Deși plăcut impresionată de Bucureștiul actual, Ramona Pintea a ales să se întoarcă la Londra, unde a studiat și s-a lansat ca designer în anii `90. Din toamna trecută în UK, Ramona a reușit în numai 3 luni să-și expună lucrările la o galerie în mare vogă din centrul Londrei și e în negocieri cu altele două.
Ramona Pintea a plecat la Londra singură, în 1991, pe când avea doar 18 ani. Era în clasa a 11-a, când a răspuns invitației unor prieteni britanici cunoscuți în România, la schi. Născută la Brașov, Ramona avea un vis: să scape de „griul” țării natale și să trăiască pe meleaguri mai „pline de culoare”. Cu sprijinul moral al familiei, care a încurajat-o să-și urmeze drumul, Ramona și-a luat de foarte tânără destinul în mâini și a reușit să se lanseze la Londra într-un domeniu la care visează multe femei de pe mapamond: designul vestimentar. „Începutul a fost foarte greu”, își amintește ea. „Erau foarte puțini români în Anglia, în majoritate bărbați veniți la muncă. Mi-am dat seama că dacă mă angajez ca barman sau în alt job necalificat pe care îl puteam găsi atunci așa voi rămâne și peste 20 de ani. Și-atunci m-am dus la școală, unde am descoperit arta.” După liceul de mate-fizică urmat în România, studiile de pictură (Fine Art) de la Colegiul din North-East London au fost ceva senzațional pentru Ramona. Și apoi cele de design în modă de la London College of Fashion, University of the Arts London. „În primii 7 ani nu am putut deloc să vin acasă, nu existau internet și nici telefoane mobile, ca acum. A fost o rupere totală de România. M-am afundat în studiu și am lucrat. Îmi amintesc că la un moment dat aveam liberă doar o jumătate de zi pe săptămână, lunea, ca să-mi fac cumpărăturile și să-mi spăl hainele. În rest, eram de dimineață până seara la școală și la lucru. Mi-am terminat liceul și am studiat pictura, și deși toți profesorii m-au îndemnat să merg mai departe cu pictura, eu plecasem din România cu ideea că pictorii mor de foame. Și-atunci m-am îndreptat spre fashion design. M-am gândit că în cel mai rău caz pot să lucrez în croitorie, dacă nu pot ajunge un artist căutat. M-am lăsat de facultate după primii ani și m-am angajat în modă la companii foarte mari, iar la 24 de ani mi-am deschis propria companie de design vestimentar, împreună cu o prietenă. Am împrumutat fiecare câte 5000 de lire de la bancă și am făcut prima colecție de haine. Săptămânal ne urcam în mașină și mergeam în 3-4 orășele, la buticurile de pe high street, unde ne vindeam colecția. În 6 ani am ajuns la o cifră de afaceri de peste jumătate de milion de lire și vindeam la peste 300 de buticuri din UK. Apăream în reviste și aveam un birou pe Oxford Street. A fost o perioadă foarte frumoasă, aveam 25-30 de ani, munceam mult, dar și petreceam mult. Creațiile noastre cuprindeau și ținute de seară, eram invitate la petreceri, rochiile noastre apăreau în reviste și erau purtate de celebrități.”
După ce a împlinit 30 de ani, Ramona s-a căsătorit, a devenit mamă și a intrat în alt stagiu al vieții. A renunțat la designul vestimentar, nu și la muncă. Și-a făcut o firmă de design de interior, iar în 2009 s-a întors în România, împreună cu soțul și fetița ei, pe-atunci în vârstă de 4 ani. „Am crezut că venim pentru un an-doi, dar am rămas 9”, mărturisește Ramona. „Ne-a plăcut foarte mult aici. Soțul meu avea un business la București, a fost o schimbare radicală pentru mine, care cu aproape 20 de ani în urmă plecasem din România comunistă cu ideea să nu mă mai întorc în veci. Am găsit o Românie nouă, modernă, frumoasă, cu totul alta. În care valorile tradiționale sunt păstrate și iubite, dar frumos îmbinate cu valori europene. Cu oameni inteligenți, care vor mai mult și vor să se autodepășească. Reîntoarcerea a fost o experiență foarte plăcută. Am deschis o companie de design de interior, Riva Interior Design, care a crescut rapid și cu care am obținut un premiu International Property Awards 2013, pentru un proiect de la Pipera – Carina Residence. Dar pe mine mă interesa pictura…”
Ramona a continuat să picteze. La un moment dat și-a trimis lucrările la o galerie din Miami, care i-a răspuns imediat. Așa a ajuns să expună la Miami în octombrie 2013 și să se îmbarce în cea de-a treia carieră – cea de pictor – moment în care a putut să se considere, cum spune ea „a professional artist”. A avut expoziții personale și de grup la Miami și București, iar lucrările ei se găsesc în colecții private din toată lumea, de la Norvegia până în Canada, în Marea Britanie, Lituania, Hong Kong sau Filipine. Tablourile semnate de Ramona Pintea sunt o fuziune între arta abstractă și figurativă, în căutarea propriului eu și a descoperirii de sine.
