Când economia merge prost și cifrele tuturor afacerilor scad, există una care crește și înflorește: comerțul cu obiecte de artă. Criza pare să fie o oportunitate pentru investitori și Galeriile Artmark, cea mai mai mare casă de licitații din țară: „valoarea artei nu are cum să scadă, trecerea timpului nu face decât să o sporească”, spune Theodora Moldovan, reprezentanta Casei Artmark.
Săptămâna trecută, Casa de licitații „Galeriile Artmark” și clienții ei au avut o surpriză neplăcută: „într-o acțiune de percheziție domiciliară, unități diverse de Poliție au sechestrat și ridicat toate artefactele cu privire la care am propus Ministerului Culturii clasarea, respectiv am solicitat lămuriri cu privire la posibilitatea de a le vinde, către IGP” – extras din comunicatul de presă al Galeriilor Artmark, lansat a doua zi. În același comunicat se precizează că reprezentanții Artmark au fost chiar cei care au sesizat Poliția: „Am primit în custodie numeroase obiecte, arme unelte, monede, cărți hărți, afișe, ceramică etc., selectând aprox. 120 în vederea consignării și punerii în vânzare prin licitație. Atât custodia cât și consignarea s-au făcut, precum întotdeauna, în baza unor contracte scrise, cu obligații reciproce specifice; totodată obiectele consignate au fost menționate în registrul de patrimoniu, pe care orice comerciant autorizat are obligația să îl țină. Conform legii, sesizând valoarea specială a multora dintre aceste obiecte, experții specializați în istorie antică cu care Casa colaborează au întocmit propuneri de clasare ale acestor artefacte în categoriile patrimoniului național cultural, fond, respectiv tezaur, propuneri pe care Casa de Licitație le-a depus la Direcția pentru Cultură București. Mai mult decât atât, pentru a ne asigura că ni se permite legal să punem în vânzare aceste antichități, am înregistrat la Inspectoratul General al Poliției două adrese: nr. 1396/29.12.2015, respectiv 51/16.02.2016, care descriu toate aceste obiecte, atașând fotografiile și rapoartele de expertiză, și solicită: să ni se comunice «dacă vreunul dintre acestea figurează în evidențele IGP ca fiind obținut ilicit», respectiv «dacă pentru vreunul dintre obiecte există vreo interdicție de comercializare». Deocamdată nu am primit răspuns la aceste adrese. (…) Din nefericire însă, în cadrul aceleiași acțiuni, au fost indisponibilizate și toate celelalte obiecte de artă și de colecție găsite, depozitate, la sediu (mii de tablouri, sculpturi, cărți, artă decorativă etc.)”
Am întrebat-o pe Theodora Moldovan, Marketing, PR & Communication Editor Artmark ce s-a întâmplat cu „toate celelalte obiecte de artă și colecție depozitate la sediu”, menționate în Comunicat, dacă au primit explicații legate de această acțiune și dacă ea ar putea scădea încrederea depunătorilor în bunul renume și siguranța Casei și iată răspunsul: „Obiectele sunt momentan sunt în curs de inventariere. Cu alte cuvinte, vor să le expertizeze pe toate. Nu ni s-a oferit nicio explicație și nici nu înțelegem care este legătura grupului infractor care se ocupă de traficul cu artefacte dacice de la Sarmisegetusa cu Nicolae Tonitza sau Nicolae Grigorescu. Cu toții știm că Ștefan Lucian nu a fost contemporan cu Burebista și nici „Carul cu boi” nu e o dovadă a ocupației romane. N-am primit plângeri, dimpotrivă, avem câteva sute, dacă nu peste o mie, de mesaje de prietenie, de solidaritate din partea clienților și a deponenților.” Theodora Moldovan, Marketing, PR & Communication Editor Artmark. Ea ne asigură însă că programul de vizitare și de licitație al Casei nu a suferit nicio modificare.
Casa de licitații Artmark a fost înființată în 2008 și conduce detașat topul caselor de licitații românești, prin valoarea totală a licitațiilor, a temelor variate abordate și ariilor extinse de interes, a organizării excelente și a unei comunicări pe măsură, o casă cu adevărat aspirantă la modelul Sotheby’s sau Christie’s, cele mai mari din lume.
