Poate te gândești că din porțelan pictat nu ai cum să faci o afacere prosperă în România. Și totuși, în 13 ani, Casa Wagner și-a crescut de 10 ori cifra de afaceri și a devenit un nume cunoscut pe piața cu obiecte de décor și bijuterii de porțelan pictate manual. Pentru asta a fost nevoie de un designer talentat, decizii bune în momente de criză și un marketing pe măsură. Irina Wagner se ocupă de ultima parte a afacerii Wagner Arte și îmi dezvăluie câteva dintre secretele succesului acesteia.
Mă întâlnesc cu Irina în showroom, la lansarea colecției de bijuterii ”The Journey. Childhood”. Îmi povestește despre ideea colecției și anii copilăriei fericite, petrecuți alături de sora ei, Ana, și aproape că ne dau lacrimile. Nu poți să nu-i observi simțul artistic și sensibilitatea. Irina n-a urmat Artele, dar este un finanțist cu suflet de artist. E absolventă de ASE Marketing și are un MBA la Open University, a lucrat într-o bancă și a organizat conferințe și evenimente culturale pentru Peace Corps și USAID. Nu pictează, dar are alte calități, cu care ajunge direct la sufletul oamenilor: empatia și știința comunicării. Ambele au ajutat-o să transforme, în câțiva ani, un nume într-un brand.
„În 2005 s-a format echipa”, își amintește ea. „Înainte, Ana a lucrat mult pe cont propriu, în facultate, când a început pictura pe porțelan. Noi ne-am lansat într-o perioadă bună economic, iar primii 3-4 ani au fost foarte înfloritori. Până a venit criza. Înainte aveam 15 angajați, plus colaboratori. Vindeam mult și consumam mult. Aveam două puncte de vânzare, un magazin în Bd Carol și atelierul din Cotroceni. Vindeam în mall-uri (Cora, Auchan), obiecte ieftine, lumânări, căni. Apoi brusc n-am mai vândut. Și ne-a fost foarte greu și ne-am gândit rapid ce putem face ca să rămânem pe piață.”
Într-o vreme când produsele se ieftineau, afacerile dispăreau și se închideau, Casa Wagner a diversificat producția. A investit în calitatea obiectelor, în materia primă și în calificarea personalului. Și a vândut mai scump. „Ne-am poziționat ca brand mediu spre lux”, spune ea. „Am rafinat producția, calitatea obiectelor și a materiei prime. Am schimbat furnizorii și am cumpărat porțelan mai scump. Am redus echipa la 5 oameni. Și am lucrat la imagine.”
Toate s-au dovedit a fi decizii bune. „Ana a lucrat mult cu oamenii și le-a îmbunătățit tehnica în care pictau. N-am mai făcut produse de masă, ci obiecte mai complicate și mai prețioase. Ana a inventat obiectele de iluminat și a scos câteva colecții inedite de lampadare, veioze, obiecte fotofore decorate manual. Apoi am scos un produs nou – bijuteria. Bijuteriile pictate manual ne-au adus o clientelă nouă. În criză, oamenii nu-și mai îndreaptă atenția către casă și decorul de interior, ci către cel de exterior. Cu o bijuterie arăți imediat ce ai, până să-ți intre cineva în casă. Iar această dorință a oamenilor cumva ne-a avantajat.”
Clienții români versus străini
„Un alt obicei ne-a avantajat, de data asta specific românilor: dorința de a oferi cadouri scumpe. Românii sunt foarte generoși comparativ cu alte nații. Multe dintre obiectele pe care le cumpără clienții noștri fideli ajung la oameni care astfel ne cunosc, și asta ne avantajează iar. Un alt lucru interesant și caracteristic românilor este mentalitatea de a păstra obiectele într-o vitrină, în loc să le folosească. Pun ceainicele și ceștile în vitrina cu bibelouri, în loc să bea din ele. Le păstrează bine, au o frică în a utiliza frumosul. Nu cunosc bucuria de a trăi, cu adevărat. De a bea dintr-un pahar frumos sau o cană.”
Românii au rămas la mentalitatea de a păstra în vitrină paharele și ceștile. Au frica de a folosi frumosul.
Între timp, Casa Wagner și-a diversificat și mai mult sfera de preocupări. Ana face grafică de copertă de carte, Irina se ocupă de comunicare culturală. Acum au o echipa de 9 colaboratori cu care lucrează pe proiect. De exemplu, școala de vară cu Brittish School sau cu școli private, unde copiii învață să picteze pe porțelan, lemn sau sticlă. În ultimii doi ani afacerea și-a revenit și prosperă. Cel mai bine se vinde bijuteria, dar există și comenzi de obiecte din porțelan pentru evenimente mari. Femeile cumpără mai mult decât bărbații. Dintre bijuterii, cel mai mare succes îl are pandantivul, pentru că e mai ușor de oferit cadou, mai impersonal. Apoi cerceii, inelul și brățara, ultimele două fiind condiționate de măsură.”
Anul trecut au avut și două exporturi, comenzi mici, de câteva mii de euro, dar un început promițător pentru brand. „Am trimis obiecte de décor Ana Wagner unei americance din Miami, care și-a deschis un magazin cu decorațiuni interioare și bijuterii unei românce din Canada, care are un magazin online.”
În țară, vânzările se fac la atelierul din Cotroceni și pe magazinul online. Puteți vedea obiectele și bijuteriile și pe pagina de facebook sau contul de instagram și le puteți comanda pe mail sau facebook.
Despre colecții, obiecte, și creatoarea lor, trenduri și preferințe în bijuteria contemporană puteți citi în interviul cu Ana Wagner: „Viața noastră pe pământ e iubire”
.foto: Victor Bogdan Gheorghiță
- Casa Dusita lansează Pelagos, noua senzație parfumată a verii - May 24, 2024
- Primark va deschide un magazin și la Cluj-Napoca - May 14, 2024
- Fără azil: capitolul neștiut din povestea Annei Frank - April 12, 2024
Comments