„Bună ziua”, scrie o vedetă pe twitter sau facebook și mii de fani îi răspund vibrând la unison, distribuind frenetic poza și salutul. Dacă vedeta spune ce mănâncă, ce bea și ce părere are, cuvintele ei sunt preluate de media locală și națională, entuziasmul susținătorilor crește la milioane, postarea intră la știrile de seară. Avem mai multă încredere în sfatul vedetelor decât în cel al specialiștilor?

Angelina Jolie face declarații presei la o întâlnire cu refugiații sirieni la Zahle (Liban), cu ocazia aniversării a 5 ani de la Revoluția din Siria, 15 martie 2016. Foto: © Hepta
Și mie îmi place Angelina Jolie. Arată bine, joacă incredibil de credibil. Dar nu mă interesează deloc părerea ei pe teme de sănătate, de exemplu. Când am o problemă de gen, mă duc la doctor, nu la Angelina. Și mi se pare stupid să o aud promovând tratamente anti-cancer, când ea habar n-are de medicină. Ba chiar aș spune așa, de la distanță, că e o victimă a sistemului medical.
Când Angelina a adoptat un copil din Etiopia, americanii și-au dublat cererile de adopție pentru orfani etiopieni, sugerează un articol din Time.
Femeile au început să se intereseze în număr mare de mastectomie și consecințele ei asupra reducerii riscului de cancer mamar.
Iar în în 2013, când și-a anunțat public decizia de a face o dublă mastectomie pentru a elimina riscul îmbolnăvirii de cancer de sân, a declanșat un asalt asupra clinicilor de specialitate. Angelina a spus că a luat această decizie în urma testului pozitiv cu mutația genetică BRCA1, responsabilă de apariția cancerului. Și ce credeți? În următoarele 5 luni, numărul celor care și-au făcut testul cu pricina a crescut de 2,5 ori. Informația a fost publicată în Breast Cancer Research, ca și faptul că oamenii au început să se intereseze în număr mare de mastectomie și consecințele ei asupra reducerii riscului de cancer mamar. Nu știm câte operații s-au făcut, dar „Efectul Angelina” s-a simțit mult timp, nu doar la nivel local. Gareth Evans, de la departamentul de prevenire a cancerului de sân Spitalul Sf Maria (UK) crede că declarația Angelinei a avut un impact mai mare decât ale altor vedete datorită imaginii ei de femeie frumoasă și puternică.
Paradoxal, oamenii au mai degrabă încredere în vedete de cinema decât în medici și cercetători. Din păcate, încrederea nu le e răsplătită întotdeauna. Uneori celebritățile încurajează atitudini benefice pentru sănătate, alteori dimpotrivă.
Avem și noi vedete locale care fac asta, cu milioane de followeri. Jurnaliști, actori, sportivi, muzicieni, moderatori tv, stiliști și modele ne dau sfaturi medicale, ne spun ce să mâncăm și când, cum să ne dezvoltăm, să ne creștem copiii, cum să facem bani (sau să fim fericiți cu ce avem), să avansăm în carieră și în relații, cu cine ar trebui să votăm la locale, ce se întâmplă cu populația de balene sau politica externă.
Pe cei mai mulți îi apreciez din toată inima pentru munca lor de toate zilele, unde sunt cu adevărat maeștri. Le admir creația, prestația și premiile, dar nu aș vrea ca vreunul să-mi fie medic de familie. Și nici instalator, psiholog sau mecanic auto. Când am nevoie de o analiză asupra situației din Siria, citesc părerea unui politolog sau istoric. Și nu mă interesează ce crede Angelina despre fenomenul refugiaților în Europa. Evident, ea poate avea o părere asupra oricărui subiect, așa cum am și eu și oricare dintre noi, dar simplul fapt că e o actriță bună n-o face specialist în imunologie sau dezghețarea zonei arctice.
Crede-mă, sunt vedetă!
Mai grav e că milioane de oameni ascultă ce au de spus vedetele, le dau un credit nemeritat și le urmează exemplul și sfaturile în domenii aflate la mare depărtare de cel în care acestea sunt experte. La fel de grav e că vedetele devin uneori vocile (plătite sau nu) ale unor grupuri de interese. Rețeta e simplă: vrei ca opinia publică să-ți adopte propriile convingeri sau de partid/grup? Să atragi fonduri? Să vinzi? Să câștigi simpatie sau voturi? Susținere de vreun fel? Imprimă vocea ta unei vedete.
Desigur, vedetele sunt folosite și pentru cauze bune. Atrag atenția maselor asupra unor subiecte importante, altfel trecute cu vederea. O acțiune umanitară dă bine la public. O fac din convingere? O fac pentru că vor să dea „greutate” imaginii „subțiri” din entertainment, susținând cauza copiilor africani sau mișcarea împotriva despăduririlor masive?
Moderatorii le cheamă la emisiuni și le cer părerea. Nu asupra ultimului hit sau metode de slăbire, ci asupra unor probleme politice, economice sau sociale de actualitate. Evident că vedeta nu știe mai multe despre chestiunea în cauză decât prietenii cu care dezbați problema la o bere. Dar media are nevoie de audiență, iar vedetele asta fac, indiferent de temă: aduc audiență.
Poate spuneți că lumea s-a umplut atât de tare de „experți” în cele mai diverse domenii, încât nu mai contează câțiva experți în plus… Ei bine, la vedete contează, pentru că au vizibilitate mult mai mare decât ceilalți. Pe de altă parte, măcar pe vedete le cunoaște lumea, le știu (non)capacitățile, aleg dacă să le urmeze sau nu.
Sfatul meu „expert în nutriție”: analizați bine ce citiți și auziți, fără să înghițiți orice informație, pe nemestecate.
- Casa Dusita lansează Pelagos, noua senzație parfumată a verii - May 24, 2024
- Primark va deschide un magazin și la Cluj-Napoca - May 14, 2024
- Fără azil: capitolul neștiut din povestea Annei Frank - April 12, 2024
Comments