Un sondaj recent realizat de Diageo, cel mai mare producător și distribuitor de băuturi alcoolice din lume, a revelat mentalități greșite legate de consumul de alcool, adânc înrădăcinate în cultura popoarelor și adesea păguboase pentru sănătatea generală. Dintre cehi, maghiari și români, cei din urmă s-au dovedit a fi cel mai slab informați privind efectele alcoolului asupra organismului.
Diageo, cel mai mare producător și distribuitor de băuturi alcoolice din lume, a anunțat rezultatele unui chestionar aplicat la nivel regional în România, Republica Cehă și Ungaria. Chestionarul, alcătuit din 10 întrebări, face parte din campania DRINKiQ, care își propune să crească gradul de conștientizare a importanței consumului responsabil de alcool. Au răspuns întrebărilor peste 8.000 de români și de 13.000 de persoane din Ungaria și Cehia.
Aproape 60% dintre respondenții români consideră că dețin cunoștinte bune sau chiar excelente referitor la consumul de alcool, însă numai 2,5% dintre românii care au completat chestionarul au reușit să ofere toate răspunsurile corecte. Rezultatele au mai arătat că în Ungaria și Cehia, procentul celor care spun că au încredere în cunoștințele lor despre alcool este sub 50%. Maghiarii s-au dovedit a fi mai buni cunoscători, deoarece 11% dintre respondenți au răspuns corect la toate cele 10 întrebări din chestionar. Cei care vor să își verifice cunoștințele, pot accesa testul pe pagina web DRINKiQ.
Michael Holm, Director General Diageo pentru Europa de Est: „În multe țări, debutul sezonului estival, campaniile de vaccinare și scăderea numărului de cazuri de Covid-19 au generat un sentiment de <<reîntoarcere la viață>> și ne-au încurajat să revenim în siguranță la socializare, vacanțe, ieșiri la un pahar cu prietenii pe terasa unei cafenele, momente simple, atât de mult râvnite după izolarea aparent interminabilă determinată de pandemie. Campania DRINIKiQ susține o abordare responsabilă a socializării și consumului de alcool, astfel încât să putem reveni la o normalitate sigură pe termen lung. Diageo consideră că este deosebit de important să se implice activ în furnizarea informațiilor, să contribuie la identificarea problemei și să atragă atenția asupra importanței consumului conștient și responsabil de alcool, iar acest chestionar este un foarte bun instrument pentru a lua pulsul social și a oferi informațiile corecte”.
Rezultatele chestionarului DRINKiQ scot în evidență următoarele concluzii interesante:
Copiii și consumul de alcool
- 35% dintre români consideră că alcoolul consumat în cantități mici de către copii îi poate ajuta pe aceștia să devină consumatori mai responsabili de alcool pe viitor. 16% dintre cehi și 11% dintre maghiari au aceeași părere.
Conform specialiștilor, copiii și adolescenții nu ar trebui să bea alcool niciodată. Consumul de alcool la o vârstă fragedă poate fi foarte dăunator, fiind asociat cu efecte negative asupra dezvoltării creierului și creșterea riscului de boli mintale, intoxicații cu alcool, vătămări și accidente.
Un studiu realizat de Agenția Națională Antidrog* în școlile din România a arătat că procentul de elevi care consumă alcool este unul îngrijorător. 82% dintre ei au recunoscut că fac acest lucru, iar 7% dintre ei au suferit și intoxicații. Vârsta medie la care tinerii români încep să consume alcool, adică 13 ani, este mult mai scăzută decât media europeană.
*Copiii si consumul de alcool – România – http://ana.gov.ro/wp-content/uploads/2020/11/ESPAD-2019_3.pdf
Dacă amesteci băuturile, te îmbeți mai repede.
- „Vinul după bere e plăcere, berea după vin e un chin”spune o zicală populară în țările europene, iar rezultatele chestionarului confirmă exitența acestui mit. Două treimi dintre respondenții din toate cele trei țări sunt absolut convinși că amestecarea mai multor tipuri de alcool te face să resimți mai rapid efectele acestuia. O astfel de părere greșită este foarte des întâlnită. O măsură standard de băuturi spirtoase, bere sau vin conține aceeași cantitate de alcool. Conținutul de alcool al unei măsuri de băutură este, de regulă, de 10 grame. Efectul asupra organismului este determinat de cantitatea consumată, nu de tipul de alcool.