De ceva timp, Artmark a introdus noile modalități de licitație digitală, persoanele interesate având posibiltatea să asiste/liciteze în timp real la licitații via online, pe tabletă, laptop sau smartphone.
Artmark este o Casă de licitații lansată pe premise moderne și cu un capital consistent (prima casă de licitaţii de artă din România finanţată de o bancă, Millennium Bank acordându-i un credit de 1 milion de euro), a cărei miză nu e doar comercială, ci și informativă și culturală: a lansat Intexul Pieței Românești de artă – Catalog de randamente anuale (1995-2010) ale celor mai tranzacționați artiști români și Ghidul investitorului în artă, a înființat Centrului Cultural ArtSociety și organizat de expoziții curatoriale periodice, un magazin online Dependent de Artă, singurul de acest gen de la noi și Institutul Artmark de Management al Artei respectiv cu sesiuni de cursuri intensive, o introducere antrenantă în istoria artei și mecanismele de funcționare ale pieței de artă.
În 2011, Casa de Licitaţie Artmark și-a inaugurat noul sediu, în Palatul Cesianu-Racoviţă, el însuși „obiect de artă”. Clădirea istorică, aflată în inima Bucureştiului, peste drum de Muzeul Naţional de Artă al României, construită de un arhitect francez pentru o familie aristocrată bucureşteană, a primit o funcţie nobilă: aceea de a adăposti opere de artă şi o activitate orientată către dezvoltarea pieţei româneşti de artă.
Am rugat-o pe Theodora Moldovan să ne spună mai multe despre activitatea Casei și cum merg licitațiile de artă în România:
24life.ro: Care a fost cel mai dificil lucru de îndeplinit la înființarea Artmark?
TM: Dincolo de cozile la Registrul Comerțului, în orice business este dificil la început. Nu există un singur lucru cel mai dificil, ci un ansamblu de factori – de la aspectul financiar, la câștigarea încrederii publicului – deponenți, cumpărători, vizitatori – la poziționarea într-o piață globalizată, mai ales în domeniul cultural, multe nopți petrecute muncind, piedicile administrației publice prin termene și hârțogăraie etc. Nimic nou. La fel ca oricare alt business la început de drum, doar un pic mai greu fiind vorba de un produs cultural.
24life.ro: E greu „să faci cultură” în România? Cum ați reușit să convingeți oamenii că „merită să investești în artă”?
TM: Succesul obținut de Artmark se explică prin multă muncă, implicare și creativitate. Artmark lucrează cu o echipă de profesioniști, oameni pasionati de artă și entuziaști, dornici să-și pună amprenta asupra evoluției pieței românești de artă și chiar a celei est-europene. Poate că expresia care se potrivește cel mai bine acestei intenții provine din engleză, make a difference. La început, obiectivul Artmark a fost să spulbere stigmatul conform căruia „în artă nu merită să investești” și să arate lumii că o investiție în pasiune este cea mai fericită investiție. În continuare acest lucru rămâne o prioritate, dar la un nivel mai complex decât acum 7 ani, întrucât ne dorim ca lumea frumosului și a colecționismului să fie deschisă și tinerilor sau persoanelor care, chiar dacă nu au avut până acum acces la această lume fascinantă, vor să o descopere la adevăratele ei dimensiuni.
24life.ro: Cum vă alegeți temele de licitații, pe ce criterii?
TM: Temele licitațiilor sunt alese, în primul rând, în funcție de atractivitatea pe care o exercită la public, apoi intervine creativitatea și spiritul inovativ al Artmark de a depăși tematicile consacrate și de organiza licitații inedite, nemaiîntâlnite pe piața românească de artă. Uneori, chiar operele depuse te provoacă să găsești un subiect de licitație. De exemplu, primești în consignație o operă sau un obiect de colecție spectaculos, pe care nu ai cum să-l încadrezi într-o tematică deja stabilite și atunci încerci să-i găsești un context favorabil – așa ajungi să organizezi Licitația de „Echitație și Cinegetică” sau „O călătorie în jurul lumii”, „Epoca de Aur”, „Cabinetul de Curiozități” sau Licitația Judaica, Licitația Doamnelor Artelor Frumoase Românești și multe altele.
