbise arareori în public până atunci și că emoțiile au fost la început de ambele părți, la fel de puternice: „Mi-a plăcut din prima, e spectaculos să observi că emoția din voce trezește atenția publicului și că prin intermediul ei poți transmite emoția achiziției unei opere de artă.”

Adina Matei maitre priseur Artmark24life: Există cursuri de maitre priseur?

AM: Există cursuri de Management al Artei în România, cursuri care sunt susținute în cadrul Institutului de Management al Artei, un proiect Artmark cu scopul de a oferi celor interesați de potențialul pieței de artă posibilitatea de a se informa profesional despre aspectele specifice pieței de artă din România. Începând cu 2012 am absolvit variate module ale cursurilor IMA, acesta fiind primul pas în formarea mea profesională.

Cursurile desfășurate la Sotheby’s Institute of Art au avut rolul de a-mi oferi o perspectivă asupra pieței de artă internaționale, în timp ce participarea la licitații din România și din mediul internațional m-au educat cu privire la specificul fiecărei piețe și diversele modalități de abordare folosite de conducătorii de licitație.

Modul de desfășurare diferă la fel de mult ca profilul colecționarului și a obiceiurilor de cumpărare de artă. La final, profesionalismul unui mâitre-priseur constă în a se adapta propriei săli de licitație, oamenilor pe care îi are în față și mai puțin în a se alinia unui stil de prezentare.

Vorbisem public de foarte puține ori până la acel moment, însă aveam încredere în puterea emoției.

24life.ro: Cum v-ați decis să vă schimbați profesia și să o alegeți pe cea de maitre priseur?

AM: Realitatea este că meseria m-a ales pe mine, mai întâi a existat nevoia Artmark și apoi disponibilitatea mea. În duplexul București-Timișoara, Artmark avea nevoie de doi comisari de licitație și acesta a fost debutul meu ca mâitre-priseur (comisar de licitații). Am condus licitația de la Timișoara cu mari emoții și cu dificultățile tehnice ale primului duplex de licitații în România. Vorbisem public de foarte puține ori până la acel moment, însă aveam încredere în puterea emoției. Mi-a plăcut din prima, e spectaculos să observi că emoția din voce trezește atenția publicului și că prin intermediul ei poți transmite emoția achiziției unei opere de artă.

24life: Ce condiții trebuie să îndeplinească o persoană pentru a deveni comisar de licitație?

AM: Un comisar de licitație trebuie să fie în primul rând un pasionat de frumos astfel încât să-și dorească să împărtășească emoția cu cei prezenți în sală. Nu este mai puțin importantă dorința de a cunoște în profunzime istoria și caracteristicile obiectului pe care îl licitează. Nu cred că este vorba despre un talent, ci mai mult despre abilități de vânzare, public speaking și o receptivitate crescută față de dorințele celor aflați în sala de licitație.

În ceea ce privește studiile, categoric Institutul de Art Management este prima opțiune pentru a înțelege mecanismele specifice pieței locale și pentru a cunoaște curentele artistice și artiștii românii importanți, prezenți în licitațiile naționale.

24life: Care e cea mai importantă calitate a unui comisar de licitație?

AM: Clar receptivitatea. Importanța aceea pe care o dai dorințelor persoanei din fața ta. Oamenii, colecționari sau participanți, aflați pentru prima dată într-o sală de licitații, au în ochi pasiunea pentru un anumit artist sau obiect. Comisarul de licitație simte emoția fiecăruia dintre ei și o transpune într-o ofertă concretă cu privire la lotul prezentat. Cel mai greu este să te poți conecta la o mulțime de dorințe și să le materializezi astfel încât să respecți valoarea artistului și a operei adjudecate, dar și voința participantului de a câștiga la prețul cel mai bun.

Noi creăm emoția din sală, creștem adrenalina și totodată ne asigurăm că avem un echilibru între prețul vânzătorului și cel al adjudecatarului.

