Cum dormeau strămoșii: de două ori pe noapte și după tipare bizare

Istoricii au aflat cum dormeau strămoșii noștri: de două ori pe noapte și conform unor tipare pe care astăzi le considerăm bizare… De ce am renunțat la ele și cum e mai sănătos să dormim.

Obiceiul de a dormi în două reprize a fost descoperit de Roger Ekrich, profesor de istorie la Virginia Tech. Se pare că, până în urmă cu vreo 200 de ani, oamenii se culcau odată cu găinile și se trezeau la răsăritul soarelui, într-un somn împărțit în două etape, astfel: dormeau 3-4 ore la începutul nopții, apoi se trezeau și stăteau 2-3 ore apoi adormeau iar până dimineață. Acest tipar de odihnă rupt în două era considerat standard și adoptat de toată lumea.

cum dormeau stramosii

foto: pexels

Un medic englez scria, pe la 1500, că perioada ideală pentru studiu și meditație este cea cuprinsă între „primul și al doilea somn”. Un alt doctor scria, căutând explicația natalității crescute în rândul lucrătorilor, că aceștia probabil fac sex între cele două sesiuni de somn. Cartea profesorului Ekrich este plină de astfel de exemple. Ce mai făceau oamenii între „cele două somnuri”? Cei mai mulți stăteau în pat, pur și simplu. Unii citeau, alții se rugau. Cărțile de religie aveau incluse rugăciuni speciale pentru această parte a nopții. Unii fumau, stăteau de vorbă cu partenerii de pat, iar alții, mai activi, își vizitau vecinii.

În Evul mediu britanic au apărut paturile înalte, înconjurate de perdele și acoperite cu baldachin – originar din Orient. Acoperirea patului era o măsură de protecție împotriva șobolanilor și insectelor. Un obicei ciudat era somnul în poziție șezândă sprijinit pe perne înalte (se considera că poziția perfect orizontală face rău și chiar poate duce la deces).

În cele din urmă, obiceiul somnului în două părți a dispărut, odată cu apariția iluminatului electric și apoi al cafenelelor deschise până târziu, care le permiteau oamenilor să muncească și să socializeze mult timp după lăsarea întunericului. Somnul prelungit de la apus până la răsărit a ajuns să fie considerat pierdere de vreme.

Prin anii 90, medicul psihiatru american Thomas Wehr (Institutul Național pentru Sănătate Mentală) a realizat un studiu asupra legăturii dintre expunerea la lumină și tiparele de somn. Cei 15 participanți la studiu nu au avut acces la lumină electrică, timp de o lună. Rezultatul? Au redus cu toții cele 16 ore de activitate zilnică la doar 10. La început, au dormit perioade lungi de timp, probabil recuperând lipsa cronică de somn de care suferă lumea modernă. Apoi s-a întâmplat un lucru ciudat: au început să doarmă în două etape: 4-5 ore la început, urmate de 2-3 ore de veghe și apoi de restul orelor de somn, până dimineață, nu mai mult de 8 ore cu totul.

Important: 8 ore pe noapte

Într-o etapă sau două, importantă e durata totală a somnului și calitatea lui. Cele mai noi cercetări leagă lipsa somnului de scăderea imunității și apariția unor boli grave.

Dr Gozal: „Aveți grijă de somnul vostru ca de contul din bancă!”

Un studiu american publicat în Cancer Research a ajuns la concluzia că privarea de somn duce la cancer. Analizând două grupuri de cobai cărora li s-au implantat celule canceroase, cercetătorii au observat că grupul privat de somn a dezvoltat tumori duble ca dimensiuni față de cel care a dormit ca de obicei. Studiul profesorului David Gozal (Facultatea de medicină din Chicago), arată că lipsa somnului împiedică sistemul imunitar să facă față eficient bolii, care astfel se acutizează sau cronicizează. Concluziile fac parte dintr-un studiu mai amplu, privind legătura dintre apneea de somn și cancer. Similar cu întreruperile de somn provocate de apnee, șoarecii incluși în experiment au fost forțați să se trezească periodic de trecerea unei perii electrice silențioase. Iar rezultatele le-ați văzut mai sus.

Mesajul dr Gozal: „Aveți grijă de somnul vostru ca de contul din bancă!”…

DAYTONA - Copy

foto: magniflex.ro

Pentru un somn bun:

  • Nu mai privi până noaptea târziu la tv, laptop, tabletă, smart phone, pentru că luminozitatea ecranelor provoacă tulburări în reacția organismului la alternanța noapte/zi și producția de melatonină, hormonul responsabil de inducerea somnului.
  • Cu vârsta și stresul, organismul nu mai produce suficientă melatonină, din care ar fi bine să iei un supliment, dacă suferi de insomnie.
  • Culcă-te la aceeași oră, până în orele 23:00.

Foto deschidere: Image courtesy of debspoons at FreeDigitalPhotos.net,

24life.ro
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 250 de cuvinte, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.