Violenţa domestică sporeşte cu fiecare săptămână de izolare

Distanțarea socială previne răspândirea pandemiei, dar favorizează perpetuarea unei alte boli grave în casele românilor: violența domestică. Aceasta crește exponențial cu fiecare săptămână de carantină şi cu fiecare minut în care victimele sunt nevoite să stea în acelaşi spaţiu cu agresorii. Peste 55% din populaţia României trăiește în acest moment în spații supra-aglomerate (Eurostat), un factor ce agravează violența domestică. În plus, şomajul tehnic şi noile dificultăţi economice sporesc tensiunile de-acasă, amplificând comportamentul abuziv.

violenţa domestică creşte cu izolarea impusă de coronavirus

Cum începe

Am rugat-o pe Giulia Crişan, avocata Asociaţiei ANAIS, să-mi povestească despre unul din cazurile recente, pe care a reuşit să le rezolve în cadrul Asociaţiei. Giulia a schimbat numele, dar a păstrat faptele:

“Ruxandra are 38 ani şi o fiică de 7 ani. Soţul infidel lipsea zile întregi de-acasă, sub pretextul că e în delegaţie, dar în final Ruxandra a aflat adevărul, sau mai bine zis, a avut confirmarea a ceea ce bănuia deja.

Soţul ei nu a recunoscut niciodată că are o relaţie de mult timp cu o colegă de serviciu. De câte ori Ruxandra deschidea subiectul, el îi spunea că este “proastă”, “nebună”, că “suferă de scenarită” şi o tot denigra în faţa familiei. Toată lumea avea o impresie foarte bună despre el, toţi îl invidiau pentru poziţia pe care o ocupa şi o sfătuiau pe Ruxandra să nu mai deschidă subiectul, pentru că el e cel care aduce banii în casă, iar ei nu-i lipseşte nimic. Ba mai mult, anul trecut i-a dat bani să stea cu fata o lună de zile pe litoral.

Ruxandra a insistat să dovedească tuturor că soţul o înşală şi l-a urmărit. Când l-a pus în faţa faptului împlinit, omul a reacţionat mai violent ca niciodată. A bătut-o, lovind-o cu pumnii şi picioarele, unde a nimerit.

Atunci ea a decis să divorţeze. A intentat acţiune de divorţ, a luat fata şi s-a mutat cu chirie. Dar abia atunci a inceput calvarul. Ameninţări, urmăriri, mesaje interminabile, denigrări în faţa prietentilor, sesizări peste sesizări însoţite de presiuni la instituţiile de protecţie a copilului, prin care încerca să dovesească că Ruxandra este o mamă “denaturată” şi incapabilă să-şi crească copilul. Abia când a ajuns sufocată de toate aceste acţiuni ale soţului, a cerut ajutor.

Cum poţi rezolva situaţia

Ruxandra a aflat despre Asociaţia ANAIS de la un poliţist, când a fost să depună plângere penală. Astfel, Ruxandra a discutat cu asistentul social, psihologul şi avocatul Asociaţiei, care au început demersurile pentru protecţia ei. Ruxandra se întâlnea cu psihologul odată pe săptămână la cabinet, dar vorbeau şi la telefon, de câte ori avea nevoie. Uneori se simţea la capătul drumului şi spunea că nu mai are forţa să lupte şi curajul să spere că lucrurile se vor rezolva.

A obţinut ordin de protecţie, cu toate că nimeni nu a dorit să depună mărturie pentru ea. Ordinul de protecţie a fost încălcat de soţ şi abia în momentul în care acestuia i s-a intocmit dosar penal, a încetat să o mai caute. Dar o abuza psihologic în continuare, prelungind dosarul de divorţ şi introducand tot felul de acţiuni în instanţă (ordonanţe preşedenţiale pentru a avea legături personale cu minora, pentru suplinirea acordului mamei astfel încât el să plece cu minora în vacanţă, etc).

În present, Ruxandra nu mai este sub ordin de protecţie, divortul s-a judecat în fond, însă ambele părţi au declarat apel şi în paralel pe rolul instanţelor se află mai multe dosare. Dar Ruxandra e hotarâtă să lupte până la capăt, iar acum nu se mai simte intimidată de el.”

Ruxandra a avut şansa să se separe de soţul violent înainte de izbucnirea pandemiei. Izolarea impusă recent obligă milioane de familii să împartă un spaţiu restrâns, fapt ce a dus la creşterea exponenţială a violenţei domestice. Femei, copii şi bătrâni au fost bătuţi de un soţ, tată sau nepot abuziv. Ce faci dacă sau când unul dintre membrii familiei devine violent?

Izolarea impusă de ameninţarea pandemiei de covid-19 creşte exponenţial numărul cazurilor de violenţă domestică

Campania #IzoleazăViolența lansată de Asociația ANAIS trage un semnal de alarmă asupra acestei ameninţări și vine în sprijinul victimelor prin intermediul platformei www.izoleazaviolenta.ro, unde găsim informații utile și consultanță oferită de colaboratorii de specialitate ai asociației. Astfel, victimele şi rudele lor au acces la informații privind servicii de intervenție, servicii medicale și sociale, sfaturi de natură juridică și sfaturi practice extrem de utile în contextul izolării obligatorii la domiciliu. Platforma include și mesaje de încurajare din partea femeilor care au reușit să scape cu bine din diverse scenarii de violență sau relații toxice.