Artmark Licitația de miniaturi 25 februarie 2016

Artmark Licitația de miniaturi 25 februarie 2016

Artmark

foto: artmark.ro

24life: Care a fost cea mai dificilă licitație pe care ați condus-o? Dar cea mai antrenantă?

AM: Probabil, nu întâmplător, din perspectiva unui comisar de licitații, cele mai dificile licitații sunt și cele mai antrenante. Aș aminti licitația duplex București- Chișinău, o licitație care a durat 6 ore și care a adus față-n față colecționarii din Republica Moldova cu cei din București într-un maraton de oferte și, la acel moment, recorduri de autor. La Chișinău, emoția artei românești este și mai puternică, iar exprimarea ei foarte autentică.

A urmat apoi o licitație în duplex Mamaia-Monaco, rolul de comisar de licitație la Monaco avându-o Mihaela Rădulescu, un profesionist consacrat în direct cu mine la Mamaia pe terasa hotelului Vega, eu încercând să ignor furtuna de nisip pornită pe litoral și dorindu-mi victoria celor prezenți.

24life: Ce domenii de artă vă pasionează personal – autori/colecții?

AM: Mi-ar fi imposibil să mă hotărăsc. În fiecare lună văd colecții și autori noi. În fiecare lună mă îndrăgostesc de câte o lucrare și, o dată la ceva timp, cred că nu mi-a plăcut niciodată ceva mai mult decât o anume lucrare pe care urmează să o licitez. Îmi place arta plastică, pictura și sculptura, îmi plac marii clasici și încă îmi tremură vocea atunci când prețul de adjudecare urcă pentru Tonitza, Grigorescu sau Aman. Recunosc că sunt dependentă de povestea din spatele lucrării și de cea pe care mi-o imaginez de fiecare data când rezonez cu un anume artist. Îmi place Eustațiu Stoenescu, Margareta Sterian, Raul Lebel și, apoi contemporanii, Țipoia, Roman Tolici, Zsoltan Bela și, de curând, Saddo.

Într-o sală de licitații există doar mici regrete, foarte rar reproșuri. Așa e cu pasiunea pentru artă, ne face întodeauna mai buni.

24life: Am văzut că sunteți conducătoarea echipei de maitre priseuri a casei Artmark – cum vă alegeți echipa?

AM: Am o echipa de 5 comisari de licitații, ne-am specializat pe secțiuni și continuăm acest proces de profesionalizare a pieței de artă. Îmi doresc să aduc curând si alți profesioniști și împreună să transformăm această meserie într-una formală, oficială, demnă de nomenclatorul meseriilor din România. În 2016, am înființat Asociatia Comisarilor de Licitații de Artă din România, ACLR. Piața o să crească și o sa fim solicitați din ce în ce mai des.

În ultimii ani, echipa de comisari a susținut și s-a implicat nu numai în licitații de artă, dar și în licitații caritabile, unde experiența noastră aduce o valoare adăugată gestului caritabil al donației. Îmi place să cred că suntem ultimul pilon în mecanismul vânzării operelor de artă, dar si un factor important în creșterea valorii obiectelor de artă prin amplificarea intenției de cumpărare și a interesului față de spectacolul licitațiilor de artă.

24life: Care a fost cel mai frumos compliment pe care l-ați primit în calitate de comisar de licitații? Vi s-a făcut vreodată un reproș?

AM: Eu am un foarte mare respect față de întreaga echipă care pregătește licitațiile și cele mai frumoase complimente le primesc din partea ei, atunci când echipa simte că eforturile ei se regăsesc în rezultatele licitațiilor. E un compliment si acest interviu și vă mulțumesc. Într-o sală de licitații există doar mici regrete, foarte rar reproșuri. Așa e cu pasiunea pentru artă, ne face întodeauna mai buni.

Mai multe despre licitații, Galeriile Artmark și evenimentele recente puteți citi în „2013, cel mai bun an de licitații” – interviul cu Theodora Moldovan, Marketing, PR & Communication Editor Artmark

Mihaela Doina Radulescu
follow me
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.