Cât de rapid este metabolizat alcoolul de ficat?
- Majoritatea respondenților din toate cele trei țări nu au știut de cât timp are nevoie ficatul pentru a procesa o măsură de băuturi alcoolice – adică 20 ml de băuturi spirtoase, un pahar de bere sau 100 ml de vin. Numai 14% dintre români, 26% dintre cehi și 27% dintre maghiari au ales răspunsul corect – ficatul poate metaboliza aceasta cantitate în aproximativ o oră.
Consumul de alcool și planificarea
- 50% dintre respondenți au ales metodele de prevenție corecte înainte de consumul de alcool: stabilirea opțiunilor de întoarcere acasă, hidratarea adecvată și alimentația. 21 % dintre participanții români la acest studiu au considerat că, înainte de a începe să consumi băuturi alcoolice sau de a merge la o petrecere, este bine să îți planifici întoarcerea acasă. 23% au menționat importanța hidratării și alți 6% au precizat că obișnuiesc să mănânce înainte de a consuma alcool. Un stomac plin încetinește rata de absorbție a alcoolului în fluxul sangvin, păstrându-l în stomac mai mult timp, apa ne menține hidratați și întotdeaună este o idee buna să îți planifici din timp modalitatea de transport și traseul către casă pentru a evita orice posibile neplăceri.
Impactul alcoolului asupra bărbaților și femeilor
- 42% dintre romani cred în mod fals că bărbații și femeile de aceeași constituție care consumă aceeași cantitate de alcool resimt în mod egal efectele alcoolului. Ficatul metabolizează alcoolul cu ajutorul unei enzime denumite alcool dehidrogenaza (ADH). Organismul femeilor conține o cantitate mai mică de enzime ADH. Ceea ce înseamnă că dacă vor consuma aceeași cantitate de alcool ca și bărbații, efectele vor fi mai accentuate. Numai 11% dintre cehi și 21% dintre maghiari au avut aceeași părere.
Alcoolul și caloriile
- Numărul românilor preocupați de greutatea lor și de un stil de viață sănătos crește de la an la an. 36,47% dintre respondenții români care vor să își reducă aportul caloric cred că ar trebui să consume doar vin deoarece berea și băuturile spirtoase îngrașă mai mult. De fapt, realitatea este că un pahar de vin de 200 ml conține aproximativ 200 de calorii. În comparație, 25 ml de băuturi spirtoase conțin aproximativ 50 de calorii, iar o doza de bere de 330 ml conține circa 150 de calorii. Numărul de calorii dintr-o băutură depinde de tăria alcoolului, de cantitatea consumată și de alte ingrediente suplimentare adăugate în băutura preferată.
Care este cea mai sănătoasă băutură?
- În mod corect, 63% dintre cei care au răspuns la chestionar au considerat că berea nu este o opțiune mai sănătoasă decât consumul unui pahar de vin sau al unui cocktail. Studiile arată că obiceiurile privind consumul de alcool sunt mai relevante decât tipul de alcool consumat.
Testele DRINKIQ au fost implementate de către Diageo în România, Ungaria și Republica Cehă în perioada martie – aprilie 2021, iar la chestionare au răspuns în total aproximativ 21.000 de respondenți.
Despre Diageo
Diageo este lider global pe piaţa băuturilor alcoolice, având un portofoliu remarcabil de băuturi, cuprinzând branduri de renume precum whisky-urile Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s și Windsor, vodca Smirnoff, Cîroc şi Ketel One, dar şi Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray şi Guinness. Diageo este o companie globală ale cărei produse se vând în mai bine de 180 de ţări din întreaga lume. Compania este listată atât la Bursa din Londra (DGE), cât şi la Bursa din New York (DEO). Pentru mai multe informaţii despre Diageo, oamenii, brandurile şi performanţele companiei, vizitați www.diageo.com. Pentru informații despre consumul responsabil de alcool, inițiative și modalități de a împărtăși cele mai bune practici, vizitaţi platforma globală de resurse a Diageo, www.DRINKiQ.com.
- Monet, pentru prima dată în România, la MNA Cluj - October 11, 2024
- Royal Passport Day vine cu 40% discount pe 15 octombrie - October 11, 2024
- Jacheta de aviator reinventată și alte noutăți în colecția de toamnă Primark - October 11, 2024
Comments