Carmen Nemeș, președinta ANAIS: „Aceste vremuri sunt într-adevăr extrem de dificile pentru toată lumea, dar drama victimelor închise în casă timp de săptămâni întregi alături de un partener violent este una foarte gravă. Vrem să informăm opinia publică despre această situație și rugăm autoritățile să intervină în continuare cu promptitudine ori de câte ori un act de violență domestică este semnalat la 112.”

„Pentru componenta video a campaniei am preluat principalele tipuri de animații grafice ilustrând nevoia distanțării sociale, care au circulat pe canalele de știri și pe internet în ultima perioadă, și le-am reintrepretat într-o manieră surprinzătoare pentru a prezenta răspândirea dramatică a virusului violenței domestice în acest context” (Roxana Niță, Group Creative Director Cheil | Centrade).

violenţa domestică la vremea pandemiei

„Vizualurile explorează tema imaginii sub microscop a virusului, în care proteinele de tip spike aranjate în formă caracteristică de coroană pe suprafața celulei ce încorporează materialul genetic ARN capătă forma unor diverse scene dramatice de abuz domestic”, povestește Victor Trifan, art director pe proiect.

Mihai Gongu, Executive Creative Director Cheil | Centrade, remarcă: „Este prima campanie lansată de când atât noi, cei de la agenția Cheil | Centrade, colegii din studiourile de post-producție Chainsaw, precum și clienții noștri au trecut la regimul working from home. Am reușit să ținem însă aproape pe canalele digitale și să ne coordonăm eficient, astfel încât să avem această campanie gata într-un timp foarte scurt, cerut de gravitatea situației.”

Colaborarea Cheil | Centrade cu Asociația ANAIS a început anul trecut prin campania „Voci Netăcute”, prin care femei reale au împrumutat în mod simbolic vocea lor pentru a ilustra momentele de violență trecute cu vederea în filmele mute de acum mai bine de un secol, cu ocazia ridicării restricțiilor de folosire a acestor producții începând cu 1 ianuarie 2019. Filmul rezultat a fost shortlistat la Festivalul de Film de la Cannes, iar campania a câștigat multiple premii la festivaluri de comunicare interne și internaționale, inclusiv un Aur la prestigiosul festival London International Awards.

Întreaga campanie #IzoleazăViolența a fost realizată prin efortul pro bono al echipelor:

Cheil | Centrade

Executive Creative Director: Mihai Gongu

Group Creative Director: Roxana Niță

Art Director: Victor Trifan

Copywriteri: Robert Ghiță, Alexandru Iliescu

3D Designer: Marijus Pudar

AV Director: Monica Garbur

Senior Account Manager: Ana Maria Rădulescu

Client Service Director: Carmen Miruță

Head of Development: Andrei Popescu

Digital Project Manager: Cosmin Slăbescu

Chainsaw Europe

VFX Editor: Dragoș Tănase

Sound Designer&Editor: Andrei Vasilache

Producător: Raluca Iuteș

Actori

Alex Tihuț, Dana Tapalagă, Radu Bânzaru, Mathea Ghinea

Asociația ANAIS

Președinte: Carmen Nemeș

Director Executiv: Mihaela Mangu

Psihoterapeut: Adela Szenteș

Avocat: Giulia Crișan

Asociația ANAIS:

ANAIS este o asociație umanitară având ca principală misiune apărarea drepturilor celor care nu se pot apăra singuri: femei, copii, dar și familii nevoiașe și alte categorii defavorizate. Membru al WAVE (Women Against Violence Europe), ANAIS oferă consiliere psihologică, asistență juridică, sprijin material și moral, acțiuni și politici publice dezvoltate în parteneriat cu autoritățile și campanii de conștientizare și informare.

Cheil | Centrade:

Cheil |  Centrade este una dintre cele mai mari companii de comunicare integrată din România si servește drept hub regional pentru rețeaua coreeană Cheil în Sud Estul Europei (10 piețe), coordonând strategie de comunicare și creație pentru Samsung. Din portofoliul Cheil Centrade mai fac parte NN Asigurări, ENGIE România, Raiffeisen Bank, Dr. Oetker, Mondelez, Grampet Group, KTI, Point Pickup și United Way. Din 2018, Cheil Centrade București a lansat și divizia DIA, un centru unic de servicii de data intelligence care deservește mai multe piețe din Europa. Cheil Centrade este singura agenție românească premiată la cea mai recentă ediție London International Awards și, de asemenea, singura care a avut un membru în juriul celei mai recente ediții Euro Effie Awards. Centrade este parte a holdingului internațional Centrade USA – cu operațiuni în București, Houston și Zagreb, alături de Chainsaw Europe, Kubis Interactive și Epidemic Worldwide.

Citeşte şi : 5 exerciţii fizice care ne menţin sănătoşi pe durata izolării în casă

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.