24life.ro: Care a fost cea mai surprinzătoare/antrenantă licitație de la lansare și până acum?
TM: Surprinzătoare au fost toate licitațiile, dar se remarcă în special cele care au avut o rată de adjudecare de 100%, iar până la momentul de față Artmark a înregistrat 9 astfel de succese. Licitația cu cel mai bun rezultat din toată activitatea Artmark a fost Licitația de Iarnă din 2011, de la Ateneul Român, care a adus 1.605.350 euro și o rată de adjudecare de 99,30%, cu o singură lucrare neadjudecată, din cele 142 de loturi.
24life: Care a fost cel mai bun an de licitație?
TM: Cel mai bun an de licitații a fost 2013, în care piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2013 la aprox. 15,1 milioane euro, într-o piață de artă ce poate fi estimată la peste 28 milioane euro. În 2013, volumul total al tranzacțiilor în licitații publice a crescut cu 3% fată de 2012, cu 10% față de 2011, numărul de tranzacții de artă de autor (înscrise în Indexul Pieței de Artă Românească) a cunoscut creșteri de 6% față 2012 și 18% față de 2011. Pe toată durata crizei financiare, arta a fost oportunitate și o alternativă investițională pentru toți cei care înainte preferau un alt tip de business, aceasta pentru că valoarea artei nu are cum să scadă, trecerea timpului nu face decât să-i sporească valoarea.
Putem spune că, în ultimii doi ani, criza s-a manifestat sub forma lipsei recordurilor de autor de ordinul sutelor de mii de euro, însă interesul a crescut considerabil, au aparut noi cumpărători, noi jucători pe piața românească de artă, care asigură acum o creștere sustenabilă anuală de 20 – 30%. Boom-ul anilor 2011 – 2013 din piața românească de artă a fost înlocuit de o maturizare și de o profesionalizare a cumpărătorului de artă. Este momentul analizelor consistente, valide, al cumpătării cunoscătorului, al achiziției în baza unei strategii, a unei investiții închegate. Iar aceștia sunt primii factori care asigură creșterea pe termen lung, punându-se astfel bazele unei piețe românești de artă cu fond.
24life:Ce condiții trebuie să îndeplinească o operă de artă pentru a fi inclusă într-o licitație Artmark?
TM: Vandabilitatea. Cum se decide acest lucru? Pe baza experienței, a intuiției și, firesc, a unui oarecare grad de subiectivitate. Sigur că la acestea contribuie numele autorului, vechimea operei de artă, perioada de creație, dimensiunile și tehnica, proveniența, dacă a făcut parte dintr-o colecție importantă, dacă a participat la expoziții. Toate criteriile menționate trebuie puse în echilibru în cazul unei licitații, spre deosebire de expoziții și activități culturale, unde focusul este altul și, implicit, condițiile.
24life: Comisionul Galeriei este fix sau variabil?
TM: Variabil. Suma totală se calculează pe loc şi cuprinde preţul de adjudecare, taxa de timbru a artiștilor plastici (de 0,5%) şi taxa totală de licitaţie (care include comisionul casei, TVA şi oricare alte taxe asociate tranzacției pe teritoriul României) care variază, în total, între 15% şi 20%, în funcţie de valoarea loturilor adjudecate şi de eventualitatea în care adjudecatarul este membru al clubului Artmark.
foto: Galeriile Artmark
Pentru orice informație legată de licitațiile de artă și activitatea Casei consultați site-ul excelent al Galeriilor Artmark: www.artmark.ro
Despre fascinanta profesie de comisar de licitație și emoțiile ei puteți citi în interviul cu Adina Matei, conducătoarea echipei de maitre priseuri ai Casei Artmark
- OPI cucerește topurile toamnei cu noua colecție Metallic Mega Mix - September 8, 2024
- IKEA a aflat de ce dormim prost și cum ne îmbunătățim somnul - September 8, 2024
- Cel mai puternic tratament anti-aging – noutatea zilei de la Paula`s Choice! - September 4, 2024
Comments