Smartphone sau mașină?

Dacă acum 10-20 de ani condusul unei mașini era declarația de independență a tinerilor, smartphone-ul a devenit între timp noul indicator al statutului și libertății personale. Smartphone sau mașină? Răspunsul este net în favoarea primului. Aparent, adolescenții sunt mult mai interesați să scrie texte pe telefon decât să conducă o mașină.

smartphone

Foto: Pexels

În ultimii ani, automobilul a fost detronat în preferințele tinerilor de comunicare și internet. Mulți amână până spre 30 de ani momentul examenului auto (cât mai târziu, dacă se poate), dar declară că le e imposibil să trăiască fără wifi, de la vârste fragede. Mulți părinți sunt intrigați de faptul că fiii și fiicele lor adolescenți nu par entuziaști și deloc grăbiți să-și ia permisul auto și să conducă mașina familiei.

Conform unui studiu realizat de Gartner în urmă cu câțiva ani, 46% dintre tinerii cu vârsta între 18 și 24 de ani care conduceau o mașină mărturiseau că ar renunța mai degrabă la mașină decât la accesul la Internet. La momentul studiului, mesageria online aproape că preluase controlul și devenea una din activitățile favorite ale adolescenților. În zilele noastre, nu există persoană cu smartphone care să nu fie conectată cu lumea prin măcar 3-4 aplicații de comunicare și câteva rețele de social media. Cu cât mai tineri, cu atât mai multe. Aparent, adolescenții sunt mult mai interesați să scrie texte pe telefon decât să conducă o mașină.

Care e legătura între progresul tehnologiei comunicațiilor și mașină? Un studiu realizat la Institutul de Cercetare în Transporturi de la Universitatea din Michigan arată că acum 30 de ani jumătate din adolescenții de 16 ani aveau carnet de conducere. În 2010, procentul a scăzut de la 50% la 28%. Condusul mașinii nu mai e un simbol, cum era odată. În filmele americane vechi, grupurile de tineri se înghesuie musai într-o mașină, eventual decapotabilă. În anii noștri, automobilul a trecut în plan secundar și nu mai e vedetă nici măcar în filmele polițiste. Tinerii din zilele noastre nu mai au nevoie de mașină ca să se întâlnească și să vorbească, pot face asta pe whatsapp, snapchat și alte aplicații, al căror număr e în creștere.

In 2011, un articol din NY Times avertiza piața auto asupra unui nou competitor, care paradoxal nu era un producător de mașini, ci de iPhone! „Dispozitivele mobile, smartphone-ul, gadget-urile și internetul devin obligatorii pentru transmiterea statutului și a stilului de viață”, spunea Thilo Koslowski, analist la Gartner (lider în lume în cercetare și consiliere în tehnologia informației) într-un interviu acordat NY Times. „Aceste dispozitive oferă acum libertatea și rangul social asigurate cândva doar de deținerea unui automobil. iPhone-ul este astăzi Ford Mustang-ul de altădată.”

Potrivit studiului GfK Temax realizat pe primul trimestru al anului 2016, vânzările de smartphone-uri, cea mai mare categorie a pieței telecom, au continuat tendința ascendentă, cu o creștere de două cifre în cel de-al doilea trimestru. Piața de telecom a crescut cu 19% comparativ cu T2 2016.

Un articol publicat în LA Times în 2013 cu titlul “Who needs a car? Smartphones are driving teens’ social lives”, ”, Lindsey Kirchoff, de la HubSpot (marketing software company), scrie: „mașina le permitea tinerilor să meargă unde vor, să facă ce vor, să se întâlnească cu cine au chef și, într-un  fel, să fie ceea ce își doresc. Internetul a transformat libertatea dată de mașină și permisul auto în ceva lipsit de semnificație și importanță”.

Dacă acum câțiva ani tinerii ieșeau în timpul liber cu skateboard-ul și rolele în parc, în prezent stau pe chat cu prietenii, joacă jocuri video și au alte activități legate de Internet și calculator. În noiembrie 2015, un reportaj CNN sugera că adolescenții își petrec în jur de 9 ore pe zi în mediul IT/electronic (în afară de temele pentru școală). Un sondaj recent realizat de Zipcar, o companie americană de închirieri auto, a descoperit că, dacă ar avea de ales, 65% dintre tinerii cu vârsta între 18 și 34 de ani preferă să renunțe mai degrabă la mașină decât la smartphone și că preferă să navigheze pe net decât pe drumurile din realitate.

Ce crede industria auto

Sheryl Connelly, de la Ford Motor, spunea în 2011 în NYT: „Mașina semnala cândva libertatea, trecerea la maturitate. Acum, indiciul maturității tinerilor este smartphone-ul.”

smartphone sau masina

Foto: Pexels

De aceea, producătorii auto încearcă să proiecteze mașini ca „experiențe”, spunea K. Venkatesh Prasad, director tehnic în inovație la Ford. Noile idei includ checkin-uri automate când mașina ajunge la destinație, acces la Internet pentru a transmite imagini, filmulețe video și mesaje activate vocal. Astăzi, noile mașini sunt dotate cu echipamente audio-video, conexiune bluetooth și alte facilități de comunicare, deși s-a constatat că nu doar vorbitul la telefonul ținut la ureche, dar și conversația hands-free distrage atenția șoferului și poate duce la accidente.

Mașina viitorului se va conduce singură, așadar copiii noștri nu vor mai avea nevoie de atenție la drum ca să se deplaseze pe el. Industria auto și tehnologia informației sunt în permanentă colaborare și evoluție, producătorii ne asigură că generația următoare nu mai e nevoită să aleagă, ci are 2 în 1: mașină și smartphone/computer la bord.

Sursa: InfoBarrel

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.