Deși s-a simțit bine la București, familia știa că se va întoarce cândva în UK, lucru care s-a întâmplat în toamna anului trecut. Acum locuiesc în Surrey, unde Ramona are un atelier minunat, unde poate crea în voie. E mai bine și pentru fetița lor de 13 ani, care a început gimnaziul. Și pentru soțul ei, care e din Oradea, dar pe care l-a cunoscut în Marea Britanie. „Noi am crescut ca oameni de afaceri și ne-am dezvoltat aici, în mediul acesta de business. Cred că la București a fost o reconectare foarte frumoasă cu rădăcinile noastre și cu lucrurile care ne lipseau. Dar profesional, ne dezvoltăm mult mai ușor aici”, spune artista. „Arta contemporană în România nu e destul de apreciată și de mainstream. Pentru mine e mult mai ușor să am o carieră în artă în vestul Europei. Am simțit că mă plafonez acolo și că nu pot să fac ceea ce îmi doresc. Acum locuiesc în afara Londrei, unde sunt 600 de artiști, dar în 3 luni de când am venit aici am trimis scrisori la galerii. M-au sunat a doua zi, spunând că le plac lucrările mele. Am semnat deja cu o galerie, a lucrări expuse în London City Island, chiar pe malul Tamisei.” London City Island este un hub expozițional foarte trendy, deschis evenimentelor artistice de clasă, de la dans până la new art media. Expoziția de pictură este deschisă până pe 27 ianuarie, în luna de iarnă dedicată artei. Pe site-ul galeriei găsiți și interviul recent al Ramonei Pintea.
O întreb cum a reușit să intre în lumea sofisticată și elitistă a artei londoneze, iar ea mă lămurește: „E o chestie de mindset (mentalitate – n.r) și de cum vezi lucrurile. Aici mă simt confortabil să bat la ușa galeriilor și să mă prezint, în timp ce mi-a fost mai greu să fac asta la București. Pentru mine, aici e acasă. Eu am venit aici pornită, pentru că știam că pot să fac la Londra mai mult decât la București. Și cred că și arta mea vorbește de la sine. În ea concentrez această căutare spirituală pe care o fac de 20 de ani. În picturile mele este vorba despre relația noastră cu divinul și universul, de ce suntem aici și ce rol avem în viață. Ultima colecție este rezultatul unor meditații șamanice pe care le-am făcut la București, ce reprezintă animalele spirituale pentru noi și cum relaționăm cu calitățile acestora. E adevărat că pictez contemporan cu ce se întâmplă acum în pictura actuală, dar eu cred că arta e modalitatea nooastră de a ne vedea pe noi înșine și de a ne înțelege. Unii oameni rezonează cu arta mea, alții nu. Eu nu pictez ce place pieței, pentru că atunci nu mai ești artist, ci artizan. Pictez teme care la momentul respectiv mă interesează foarte mult. Prin 2013-2014 am avut o perioadă în care căutam iubirea de cuplu și am pictat foarte multe cupluri, pe care le-am expus la Miami și la Palatul Cesianu Racoviță din București. Prin 2015 era o primăvară frumoasă la București și m-am apucat de jogging în Herăstrău, unde am fost izbită de natură și am început să pictez natură și flori, timp de doi ani. Am avut expoziții personale și am vândut toate tablourile. După 2015, am avut o problemă personală, care m-a dus la picturile cu nuduri cu aripi. Nuduri pentru că suntem noi în cele mai vulnerabile momente din viața noastră, iar aripile reprezintă propria noastră divinitate. Cumva, colecțiile trec dintr-una în alta. Acum lucrez mai mult în ulei, dar la abstracte sau flori am lucrat în acrilice.”
Toate lucrările Ramonei pot fi văzute și cumpărate online de pe site-ul ei sau al galeriei. Secretul succesului? „Am standarde foarte înalte. Tot timpul am impresia că nu am lucrat suficient și abia aștept să mă apuc iar de lucru. Diferența între succes și eșec se află în felul în care avem încredere în noi și privim situația. Dacă ne uităm la lipsurile din România, că nu se cumpără artă contemporană, atunci eșuăm. Eu am reușit să vând foarte bine și când eram în România, celor care cumpără online, din alte țări. Fiți optimiști și mergeți către soluții, pentru că ele apar întotdeauna.”
Pe Ramona Pintea o găsiți pe site și pe pagina de facebook
De 8 ani lucrează ca voluntar pentru un ONG din Brașov. Aleargă, donează și se implică în special în strângerea de fonduri pentru proiectele SCUT Brașov, care susține integrarea în societate a tinerilor din orfelinate.
- Casa Dusita lansează Pelagos, noua senzație parfumată a verii - May 24, 2024
- Primark va deschide un magazin și la Cluj-Napoca - May 14, 2024
- Fără azil: capitolul neștiut din povestea Annei Frank - April 12, 2024
Comments