Gusturile și obiceiurile alimentare se formează în copilărie

Cred cu tărie în educația altfel, prin gusturi și arome, printr-o campanie de conștientizare a efectelor devastatoare asupra calității vieții pe care o au alimentația nesănătoasă și obezitatea infantilă. Să nu uităm că gusturile și obiceiurile alimentare se formează în copilărie, că obezitatea și bolile de alimentație asociate ei, se agravează la vârsta adultă și reduc considerabil calitatea vieții – Raluca Vasile, specialist în branding multisenzorial, aromaterapie, creatoare de parfumuri și ambasador Jamie Oliver Food Revolution în România. Interviu realizat de Ileana Petrache

Pe Raluca Vasile am cunoscut-o cu ani în urmă, ca specialist în branding și comunicare în cadrul unui proiect. De-a lungul timpului am participat la mai multe dintre workshop-urile organizate de ea și am fost impresionată de energia, inspirația și bucuria pe care le degajă în fiecare din ele. De peste 15 ani este specializată în branding multisenzorial, de 3 ani este consultant în aromaterapie și antrenor de gusturi și arome, blogger, este creatoare de parfumuri de lux, iar de 4 ani este și ambasador Jamie Oliver Food Revolution în România și coordonează evenimentul Food Revolution Day. În cel din urmă m-am implicat și eu ca voluntar, încă de la ediția precedentă. Am vrut să aflu de la Raluca povestea din spatele acestor activități și pasiunii pe care o investește în ele.

Raluca Vasile, antrenor de gusturi și arome: Gusturile și obiceiurile alimentare se formează în copilărie

Raluca Vasile

IP: Cum reușești să te implicit în atâtea domenii aparent complet diferite, ba chiar, de multe ori, să le și reunești, sub umbrela inedită a unui singur proiect, așa cum este, de exemplu, Aroma-Kitchen?

RV: Toate domeniile în care m-am specializat și proiectele inițiate s-au dezvoltat cumva în mod natural unul din altul, completând experiența mea de expert în comunicare și branding senzorial. La bază sunt, de mai bine de 15 ani, consultant de branding senzorial, m-am specializat apoi ca antrenor de gusturi și arome și creator de parfumuri naturale personalizate. Din 2012, de când am renunțat la job-ul managerial dintr-o corporație, am investit mai mult timp în mine și în pasiunile mele legate de senzorialitate: am urmat un curs de bucătărie, cursuri de nutriție și wellbeing la Hollistic Health Academy Anatecor, am făcut un Master în Parfumerie Naturală la Academia de Arta Parfumeriei Londra, cursuri de aromaterapie, scriu pe blogul meu, m-am implicat activ în mișcarea Food Revolution ca ambasador Jamie Oliver Food Revolution în România. Iar, de anul acesta, am inițiat proiectul social de educație alimentară prin ateliere multisenzoriale de gătit „Școala de nutriție și stil de viață sănătos”.

Sunt nativ atrasă de parfumurile speciale şi, mai ales, de cele cu concentraţie mare de esenţe naturale.  Încă de când am devenit consultant în branding, comunicare și wellbeing am propus o abordare holistică în workshop-urile corporate sau în programele de dezvoltare personală: prin toate simțurile, prin ceea ce mâncăm, prin stilul de viață și prin aromele de care ne înconjurăm.  Ca și în cazul celui mai recent proiect personal, Aroma Kitchen, creez experiențe multi-senzoriale: gusturi, arome, spații unice, care să inspire persoanele implicate.

Este clar că experienţa mea vastă de consultant de brand s-a potrivit perfect și mai târziu, când am creat brand-ul propriu de parfumuri, Your Personal Aroma. Apoi, ca ambasador Jamie Oliver și prin Food Revolution – proiectul de suflet, pornit de la o nevoie reală de educaţie alimentară adresata copiilor si părinților, am început să promovez alimentația sănătoasă și echilibrată de zi cu zi a întregii familii.

Educația prin gusturi și arome este capabilă să formeze alte percepții și să schimbe stiluri de viață.

Educația alternativă, multisenzorială, prin gusturi și arome, este un fenomen complex, parte a educației și culturii generale, capabilă să formeze și să schimbe percepții și stiluri de viață.

Datorită specializărilor mele cred cu tărie în educația altfel, prin gusturi și arome, printr-o campanie de conștientizare a efectelor devastatoare asupra calității vieții pe care o au alimentația nesănătoasă și obezitatea infantilă. Cu această convingere m-am implicat ca voluntar încă de acum 3 ani în mișcarea socială Food Revolution, iar anul acesta în inițierea și derularea, din martie până în iunie, a „Școlii de Nutriție și Stil de Viață Sănătos” – proiectul-pilot al unei campanii educaționale originale în școlile din România, în București, Timișoara, Sibiu, Cluj și Constanța.

IP: Cum se desfășoară efectiv acest program în România? Ce cuprinde el?

RV: „Școala de Nutriție și Stil de Viață Sănătos” este primul program de educaţie alimentară practică  ȋn şcolile de stat, dedicat copiilor între 6 și 12 ani, pe care l-am derulat cu avizul M.E.N.S. ȋn cadrul zilelor Școala Altfel și realizat ȋn parteneriat cu Food Revolution România.

Am optat pentru lecții de nutriție și ateliere de gătit căci sunt instrumentele interactive cele mai interesante pentru copii, care încep să se implice, să descopere sau să redescopere gusturi și arome ale fructelor și legumelor proaspete, să își formeze gustul și stilul alimentar sănătos, să se îndrăgostească de salate, de alimentele naturale, bogate în vitamine și proteine.

Ideea principală pentru care milităm, prin Food Revolution și Școala de Nutriție, este ca aceste alimente sănătoase să înceapă să fie incluse în alimentația zilnică echilibrată, în familie. Să nu uităm că gusturile și obiceiurile alimentare se formează în copilărie, că obezitatea și bolile de alimentație asociate ei, apărute în copilarie, se agravează la adulți și reduc considerabil calitatea vieții și că România se află pe un îngrijorător loc 2 în Europa la obezitate infantilă! Teme și realități serioase, care cer o implicare serioasă și care chiar trebuie să ne dea de gândit.

Este un proiect de suflet, pentru care fac voluntariat de trei ani în școli și grădinițe.

Cred cu tărie că este datoria oricăruia dintre noi să facă un gest, oricât de mic, dar prin care să îi poate oferi oricarui copil din România o lecție minunată, nu numai de alimentație, ci și de ceea ce înseamnă stil sănătos de viață și echilibrat, care ar trebui să facă parte din educația de bază.

IP: Anul acesta, la cea mai mare manifestare Food Revolution Day din România, în București, la Grădina Verona, am ales să spunem NU #junkfood, NU #risipaalimentara. De ce aceste teme?

RV: „Răsfăţul Resturilor”, „Risipa alimentară” și „Fără junk food” sunt temele globale ale Food Revolution Day și Slow Food de anul acesta. Iată că proiectul revoluționar global conceput de Jamie Oliver încă din 2012 și adresat copiilor, adulţilor, companiilor, şcolilor, restaurantelor, şcolilor de gătit, chef-ilor, nutriţioniştilor, doctorilor, platformelor educaţionale și pasionaților de mâncare a început deja să schimbe mentalități și obiceiuri culinare. A devenit o mișcare amplă, ce își propune educarea zi de zi pentru o alimentaţie sănătoasă şi introducerea lecţiilor de educaţie alimentară şi de gătit ca disciplină obligatorie ȋn toate şcolile de pe glob.

În cele două zile de Food Revolution Day (20-21 mai) de anul acesta am avut conferințe susținute de specialiști în nutriție, precum dr. Simona Tivadar, cu care colaborăm de trei ani, psiholog Adriana Petrescu sau specialist doctorand în risipa alimentară Elena Dinu. Dar și multă distracție la atelierele creative de live cooking, în care am gătit ȋmpreună, cu mic, cu mare, copii, părinţi, profesori, bloggeri, chef-i de renume şi voluntari Food Revolution din peste 10 orașe. Sunt sigură că împreună, părinţi și copii, vom ȋnvăţa despre importanţa legumelor și fructelor și a produselor sănătoase ȋn alimentaţia zilnică.

Așa cum o spune unul dintre sloganurile mișcării Food Revolution Day din întreaga lume, Food Revolution Day is everyday. Cook it, Share it, Live it!  Căci da, cred cu convingere că educația multisenzorială îi ajută pe părinți și copii să facă marea schimbare către o alimentație sănătoasă, către echilibru personal și armonie în familie.

 IP: Ca voluntar, eu am fost și în culisele Food Revolution Day și știu că ai început pregătirile încă de anul trecut și că a fost este o adevărată desfășurare de forțe și resurse umane. Spune-ne mai multe despre oamenii implicați și echipele cu care lucrezi.

RV: Așa este, întreaga mișcare atât de amplă Food Revolution România nu s-ar fi putut desfășura în întreaga țară fără voi, echipa de oameni inimoși care mi-ați fost alături și v-ați implicat activ. Sunt extrem de încântată că, în cei 3 ani de când am demarat mișcarea și în România, am reunit o echipa de 12 ambasadori din 5 orașe și 10 voluntari, oameni inimoși, care cred în stilul de viață sănătos și care vor să îi responsabilizeze și pe cei mici să deprindă obiceiuri sănătoase de mâncat și gătit acasă, ȋn familie.

De asemenea, proiectele Food Revolution și atelierele Școala de Nutriție, desfășurate în București, Cluj, Sibiu, Timisoara și Constanța nu ar fi fost posibile fără sprijinul sponsorilor, al producătorilor locali implicați, al partenerilor media, persoanelor publice și influencer-ilor, ca și cel al Ministerului Educației, DGAS – direcția Primăria Capitalei, InfoCons.

Și ultimii menționați, dar nici gând cei din urmă, ci partea cea mai importantă: cei cărora de fapt ne adresăm și pentru care facem cu suflet toată această desfășurare de forțe!  Cei peste 900 de copii înscriși, peste 5.000 de vizitatori și participanți la evenimentele Food Revolution și 300 de copii și părinți deschiși să învețe împreună cu noi să mănânce sănătos, fără risipă alimentară ori junk food.

A consemnat Ileana Petrache, blogger, specialist în PR, călătoare de meserie și voluntar Food Revolution Day.

Despre Raluca Vasile și experiențele extrasenzoriale marca YPA mai poți citi în Parfumierul Raluca Vasile te ajută să-ți creezi parfumul personal sau Aroma Kitchen

Ileana Petrache
Latest posts by Ileana Petrache (see all)